Beszállítók Majoros Béla: a háttériparnak fel kel nőnie a feladathoz

Majoros Béla: a háttériparnak fel kel nőnie a feladathoz

Biró Csongor | 2013.05.13 07:33

Majoros Béla: a háttériparnak fel kel nőnie a feladathoz

A Csaba Metal a legjelentősebb autómárkák autóiba szállít különböző alumínium, haszonjárművekbe pedig acélszerkezeti elemeket. Majoros Béla vezérigazgatóval a kiemelkedően eredményes tavalyi évről, a közeljövő fejlesztéseiről, a beszállítói iparról és a hazai szakemberképzésről beszélgettünk.

Hirdetés

Kiknek és mit gyárt a járműiparban a Csaba Metál Zrt.? Milyen járművekben találhatók meg a vállalat termékei, hol az első számú beszállító a cég? Melyik üzleti partnerükre a legbüszkébbek?
- A Csaba Metál Zrt. békéscsabai alumínium nyomásos öntödéje Audi, BMW, Ford, Jaguar, Mercedes, Renault, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Citroen, Ferrari, Porsche személygépkocsikhoz és Caterpilar, Scania, Renault haszongépjárművekhez gyárt öntvényeket. A szeghalmi acélszerkezet üzletág beszállít a Goldhofernek (főként speciális vontatók, szállítójárművek. Részben kiszerelt állapotig , részben acélszerkezet állapotig.), a Ravónak (utcai takarítógép alvázai), a Boschungnak (hókotró, hótoló gép alvázai), a Terbergnek (hulladékszállító jármű felépítmény részeit), a Nabinak (különféle „laza” alkatrészeket, légrugótartó, üzemanyagtartály), a Palfingernek (emelő hátfalak acélszerkezet részei), a Jungnak (egyedi alvázak). Szeghalomban fejlesztettük és gyártjuk az Urbanus elnevezésű Magyar termék nagydíjas midibuszt. Jelenlegi legnagyobb üzleti partnerünk a Delphi cég. Elsősorban a szombathelyi gyárába szállítjuk a termékeket.

Az új öntöde csarnoka belülről

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Csaba Metál? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai? Hogyan osztozik ezeken a cég két fő tevékenysége: a békéscsabai öntöde és a szeghalmi fémszerkezetgyár?
- A társaságunk kimagasló eredményt ért el 2012-ben. Az árbevétel meghaladta a 8 milliárd forintot, a mérlegszerinti eredmény 500 millió forint közeli. Az öntödei árbevétel megközelítőleg 5,7 milliárd forint, míg a szeghalmi megközelítőleg 2,3 milliárd forint.

Majoros Béla 1970-ben okleveles gépészmérnöki diplomát szerzett a Budapesti Műszaki Egyetemen, amelyet 1974-ben építőgépész szakmérnöki diplomával egészített ki. 1970-1980 között a Békés Megyei ÁÉV-nél dolgozott, 1980-tól 1990-ig a gyulai Könnyűfémöntő és Betonelemgyártó Vállalat főmérnöke majd hat hónapig igazgatója. 1993-1999. között Majoros Metál Öntödei Kft. ügyvezetője, 1999-től a Csaba Metál Zrt vezérigazgató tulajdonosa, 2008-tól a Csabacast Kft. ügyvezetője, tulajdonosa. A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségi tagja.

Milyen változások várhatók idén a vállalat életében? Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben?
- 2013. év legfontosabb feladata az előző évek fejlesztéseinek minél hatékonyabb kihasználása. A második félévben elkezdi termelését három nagyteljesítményű öntőgép. Ezek jellemzője, hogy 20 kilogrammnál nagyobb öntvényeket (sebességváltó házakat, olajteknőket, motorblokkokat) lehet gyártani segítségükkel. A három új öntőgép teljesítménye (leöntött mennyiség, árbevétel) megközelíti a jelenlegi teljes öntödei volument. Az elkövetkező évek feladata a nagygépek teljes kiterhelése és az itt gyártott termékek megmunkálása. Ehhez elkerülhetetlen a 2012-ben átadott 4100 négyzetméteres öntőcsarnok tovább bővítése és megmunkáló gépek vásárlása.

Az autóiparban egyre nagyobb hangsúlyt kap az alumínium. Érzik ezt a megrendeléseiken is?
- A súlycsökkentés minden járműipari fejlesztő egyik legfontosabb feladata. Ennek kapcsán kezdődött el és töretlenül folytatódik az alumínium felhasználás az alkatrészek gyártásában. Jelenleg az alumínium karosszéria-elemek, illetve a hibrid és elektromos autók fejlesztésében látható a legnagyobb előretörés. Az érdeklődések ilyen irányból a legélénkebbek.

Autóipari beszállítóként hogy látja az autóipar jövőjét?
- Közismert, hogy az autóipar a világ iparának meghatározó ágazata. Óriási kapacitások jöttek létre a fejlesztésre és termelésre egyaránt. A mesterségesen gerjesztett kereslet rengeteget ártott az autóiparnak is. A természetes elhasználódás, az egyre korszerűbb, takarékosabb, környezetbarát autók iránti kereslet biztosítja az iparág hosszú távú egészséges fenntarthatóságát.

