Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A lítium jelenti a fenntartható jövőt az EU számára
2024.05.19 04:20Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az elektromos hajtással minden alkatrész szerepe átalakul
A tömegközlekedésben egyre nagyobb teret kapnak az elektromos hajtással szerelt buszok, egyre több gyártó kínál ilyen járműveket. Az elektromos buszok kialakítása viszont komoly kihívásokat állít a gyártók elé – szinte semmilyen alkatrész nem maradhat ugyanolyan.
A buszok esetében az elsődleges szempont a biztonság, ám közben a szállítható személyek száma, a kényelem és a zajszennyezés szintje is fontos tényező - más egyebek mellett. A hajtástól függetlenül a mai buszok már mind légrúgóval vannak felszerelve, hiszen a felfüggesztés több szempontból is fontos szerepet játszik abban, hogy egy busz megfeleljen a városi igényeknek.
Egy busznak ugyanúgy kell feküdnie az úton akkor is, ha a csúcsidőben, utasokkal tele közlekedik, illetve akkor is, ha éjjel egy-két ember utazik csak rajta. A mai buszok zöme ezért adaptív légrúgóval van felszerelve attól függetlenül, hogy milyen üzemanyag hajtja a járművet.
Más a felfüggesztés egy elektromos busz esetében
Az elektromos járművek ugyanakkor más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a belső égésű motorral szerelt társaik. Hogy mást ne is említsünk, ott van például a súly kérdése: az akkumulátorok miatt az elektromos járművek jóval nehezebbek, igaz ez a buszokra is.
A buszok esetében ráadásul plusz nehezítő körülmény a mérnökök számára, hogy a jobb helykihasználás érdekében általában a tetőre, nem pedig a padló alá helyezik az akkumulátorokat – vagy ha nem a tetőre, akkor a busz hátuljára. Emiatt egy elektromos autóbusz megtervezése egészen más feladat, mint egy ugyanolyan méretű és utasterű dízelbuszé.
Megoldás a Continentaltól
Az anyagösszetétel nagyon fontos szerepet játszik a légrúgók tervezésében – nemcsak a fém, hanem a gumi összetétele is, hiszen rengeteg energiát kell elnyelnie ezeknek az elemeknek, és közben nagy hőhatásnak vannak kitéve.
A Continental olyan könnyűszerkezetű légrúgót fejlesztett, amiben a dugattyú nem acélból vagy alumíniumból, hanem üvegszállal megerősített műanyagból, poliamidból készült. Ez a hőre lágyuló műanyag kiváló tulajdonságokkal rendelkezik, könnyű súlya miatt pedig tengelyenként akár több kilogramm súlymegtakarítást eredményezhet egy busz esetében.
Ahogyan a vállalat közleménye is jelzi, ez csak egy a sok megoldás közül, amire figyelni kell egy elektromos jármű tervezésekor – és egy olyan komponens a sok közül, amivel a Continental az elektromobilitást támogatja.