Beszállítók Egyedi motortartókkal teszi kényelmesebbé az e-autókat a Continental

Egyedi motortartókkal teszi kényelmesebbé az e-autókat a Continental

autopro.hu/V.M. | 2021.08.31 10:21

Egyedi motortartókkal teszi kényelmesebbé az e-autókat a Continental

Motortartók tesztelésére szolgáló tesztpad | Fotó: Continental Press Releases

A hatótáv növelésén túl a tisztán elektromos autók eltérő, sajátos hang- és vibrációs jellemzői is egyre nagyobb figyelmet kapnak a tervezési fázisban. Az utasok komfortérzetének javításából a Continental is kiveszi részét, az autómodellekhez egyedileg hozzáigazított motortartók tervezésével.

Hirdetés

Bár az elektromos hajtás halkabb, mint a konvencionális, a belső égésű motor hiánya miatt erősebben hallható menetzajok, illetve a hajtás sajátosságai miatt tapasztalt jellegzetes hangok zavaróak lehetnek. A magas frekvenciájú, néha a négy számjegyű hertz tartományban lévő hangokat például gyakran kellemetlen fütyülésszerű hangként írják le az emberek. Utóbbi hangok főként a hajtás eltérő működésének tudhatók be: míg a belső égésű motornál a hengerekben kis robbanások keletkeznek, addig a villanymotor egy forgó mágneses mező segítségével hajtja a járművet.

Továbbá a belső égésű motor hiánya miatt eltérő vibrációs jellemzők nemcsak a megszokottól különböző hangokat eredményezhetnek, de például a hastájékon érezhető kellemetlen bizsergést is.

Az elektromos autók nemkívánatos zajaival a mérnökök több különböző módon is felvehetik a harcot. Az egyik legkézenfekvőbb megoldás az új hangszigetelő anyagok alkalmazása és a hangszigetelés áttervezése a máshonnan érkező és másmilyen zajokhoz igazodva, de szóba jön például az aktív zajcsökkentés vagy az elektromos motor hangjainak megváltoztatása is.

Utóbbihoz kapcsolódik a Continental fejlesztőmunkája is. A motor keltette magas frekvenciás vibrációk elszigetelésében kulcsszerepet játszik a motor megfelelő rögzítése, a vállalat mérnökei pedig modellhez igazított tartódizájnnal tudnak szolgálni az autógyártóknak.

Nagyfokú testre szabhatóság

A motor fajtájától függetlenül a motortartó egy motorházi és egy karosszérián lévő részből, valamint a kettőt egymástól elválasztó elasztikus szigetelőből áll. Akár három, akár négy ponton rögzített hajtóegységről van szó, az, hogy milyen egyszeres vagy kétszeres szigetelés megfelelő, a járműplatform és a gyártó elvárásainak függvénye.

Az olyan szimulációs eljárásoknak, mint a végeselem analízis, illetve az anyagmodelleknek köszönhetően a mérnökök már a tervezés egy igen korai szakaszában optimalizálhatják a motortartót olyan szempontokból, mint a karakterisztika, erősség, ellenállóképesség és élettartam. A prototípus szakaszban aztán objektív és szubjektív vizsgálatok végezhetőek a hang- és vibrációs jellemzők mérésére, illetve finomhangolására.

Kulcsszerepben az anyagválasztás

Az anyagválasztás a súlyminimalizálás követelménye miatt is fontos. Szóba jön a merevsége miatt nagy erők elnyelésére képes acél, illetve szénszál-erősítésű poliamidok is, amik kiváltképp könnyűek az alacsony sűrűségük miatt. Az alumínium szintén az opciók között szerepel, mint aranyközépút.

A kettő fém vagy kompozit elem közötti elasztikus szigetelés alacsonyabb hőterhelésnek van kitéve, mint a belső égésű motorok motortartó bakjai, ezért az összetétele is más. A hangsúly éppen ezért az élettartam és a dinamikus terhelés alatti keményedés optimalizálásán van, hogy a zavaró hangok keletkezését minél inkább csökkenteni lehessen.

Kiemelt Partnereink