Beszállítók Moduláris rendszereivel kelet felé nyit a Knorr-Bremse

Moduláris rendszereivel kelet felé nyit a Knorr-Bremse

Biró Csongor | 2013.05.28 08:30

Moduláris rendszereivel kelet felé nyit a Knorr-Bremse

Rendhagyó munkába kezdett a Knorr-Bremse haszonjármű üzletága Magyarországon: integrált járműrendszer vezérlő funkciókat megtestesítő modulokat gyártanak feltörekvő- és fejlődő piacokon működő járműgyártók számára.

Hirdetés

A Knorr-Bremse Magyarországon (haszonjármű és vasúti divízió összesen) az értékesítés (77,6 milliárd forint) 8,79 százalékát fordítja kutatás-fejlesztésre (K+F). Az Európai Regionális Alapból, a hazai központi költségvetési irányzatból támogatást nyert kutatás-fejlesztési projektekről és a vállalat termék- és piacstratégiai irányairól, eredményeiről Lepsényi István vezérigazgató, Bíró Attila operációs igazgató és Ványi Gábor fejlesztőmérnök tájékoztatta az Autoprót.

A kecskeméti székhelyű Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a cégcsoport haszongépjármű üzletágának stratégiai fontosságú gyártóbázisa és 1996-tól a kelet-közép-európai értékesítés központja. A magyarországi kutatási- és fejlesztési tevékenysége 1995-ben indult budapesti és kecskeméti telephelyein.

Kecskeméten a pneumatikus, az elektro-pneumatikus rendszerek tervezése, vizsgálata és gyártámogatása folyik. A kecskeméti mérnökök (31 mérnök, valamint egyetemi kutatók) K+F tevékenysége alapvetően három fő részre osztható: a pneumatikus fékrendszer-elemek szériafejlesztése, a termékjóváhagyáshoz szükséges vizsgálatok, gyártás- és folyamatfejlesztés. Önálló fejlesztési lehetőséggel rendelkező fejlesztési tevékenység folyik Budapesten, ahol elektronikus vezérlőegységeken, vezetőtámogató rendszereken, menetdinamikai szabályozórendszereken (ESP), és azok szoftverein dolgozik 150 mérnök és még ötvenen az egyetemek képviseletében.

Amellett, hogy a hagyományos nagy gyártóknak (Iveco, Volvo, Mercedes-Benz, Scania) gyártanak például elektronikus fékvezérlő rendszereket, levegő-előkészítő, vagy szintszabályozós ABS rendszereket, a fejlődő országok kisebb járműgyártóit is kiszolgálják.

Moduláris fék- és vezérlőrendszerek

A kis darabszámban előállító gyártóknak vagy a kapacitásuk, vagy a tudásuk hiányzik az alapos, minden részletre kiterjedő és az egyre szigorodó szabványoknak megfelelő fejlesztések kivitelezéséhez. Ezek a járműgyártók komplett rendszermegoldásokat keresnek. Egy új vagy módosított járműmodell bevezetésére sincs sok idejük, mivel gyorsan kell reagálniuk a vevőigényekre versenyképességük megtartása érdekében. A Knorr-Bremsénél elindított haszongépjármű rendszerek és rendszermodulok fejlesztése projekt célja olyan rendszerek meghatározása és tervezése, amit már szériában készült járművekre lehet alkalmazni. A projekt az Európai Uniótól 290 millió forintos támogatásban részesült.

A Knorr-Bremse komplett termékcsomagokat kínál: központi járművezérlőt, elektronikus rögzítőféket, pedálegységet, levegő előkészítő modult, ajtónyitó rendszert autóbuszokhoz. Ezekkel a termékekkel elsősorban Kelet-Közép-Európa, Oroszország és a volt szovjet tagköztársaságok felé nyit a vállalat. Nagy a piac, mert míg Nyugat-Európában évi 300 ezer teherautót gyártanak, addig Európa keleti felén 120-140 ezret. Fontos piac, de ugyanakkor komoly odafigyelést igényel, számos helyi sajátosságnak és igénynek kell megfelelni.

Lepsényi István vezérigazgató

- Erre a piacra az a jellemző, hogy viszonylag olcsó helyi gyártók vannak – mondta el kérdésünkre Lepsényi István vezérigazgató -, akik rendszerfejlesztéssel nagyon keveset foglalkoznak, ezért az új típusú járműveikhez felajánlottuk komplett rendszereinket. Mi ezeket folyamatosan fejlesztjük és jobbítjuk, míg a járműgyártók csak ötévente jönnek ki új modellel. A modulokat tesztelés, ellenőrizés után szállítjuk, és a járműgyártó így egy olyan megbízható egységet kap, amellyel beépítés után már nincs más dolguk, csak csatlakoztatni kell a jármű többi rendszeréhez. Vannak olyan korszerű termékeink, amelyek több funkciót képesek ellátni, de vannak olyan egyszerűbbek is, amelyek lehetővé teszik, hogy helyi gyártókat vonjuk be a gyártásukba. Így ezeket árverseny nélkül tudjuk ezeken a piacon értékesíteni.

Nagy gyártók is érdeklődnek a Knorr-Bremse moduljai iránt, a Kamaz 2014-es új típusaiba a magyar fejlesztésű a korábbinál sokkal gazdaságosabb rendszer bizonyos elemeit már átvette, de szállítanak az orosz buszgyártást összefogó GAZ-nak is, amely a Knorr-Bremse termékeit nagy sorozatban a moduláris Unimax járműcsaládba építi be. A fehérorosz MAZ helyi gyártók bevonásával (acéltartók gyártása) hasznosítja a terméket. A vezérigazgató magyar piaci igényekről nem tudott beszámolni, a Volvo-Rába járműcsaládnak még csak az előkészítése folyik, a többi hazai gyártó túl kis darabszámban állít elő, hogy ilyen rendszereket vásároljanak. A modulnak több száz jármű fölött van értelme.

Kiemelt Partnereink