Beszállítók Fenntarthatóvá teszi gumiabroncsait a Michelin

Fenntarthatóvá teszi gumiabroncsait a Michelin

autopro.hu/D.Á. | 2021.04.05 08:20

Fenntarthatóvá teszi gumiabroncsait a Michelin

Fotó: Michelin

A járműiparban a gumiabroncsoknak az egyik legnagyobb a karbonlábnyoma, így előállításuk nem fenntartható. A mai abroncsok összetevőinek egy része ugyan természetes eredetű, a gyártáshoz szükséges nagy mennyiségű energia és fosszilis nyersanyag miatt indokoltak a Michelin törekvései.

Hirdetés

Nem sokkal azután, hogy a gumiabroncsot feltalálták, megjelent a szintetikus gumi is, amelyet a természetes kaucsuk helyettesítésére hoztak létre. Két fajtája használatos: a butadién- és a sztirol-butadiéngumi. Mivel a butadiéngáz szénhidrogén-származék, használatát vissza kell szorítani. A gumiabroncsokhoz a természetes és szintetikus kaucsukon kívül többek között szénport, szilikát, lágyító gyantákat, merevítéshez pedig textil- és acélszálakból álló övszerkezetet használnak.

Új válaszok a régi problémákra

A Michelin gumiabroncsok jelenleg 28 százalékban tartalmaznak természetes vagy újrahasznosított anyagokat, 2050-re azonban a száz százalék a cél. Egy 2012-ben több partnerrel indult projekt, a Bio Butterfly célja a butadién fenntartható módon történő előállítása növényi biomasszából, amit idén kísérelnek meg először. A másik fontos komponens, a sztirol alternatív előállítását PET palackok újrahasznosításával tervezik megoldani az együttműködő felek.

Szintén idén kezdődik a svéd Enviro vállalat ötlete nyomán egy gumiabroncs-újrahasznosító üzem építése, ahol az abroncsok pirolízise, vagyis oxigénhiányos hevítése útján szintetikus olajat fognak előállítani, amely fenntartható alternatívája lehet a kőolajszármazékoknak különböző felhasználásokban.

Terjedő fenntarthatóság

A Michelinen kívül a Goodyear és a Continental gyártók is tesznek fenntarthatósági lépéseket: kaucsukfák tejnedve helyett pitypanggyökerekből terveznek természetes latexet előállítani, ezzel visszaszorítva az erdőirtások árán telepített kaucsukfák szükségességét. A pitypang akár a gumigyárak környezetében, földművelésre másképp alkalmatlan földterületen is nőhet, így a Continental és Falken vállalatok vizsgálják ezt az alternatívát.

A Goodyear szójaolajat használ több abroncs futófelületének gyártása során, illetve rizshéj égetése során keletkező hamuval helyettesíti a homokot a gumiabroncsok nedves tapadást biztosító szilika előállítása során, továbbá szintén kísérletezik a fenntartható butadiénnel készülő szintetikus kaucsuk előállításával – áll az Autocar írásában.

Kiemelt Partnereink