Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem hagyja kárba menni a platinát a Bosch
A Bosch üzemanyagcellás hajtási rendszere sorozatgyártásba került, ezzel egy időben pedig a cég újrahasznosítási terve is megvalósulni látszik. A platinacsoport néven ismert fémek (platina, palládium, ródium, stb.) megtalálhatóak az üzemanyagcellákban, a körforgásos újrahasznosítási rendszerek pedig kimondottan hasznosak, ha ezekkel az értékes fémekkel kell dolgozni.
A platina majdnem teljes mértékben, 95 százalékban visszanyerhető az üzemanyagcellákból, ezért a Bosch vissza akarja vásárolni az elhasználódott cellákat. „Az újrahasznosítással gazdaságosabbá tehetjük a cellák használatát és visszavághatjuk a platinabányászat közben felszabaduló káros anyag mennyiségét is” – mondta Thomas Pauer, a Bosch hajtásrendszer részlegének elnöke. „A becsléseink szerint legkésőbb 2030-ra már jelentős mennyiségű üzemanyagcella fog újrahasznosításra várni” – tette hozzá. A platina katalizátorszerepet tölt be az üzemanyagcellában, a hidrogén és az oxigén reakcióját gyorsítja. A platina újrahasznosításával a nemesfém kitermelésével járó károsanyag-kibocsátás 95 százaléka eltűnne.
Az első lépés
Az ebbe az irányba tett első fontos lépést a Hylane mobilitási szolgáltatóval kötött megállapodás jelenti. A kölni startup egyes hidrogénhajtású teherautóiban a Bosch üzemanyagcellás rendszere üzemel, a megállapodás értelmében pedig a Bosch visszavásárolhatja a Hylane celláit, amikor azok élettartama a végéhez ér. Ez a megállapodás alapot adhat a Bosch jövőbeni üzemanyagcellás törekvéseinek. „Ezen a módon kiszámítható és stabil ellátási láncokat építhetünk ki, valamint fejleszthetjük az alapanyagok elérhetőségét is” – nyilatkozta Thomas Wintrich, a Bosch mobil üzemanyagcella ágazatának vezetője.
A cellákat egy harmadik cég fogja újrahasznosítani, majd a Bosch újakat gyárt a visszaforgatott platina felhasználásával a Hylane számára.
Sok területen fontos alapanyag a platina
A platina a gyógyszeriparban, az autóiparban és sok más területen is fontos nyersanyag. A nemesfémet az autóiparban nem csak üzemanyagcellákban, hanem a belső égésű motorok kipufogógázát tisztító rendszerekben és lambdaszondákban is használják. A Német Ásványi Erőforrások Ügynöksége 2021-es tanulmánya alapján a világ platinaigénye 20 százalékkal is nőhet 2040-re a 2018-as termeléshez képest. Az üzemanyagcellák karbonlábnyomának 80 százaléka a platina használatából fakad.
A Bosch célkitűzése az, hogy 2030-ra a teljes szén-dioxid-kibocsátását 15 százalékkal visszavágja. Az erőforrások és alapanyagok megőrzése nem csak a termékek életciklusának végén fontos: a jövőben fejlett technológiákat fognak használni, hogy az üzemanyagcellák és az elektromos alkatrészek életútját figyelemmel követhessék, így a karbantartások, a javítások és az újrahasznosítás jobban előre tervezhetőek lesznek.
Máshol is tesznek a körkörös gazdaságért
A Bosch az akkumulátorok újrahasznosításában is érdekelt: Európa első teljesen automatizált akkumulátor-szétszerelő rendszerét a cég egyik leányvállalata fejleszti. Mindezek mellett a Bosch utángyártott autóalkatrészekkel foglalkozó részlege már évtizedek óta újít fel használt indítómotorokat, generátorokat és más alkatrészeket. A program segítségével a szervizek magas minőségű alkatrészekhez férhetnek hozzá, miközben azok ára arányban van a javított autók értékével. Egyes területeken, például a háztartási cikkeknél vagy a szerszámoknál újrahasznosított alapanyagokat használnak a csomagoláshoz és a termékek külső burkolataihoz.
A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!