Beszállítók Egyre nagyobb veszélyt jelent az autóiparban az árrögzítés

Egyre nagyobb veszélyt jelent az autóiparban az árrögzítés

Panker Gergő | 2014.04.09 07:28

Egyre nagyobb veszélyt jelent az autóiparban az árrögzítés

Az etikátlan üzleti eljárásokat érintő vizsgálatok komoly veszélyt jelentenek az autóiparra. Egyre több autóipari beszállítót vizsgálnak annak gyanújával, hogy rögzített áron értékesítenek alkatrészeket autógyártók számára.

Hirdetés

A trösztellenes hatóságok egyre jobban odafigyelnek az árrögzítésre, illetve egyre több vizsgálatot indítanak az alkatrészek árazásával kapcsolatban. Az elmúlt három évben drámaian megnőtt a beszállítókat és vállalati vezetőket érintő árrögzítéses esetek száma. A trösztellenes hatóságok jelentős pénzbüntetéseket róttak ki a vállalatokra, míg számos vezető letöltendő börtönbüntetésben részesült – olvasható a supplierbusiness.com összefoglalójában.

Az Európai Bizottság nemrég hat beszállítót vádolt meg azzal, hogy rögzített áron szállított csapágyakat több autógyártónak is. A hatból öt vállalat, a Schaeffler, az SKF, az NTN, az NSK és a Nachi Fujikoshi összesen 953 millió eurós pénzbüntetésben részesült, míg a hatodiik, a JTKET megúszta büntetés nélkül cserébe azért, hogy feladta a kartell résztvevőit. A Bizottság felfedte, hogy a hat beszállító 2004 áprilisa és 2011 júliusa között az autógyártók háta mögött titokban összejátszottak az árstratégiát illetően. Ezek a csapágybeszállítók átirányították az acélárakban tapasztalt növekedést az ügyfeleikhez, összejátszottak az árajánlatkérések, illetve az éves árcsökkentések során, valamint üzleti szempontból érzékeny információkat osztottak meg egymással – írja a supplierbusiness.com.

Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenyért felelős biztosa

A bizottság 2011-ben kezdte meg a gyanúba keveredett beszállítók vizsgálatát. A vizsgálat részeként az Európai Bizottság számos beszállító telephelyét átkutatta. A Japánban és az Egyesült Államokban tapasztalt hasonló esetek hatására a bizottság egyre intenzívebben folytat vizsgálatokat. Az Egyesült Államokban eddig összesen 23 vállalat és 26 vezető részesült pénzbüntetésben. Összesen 1,8 milliárd dollár büntetést szabtak ki. A fellebbezés részeként számos vezető beleegyezett, hogy büntetésüket börtönbüntetésként töltik le.

A trösztellenes hatóságok más piacokon vizsgálódnak. 2013 decemberében, a Koreai Szabad Piac Bizottság (Korea Free Trade Commission, KFTC) összesen 107,8 millió dolláros büntetést szabott ki a Denso, a Continental és a Bosch helyi üzemeire, miután azok árrögzítés gyanújába keveredtek a Hyundainak és a Kiának értékesített alkatrészekkel kapcsolatban. Dél-Korea trösztellenes bizottsága felfedte, hogy ezek a vezető autóipari beszállítók árrögzítést követtek el számos műszerfal és ablaktörlő értékesítése esetében.

Tavaly az Európai Bizottság összesen 141,8 millió eurós büntetést szabott ki négy vezetékkötegeket gyártó beszállítóra – a Leonira, a Furukawa Electricre, a Yazakira és egyik beszállítójára, miután öt kartellben is részt vettek. Az ötödök beszállító, a Suomito Electric megúszta a büntetést, miután feladta a kartellt a bizottságnál. Idén januárban három beszállító, a Recticel, a Carpenter-csoport és a Greiner Holding összesen 114 millió eurós büntetést fizetett az Európai Bizottságnak, miután bűnösnek találták őket a matracokban és autóülésekben használt habbal kapcsolatos árrögzítéses ügyletekben.

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa az autóipari beszállítókat érintő árrögzítések terén. Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenyért felelős biztosa az év elején elmondta, hogy az autóipar beszállítók körében "elképesztő jelentőségűvé nőtt az árrögzítés, amely az autó szinte összes alkatrészét érinti". Joaquín Almunia a múlt héten megerősítette a Bizottság azon elkötelezettségét, hogy utánajár minden ilyen jellegű ügyletnek. – Nem állunk meg itt. Hogy néhány példát említsek, jelenleg is vizsgálunk légzsákokat és fényszórórendszereket érintő eseteket – tette hozzá az Európai Bizottság versenyért felelős biztosa. A bizottság arra számít, hogy a beszállítókra kiszabott jelentős büntetések elrettentő példaként szolgálnak majd a többi vállalat számára.

Veszélyes játszma

Az egyre gyakoribb árrögzítéses esetek komoly veszélybe sorodhatják az autóipart. Az autógyártók abban bíznak, hogy beszállítóik jó minőségű termékeket szállítanak versenyképes áron, főként mivel egyre inkább a globális beszállítói piacon keresik a számukra legmegfelelőbb technológiákat. A legnagyobb autógyártók jelenleg sorra módosítják beszerzési stratégiájukat, hogy azok egyre inkább a beszállítóknak kedvezzenek.

Tavaly a GM elfogadhatatlannak nevezte a beszállítók árrögzítéssel kapcsolatos ügyleteit. – Aggódunk az árrögzítésben résztvevő beszállítók nagy száma miatt – mondta az amerikai autógyártó szóvivője. A Toyota egy közleményében azt írta: "Elvárjuk, hogy beszállítóink jó minőségű alkatrészekkel lássanak el minket versenyképes áron, miközben az üzlet során betartják az adott piacon érvényes törvényeket". A japán autógyártó hozzátette: "Elkötelezettek vagyunk a beszállítók közötti szabad és tisztességes verseny támogatása iránt, továbbá elvárjuk tőlük, hogy betartsák a magatartási kódexünk irányelveit. Minden szabálysértést komolyan veszünk."

Az ilyen esetek káros hatással vannak a beszállítói hírnévre is. A bűnösnek talált vállalatok sajnálatukat fejezték ki és ígéretet tettek, hogy meghozzák a megfelelő intézkedéseket, hogy több ilyen eset ne fordulhasson elő. Az érintett beszállítók jelezték, hogy a szabályok betartása érdekében intenzívebb tréning programokat vezetnek be. A múlt hónapban néhány – főként japán – beszállító megbánását fejezte ki az árrögzítésekkel kapcsolatban a részvényeseik, illetve az üzletfeleik felé – írja a supplierbusiness.com.

Kiemelt Partnereink