Beszállítók Okos, hightech: hamarosan nagyot fordul az abroncsipar

Okos, hightech: hamarosan nagyot fordul az abroncsipar

autopro.hu/Sz.K. | 2018.02.26 10:30

Okos, hightech: hamarosan nagyot fordul az abroncsipar

Első ránézésre autóink gumiabroncsai az elmúlt évtizedekben szinte semmit sem változtak, azonban ettől még hiba lenne azt hinni, hogy az abroncsgyártók nem haladnak az idővel. A kerekek egyre inkább okos, hightech termékekké válnak.

Hirdetés

Az abroncsgyártók már régóta kísérleteznek a megfelelő gumikeverékekkel, a természetes kaucsuktól kezdve a speciális szilikátokig. A beszállítók évek óta próbálnak akár kisebb újításokkal is nagy előrelépést tenni, amiken keresztül javíthatják a termékek szavatosságát, vagy épp csökkenthetik a gördülési ellenállást - mindezt természetesen a megbízhatóság és a biztonságos közlekedés megtartása mellett. Az olyan vállalatok, mint a Michelin, a Goodyear, a Continental és a Pirelli mindezek érdekében egyre forradalmibb tervekkel állnak elő, gyakran szakítva az eddigi megszokásokkal.

A jelenleg legradikálisabb ötletet a Goodyear szállította: a cég szerint teljesen fölöslegesen lesz levegő az abroncsokban, az így felszabaduló helyet pedig a mesterséges intelligencia segítségével hasznosítanák.

A Goodyear mérnökei kifejlesztették az Eagle 360 nevű gumiabroncsot, ami teljesen gömb alakú. Ez nagyobb mozgásképességet kínál az önvezető autók számára: korábban volt egy megadott mozgásirány, ám az Eagle 360 segítségével most már minden oldalra szabadon mozoghat az autó. Az elasztikus polimerstruktúrájú meghajtóegységek úgy működnek, mint az izmok, így a felület folyamatosan alkalmazkodhat az útterülethez. Persze hozzá kell tenni, hogy az ilyen technológiák még a távoli jövőhöz tartoznak, ezért a következő 10-20 évben az Eagle 360 még biztosan nem kerül forgalomba.

A Michelin is hosszútávban gondolkodik. A néhány hónapja bemutatott Visionary Concept bionikus elvek alapján, újrahasznosítható alapanyagokból, 3D-nyomtatóban készül. A természettől kölcsönzött struktúrák stabilak és kellően rugalmasak ahhoz, hogy a járműnek stabilitást és kényelmet nyújtson, akárcsak a kaucsuk abroncsok. További előnye a bio-abroncsoknak, hogy használat után ismételten újrahasznosíthatók.

Míg az előbbiek teljesen radikális újítások lennének, a Pirelli és a Continental a mindennapokhoz közelibb oldalról indítják a K+F-munkát, az olasz márka például így állt elő Connesso termékével. Az abroncs oldalába épített érzékelő olyan paramétereket mér, mint a futásteljesítmény, a guminyomás és a kopás, majd ezeket a Pirelli felhőjébe küldi a sofőr okostelefonján keresztül. Plusz apróság, hogy defekt esetén a rendszer a legközelebbi gumikereskedés adatait önmagától elküldi telefonunkra.

A Continental idén a CES-en villantotta meg ContiSense és ContiAdapt rendszereit. Az egyiknél vezetőréteggel vonták be a gumit, ami sérülés esetén figyelmezteti a sofőrt. A másik rendszer egy beépített kompresszorral módosítja a légnyomást, folyamatosan az aktuális körülményekhez igazítva a gördülési ellenállást.

A Connesso hamarosan megvásárolható lesz, és öt éven belül várhatóan a Continental is készen áll majd új termékei piaci bevezetésére.

Nem baj, ha elfogy a levegő

A beszállítók többsége a légüres abroncsok ötletét sem veti el, legalábbis a kerékpárok esetében, ahol kevésbé szigorú előírásoknak kell megfelelni, mint a személykocsiknál. A Bridgestone jövőre kívánja légüres biciklikerekét piacra dobni.

A szakértők az ilyen fejlesztéseket nagy érdeklődéssel figyelik, mert az emberek az abroncsok nem megfelelő használatával meglehetősen sok problémát okozhatnak, figyelmeztetett Hans-Georg Marmit, a KÜS szakértői egyesület tagja. Mindenesetre a bajt az okos és légüres hightech abroncsok és adaptív burkolatok érkezéséig is meg lehet előzni: ha az ember tudatosan választ terméket, rendszeresen ellenőrzi a guminyomást, és esetenként a repedéseket is ellenőrzi, tovább használhatja biztonságosan jó minőségű abroncsait.

Kiemelt Partnereink