Beszállítók Csökkenő kibocsátást és javuló fogyasztást ígér a Jacobs

Csökkenő kibocsátást és javuló fogyasztást ígér a Jacobs

autopro.hu/V.M. | 2020.03.03 15:48

Csökkenő kibocsátást és javuló fogyasztást ígér a Jacobs

Fotó: Jacobs Vehicle Systems

Jelentősen csökkentheti a légkörbe kerülő káros anyagok mennyiségét az amerikai Jacobs Vehicle Systems fejlesztése. A nehéz tehergépkocsik számára készített, hengerlekapcsoláson alapuló megoldás a kipufogógáz utánkezelő rendszer melegen tartásával mérsékli a nitrogén-oxidok és a szén-dioxid kibocsátását.

Hirdetés

A Cylinder Deactivation (CDA), azaz henger leállító nevet viselő technológia pozitív hozadékai már eddig is ismertek voltak, ezúttal viszont egy, az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) által támogatott nemzetközileg ismert laboratórium is tesztek alá vetette. A méréseik elvégzéséhez egy 13 literes Navistar motort használtak.

A CDA azáltal növeli a kipufogórendszer és a részét képző szelektív katalitikus redukciós rendszer (SCR) hőmérsékletét, hogy egyes hengerek lekapcsolásakor növeli a hőfokot a működő hengerekben. A melegebb kipufogógáznak köszönhetően az SCR optimális működéséhez szükséges hőmérséklet akkor is adott, mikor a motor alacsony terhelésen üzemel. A CDA emellett gyorsítja a kipufogógáz utánkezelő rendszer indulás utáni felmelegedését, a megállások alkalmával pedig a kihűlését is lassítja.

Eredmények számokban

A nehéz tehergépjárművek fogyasztásának és emissziójának mérésére használt amerikai Hot Federal Test Procedure menetciklusban a CDA 5 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. Egy másik, a California Air Resources Board (CARB) által még elbírálás alatt álló alacsony terheléses Low Load Cycle (LLC) teszteljárás folyamán pedig 50 Celsius-fokkal növelte a kipufogórendszer hőmérsékletét, valamint 86 százalékkal redukálta a nitrogén-oxidok, és 12 százalékkal a szén-dioxid kibocsátását. Ugyanezen teszt szerint a CDA a korábbi 48 százalékról 95 százalékra növelte a nitrogén-oxidokat semlegesítő SCR hatásfokát, illetve 12 százalékkal javította a fogyasztást.

A mérések során a fő cél annak megismerése volt, hogy a Jacobs technológiája mekkora mértékben csökkenti a nitrogén-oxidok emisszióját a hidegindításokkor, illetve a sok állást, valamint alacsony fordulatszám melletti üzemet is magába foglaló menetciklusokon.

Új korlátozások a láthatáron

Az amerikai vállalat még tavaly mutatta be fejlesztését, mely a High Power Density (HPD) nevű motorfékrendszerének alkatrészeire épül, ami egy a szelepvezérlésbe épített mechanizmus segítségével képes szüneteltetni a szívó és a kipufogó oldali szelepek nyitását. Mint ahogy az a Truck News cikkéből is kiderül, a CDA-re és más kibocsátás-csökkentő megoldásokra nem csak Európában van egyre nagyobb szükség, az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal ugyanis a következő évek folyamán szigorítani kívánja a nehéz tehergépjárművek nitrogén-oxid emissziójára vonatkozó, 2010 óta érvényben lévő előírásokat.

Kiemelt Partnereink