Az új öntöde csarnoka kívülről

Milyen a jó beszállító? Kik a legfőbb beszállítóik?
- A jó beszállító rugalmas, elé megy a vevői igényeknek, jó minőségű terméket gyárt és szállít pontosan, határidőre. Elvárás, hogy mindezt minél alacsonyabb áron, folyamatos árengedményeket adva teljesítse. Ez utóbbi nem teljesíthető minden határon túl. A legfontosabb beszállítóink az alapanyaggyártók és -kereskedők. A legnagyobb értékben alumínium ötvözeteket, különféle acél termékeket vásárolunk.

Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről, a prémium autógyártók megtelepedéséről? Lát további lehetőségeket? Elbírna a magyar háttéripar és a képzés újabb - a Mercedeshez vagy az Audihoz hasonló - beruházásokat? Van üzleti kapcsolatuk a hazai autógyártókkal?
- A hazai járműipar bővülése örvendetes. Az ország viszont csak akkor tud profitálni igazán belőle, ha képes lesz a háttéripar felnőni a feladathoz. Ha az ismert járműgyárak csak azért jönnek hozzánk, mert viszonylag alacsonyak a személyi költségek és óriásiak az állam által nyújtott kedvezmények, akkor csak ezek meglétéig maradnak. Társaságunk közvetlenül nem áll kapcsolatban egyetlen magyarországi személygépkocsi gyárral sem.

Az új Frech 2500 tonnás öntőgép

Pályáznak és kapnak támogatásokat?
- A pályázatok hasznosak, társaságunknak is sokat segítettek a beruházásaink finanszírozásban. Pontosabban fogalmazva, beruházásaink egy nagy részét nem tudtuk volna elindítani pályázati források nélkül.

Mi a Csaba Metál erőssége? Miben jobbak a versenytársaiknál?
- A kezemben lévő egyik leendő finanszírozó bankunk SWOT analíziséből idézek: jó minőségű termék, egyedülálló műszaki háttér, stabil vevőkör, magas kvalitású szakmai menedzsment, jó vállalati hírnév, világszínvonalú iparági integrálódás, költségelőny. És egy kiegészítés: szupergyors döntések és végrehajtások.

Mekkora a megtérülés az autóipari beruházásoknál? Rövid vagy hosszú távon tervezhet az a beszállító, aki költséges beruházással belevág egy ilyen projektbe?
- A mi iparágunk rendkívül tőkeigényes. Drágák a termelőeszközök, az alapanyagok, energia. A befektetett tőke megtérülése lassú.

Mit gondol a hazai buszgyártás jövőjéről? A CSM Urbanust kísérletnek szánták vagy vannak rá megrendeléseik? Kik szállítják a főbb elemeit?
- A hazai buszgyártás jövőjét nehéz megjósolni, erre nem is vállalkozom. Az általunk gyártott buszokról méltán állítható, hogy magyar busz. Csak olyan alkatrészek esetében kell külföldi beszállítóra támaszkodni, ahol nincs magyar beszállító. Ilyen a motor. Az önhordó acélszerkezetet cégünk gyártja, az üvegek a Metál 99 Kft. és a Hirschler cég termékei. A belső és a külső burkolat Fóton a Plastform Kft.-nál készült. A padló Graboplast. Az elektromos részeket Magyarországon fejlesztették CAN rendszerrel a Silex Kft. segítségével. Hosszan sorolhatnánk a többi magyar beszállítót is.

Nemrég jelentették be, hogy hazai vagy hazai kooperációban gyártott buszokkal kívánják lecserélni a kiöregedett járműveket. Kapnak ebből a tortából önök is egy szeletet?
- Nem reménykedünk jelentősen a hazai piacban. Termékünk mind a Körös Volánnál mind a Tisza Volánnál bizonyította megfelelőségét és kategóriájában nagyon alacsony fogyasztását. Ezen kívül a versenytársaknál jelentősen olcsóbb is. Az elmúlt öt évben azonban nem volt kedvező tapasztalatunk ezen a téren a hazai piacon.

Mi a véleménye a hazai szakemberképzésről?
- Nagy probléma, főként vidéki gyártóként, megfelelő szakember gárdáról gondoskodni,bár a kormányzati szándék kedvezően változott ebben a témában is, de önmagában nem elegendő. A megyénkben évenként több mint egy százalék a népesség csökkenés és a munkaképes korosztály esetében ez a szám még ennél is magasabb. Jelentős saját energiát kell a szakember gárda megtartására és növelésére fordítanunk. A szakmunkások szempontjából cégünk jelenleg is saját tanműhellyel és saját szakoktatóval rendelkezik és több mint 50 tanulója van Szeghalomban. A végzést követően hosszú évekre visszamenőleg munkát biztosítunk szakmunkás vizsgát letevő hallgatóknak. Békéscsabán még nehezebb a helyzet. A szakmunkás, illetve középfokú öntőképzés megszűnt Magyarországon. Félő, hogy lassan az egyetemi képzés is erre a sorsra jut. Dolgozóinkat itt is saját magunk tanítjuk be, illetve képezzük tovább. A termelésbe nem lehet képzett középvezetőket találni. 5-10 éves gyakorlat után a jól teljesítő dolgozóink lesznek a csoportvezetők, művezetők.

Kiemelt Partnereink