Beszállítók Klujber Dénes: A türelem és a tanulás szül értékes kapcsolatokat

Klujber Dénes: A türelem és a tanulás szül értékes kapcsolatokat

Gégény István | 2013.06.26 07:45

Klujber Dénes: A türelem és a tanulás szül értékes kapcsolatokat

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének (MAJOSZ) elnöke szerint a hazai kkv-k számára a minőségi munka a siker kulcsa.

Hirdetés

– Örömteli látni, hogy egyre több autógyár épít, fejleszt Magyarországon, amely a beszállítói hálózat bővülését is eredményezi. Ugyanakkor a magyar kis- és középvállalkozások alighanem hátránnyal indulnak a már bevált külföldi partnerekkel szemben. Jól látjuk a helyzetet?
– Reális a felvetés, meglehetősen nehéz egy magyar kkv-nak bekerülnie a multinacionális vállalatok beszállítói körébe. A Mercedes kapcsán például ismert tény, hogy az itt gyártott modellek tervezése évekkel azelőtt megkezdődött, hogy az első kapavágás megtörtént volna Kecskeméten. Ez pedig azt is jelenti, hogy több éve ki lettek választva a beszállítók, tehát úgy érkezett ide a gyártás, hogy az utolsó hajszálig minden előre ki lett dolgozva. Első körben tehát nem volt esélye új cégeknek. Később, amikor egy adott nagyvállalat már otthonosabban érzi magát nálunk, megismeri a helyi piacot – és ebben a MAJOSZ-nak is fontos szerepe van –, egy 4-5 éves folyamat után már a minden szakmai feltételnek megfelelő vállalkozások bekerülhetnek egy ilyen beszállítói láncba. Egy magyar kkv-nak az OEM vállalatok helyett nyilvánvalóan a TIER-1 vagy TIER-2 beszállítóknál érdemes kopogtatnia.

Klujber Dénes, a MAJOSZ új elnöke

– Milyen konkrét segítséget nyújt ebben a folyamatban a MAJOSZ?
– Segítünk közel kerülni a nagyvállalatokhoz, felkészülni a beszállítói követelmények teljesítésére. Üzletember találkozókat szervezünk, folyamatosan törekszünk tagvállalataink versenyképességének növelésére, érdekképviseleti és információközvetítő szerepet is betöltünk. Évente tucatnyi kiállítást szervezünk olyan kollektív standokkal, ahol az önállóan megjelenni nem tudó vállalkozások is bemutatkozhatnak. A MAJOSZ igen aktív szervezet, ráadásul a legnagyobb taglétszámú hazai autóipari tömörülés, több mint 300 tagvállalatunk van.

– Melyek azok a területek, ahol sikerrel törekedhetnek együttműködésre a multinacionális cégekkel a magyar vállalkozások?
– Úgy gondolom, nem véletlenül érkeznek hazánkba a prémium márkák. Az itt gyártott szériajárművek kis-, illetve közepes sorozatnak nevezhetőek, erre rendezkedtek be a gyárak. Ez pedig arra utal, hogy a mi erősségünk a nemzetközi autóipar szerint a minőségi munka, a precizitás. A beszállítói lánc alsóbb szegmenseiben, a kisebb magyar vállalatoknál is erre érdemes építeni: innovatív ötletek, minőség minden részlet tekintetében. Mi, magyarok nagyon jók vagyunk abban, hogy új, kreatív megoldásokat találjunk ki, a megvalósítás terén viszont még fejlődnünk kell. Persze itthon mindössze két évtizede gyakoroljuk az ilyen típusú autóipari együttműködést, így türelmesnek kell lennünk az eredmények kapcsán. Van még mit tanulnunk. A türelem és a tanulás szül értékes kapcsolatokat.

Kiemelt Partnereink