Beszállítók Így válnak egyre egészségesebbé az autóülések

Így válnak egyre egészségesebbé az autóülések

autopro.hu/Sz.K. | 2018.02.27 06:42

Így válnak egyre egészségesebbé az autóülések

Helyesen ülni – egyre több időt töltünk autóban, így a megfelelő testtartás elengedhetetlen kulcsává vált a hát egészségének megőrzésének. Egyre több gyártó kínál ergonomikus üléseket, az automatizált közlekedés jegyében pedig ezek akár intelligenssé is válhatnak.

Hirdetés

Nem egyszerű a formatervezők és járműenteriőrök élete: a Ford kölni üzemében, ahol szimulátorokkal dolgoznak, egy emberi törzs alakú robot például újra és újra leül egy ülésre, darabonként 25 ezer alkalommal, összesen három héten keresztül. Ennek segítségével tesznek a mérnökök újabb és újabb fontos felismeréseket, például hogy egy autóülés tízévnyi mindennapos használat alatt mennyire használódik el. Az alapvető alkatrész tervezésekor ortopédiai szempontokat is figyelembe kell venni.

A hátfájás mára az egyik leggyakoribb népbetegségnek számít, a népesség nagyjából háromnegyedét érinti. Ennek oka a túl sok ülés is lehet: munkában, út közben a buszon, vonaton, autóban. A népbetegség nem csoda, hiszen az autózók közül tízből négyen naponta legalább másfél órát is töltenek a kormány mögött. Márpedig az emiatt fellépő fájdalom, koncentrációs nehézségek és feszültség gyakran sokat nem várat magára.

Az AGR Egyesület a hátfájás prevenciójára és kezelésére 2003 óta bizonyítványt ad ki az autóülésekről. Ahhoz, hogy ezt megszerezzék, a beszállítóknak különböző előírásoknak kell megfelelniük, mint például meghosszabbítható ülésfelület, állítható magasság és dőlésszög, illetve megfelelő támaszték. Fontos a szilárd struktúra, és a gerincoszlop formájának természetes megtartása is. Az első okleveles ülést 2003-ban az Opel Signumba építették be.

A háttérben komoly munka folyik a beszállítókkal. Az Adient, az egyik legnagyobb ülésgyártó fejlesztési központjaiban az ergonómia nagyon fontos szerepet játszik, hangsúlyozta a vállalat szóvivője.

A plusz minősítésnek azonban ára van, az Opel Astra modellek esetében például egy AGR-tanúsított sofőrülés 390 euró többletköltséget jelent. Ez a plusz ugyanakkor ma már szinte elvárás, a Peugeot-tól a VW haszongépein át egészen a Maybachig fontos szempont a tanúsítvánnyal ellátott, ortopéd szempontokat fókuszba állító ülések beszerelése.

Elengedhetetlen, hogy az autóülések minél inkább személyre szabhatók legyenek, amihez a vállak ideális megtámasztásának lehetősége is hozzátartozik. Az üléseket úgy kell beállítani, hogy a lábakkal a pedálok, a kezekkel pedig a kormány könnyen, kényelmesen kezelhető legyen.

Fontos ezen kívül az ágyékcsigolya megtámasztása is. Ezután jöhet a felület dőlésszögének beállítása, és a felsőcomb ráhelyezése ernyedt pozícióban. Hogy baleset esetén a fej és a nyakcsigolyák ne sérüljenek, a fejtámla felső peremének a fejjel egyvonalban kell lennie.

Egy jó autóüléshez olyan komforttényezők is tartoznak, mint az ülésfűtés- és hűtés, a felszerelhető kartámaszok, a masszázsfunkciók, felfújható párnák, amik a centrifugális erőt kompenzálják, és a testet stabilizálják. A Mercedes ilyen funkciót is kínál.

Egyelőre az átlagautók ülései csak az ortopédiai egészséggel törődnek, orvosi méréseket még nem is végeznek. Ezt változtathatja majd meg a Faurecia, mely a 2017-es IAA-n mutatta be Active Wellness funkcióját. Az automatizáció térnyerésével párhuzamosan az ülésekből is nyerhetőek lesznek az adatok, melyeket összegyűjtenek és kiértékelnek majd. Ilyenek a szívritmus és a respiratorikus frekvencia is. Ezzel a módszerrel a stressz felismerése is lehetséges, így a masszázs és az ülés levegőztető funkciói is automatikusan bekapcsolhatók lesznek. A Faurecia fejlesztése érzékeli, ha a sofőr fáradt vagy stresszes, így automatikusan reagálva erre javítja a közlekedésbiztonságot.

Ameddig az ilyen ülések nem kerülnek be a mindennapok mobilitásáva, ergonomikus verzióikat az autósok beszereltethetik meglévő autóikba. Azonban mielőtt a korábbi üléseket kiszednénk autónkból, fontos meggyőződnünk róla, hogy az új ülések kompatibilisek-e régi autónkkal. A Recaro, mely az utólag beszerelhető üléseket gyártja, mindenekelőtt egy üléspróbát is ajánl.

Az irodákkal ellentétben, ahol az ember mozoghat, az autóban több órán keresztül szinte ugyanabban a pozícióban kell ülni. Az AGR szakértői éppen ezért az egyre fejlettebb és ergonomikusabb ülések ellenére is azt ajánlják: hosszabb út során tartsunk rendszeres szüneteket és egy parkolóba félreállva tornásszunk egyet.

Kiemelt Partnereink