Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Legördült a gyártósorról az első elektromos Porsche SUV
2024.05.16 10:18Közös szoftverfejlesztésbe kezd a Toyota, a Honda és a Nissan
2024.05.16 09:17A szimuláció felhasználása a gyári layout tervezéséhez
2024.05.16 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A teljes autóipari üzletágát eladhatja a Johnson Controls
A K+F-el járó költségek növekedése miatt egyre több beszállító tér vissza a hazai pályának számító területekre. A Johnson Controls bejelentése fényt vethet az autóipari beszállítókkal kapcsolatos jövőbeli trendekre.
A múlt héten a Johnson Controls (JCI) bejelentette, hogy jelenleg vizsgálja az autóipari üzletágának eladásának stratégiai lehetőségeit. Alex Molinari, a vállalat elnök-vezérigazgatója egy közleményben elmondta:
– A bejelentés része proaktív portfólióirányítási stratégiánknak, amely során olyan stratégiai termékeket gyártó üzletágakra koncentrálunk, amelyekkel globális piacvezetők lehetünk, illetve amelyekben további profitlehetőségeket találunk és hosszú távon a legnagyobb értéket tudjuk ügyfeleink és részvényeseink felé közvetíteni.
Ülésgyártás a Johnson Controls kecskeméti gyárában |
Molinari úgy véli, hogy az autóipari üzletág eladása biztosítaná az új termékek fejlesztéséhez szükséges tőkét. A vállalat egy sor lehetőséget vizsgál az üzletág jövőjével kapcsolatban: ide tartozik az ágazat feldarabolása és eladása, kiszervezése egy másik cégnek, a többségi részvények eladása egy közös vállalkozás részeként, illetve az üzletág egy darabban történő értékesítése.
A JCI az elmúlt évek során folyamatosan visszavett az autóipari jelenlétéből. Áprilisban a vállalat bejelentette, hogy az első negyedéves nettó bevétele közel megduplázódott az egy évvel korábbi értékhez képest annak ellenére, hogy az autóipari részleg bevételei visszaestek. Ha a vállalat teljesen meg is szabadulna az autóipari termékeket gyártó üzletágtól, az vállalat autóakkumulátorainak gyártása továbbra is folytatódna az „energiaellátási megoldások“ ágazat berkein belül.
A vállalat májusban eladta 50 százalékos részesedését a műszerfalakat, kijelzőket és elektronikai alkatrészeket Johnson Controls Pricol Pvt. Ltd.-ből a Pricol vegyesvállalati partnerének. Tavaly februárban a beltéri tetőkárpitokat és napellenzőket gyártó részleg az Atlas Holdings magántőke-befektető kezére került, míg 2014 januárjában a vállalat 265 millió dollárért eladta az autóelektronikai termékeket gyártó üzletágát a Visteonnak.
Az autóiparból való kilépéssel befejeződne a Johnson Controls drámai átalakulása. Öt évvel ezelőtt a vállalat részese volt egy agresszív felvásárlási kísérletnek, amely során 1,25 milliárd dollárt kínált a Visteon beltéri és elektronikai alkatrészeket gyártó ágazatáért. Mostanra mindkét vállalat eltávolodott a nehéz időszakot élő beltéri komponensek gyártásától.
A lépés része az egész autóiparban érezhető trendnek, amely során a beszállítók igyekeznek megszabadulni az alulteljesítő, illetve a központi termékportfóliótól és tevékenységi köröktől távolabb álló részlegektől. A Johnson Controls mellett a múlt héten a Bosch is bejelentette, hogy az indítómotorokat és generátorokat gyártó ágazatának eladásán, illetve vegyesvállalatként való átalakításán gondolkozik.
Az üzletág olyan termékekre összpontosít, mint a start-stop rendszerek, valamit az egyre szigorodó előírások miatt szükséges fogyasztáscsökkentő megoldások, például a kifinomult generátor, illetve elektromotorok. A Bosch szerint a döntés javít majd az üzletág versenyképességén és növekedési kilátásain.
Egy hosszú újraszervezés részeként a Delphi a GM csődje óta egy több lábon álló beszállítóból folyamatosan egy sokkal kisebb területre összpontosító vállalattá alakul. Tavaly a Visteon eladta a Halla Visteon Climate Control, valamint a beltéri komponenseket gyártó indiai ágazatban lévő részesedését.
A hagyományosan vízszintes felépítésű autószektorban egyre több beszállító fektet nagyobb hangsúlyt a kulcsfontosságúnak számító részlegekre. Februárban a Delphi eladta termál üzletágát: a lépés pedig része volt a vállalat azon stratégiájának, hogy a profitképesebb technológiákra fókuszálva az üzemanyag-fogyasztás csökkentését, valamint az infotainment és sofőr nélküli rendszerek fejlesztését célzó termékekre koncentráljon, és ezzel versenyelőnyre tehessen szert. A vállalat termékköre 100-ról 33-ra csökkent, miután egyesével megvizsgált minden terméket, és az üzletág eredményessége alapján döntést hozott a gyártásuk folytatásáról.
A tőkebefektetések hiánya
Molinari az Automotive News-nak azt nyilatkozta, hogy az ágazat lehetséges eladása az autóipar ciklikusságából következik, valamint abból, hogy az üléseket gyártó részlegnek jelentős tőkeinfúzióra van szüksége.
Mindez érdekes következményekkel járhat a jelenlegi trend közepette, amely során az autógyártók egyre több kutatás-fejlesztési felelősséget ruháznak át a beszállítóikra. Emiatt a beszállítók K+F-fel kapcsolatos költségvetései az elmúlt öt év során 5 százalékkal növekedtek.
Ráadásul a beszállítóktól várt, illetve az általuk használt technológiák komplexitása rendkívül megnőtt az autókban található elektrifikáció, illetve az egyre nagyobb mennyiségű félvezető-terméknek köszönhetően. A Bosch a saját üzletágának jövőjéről szóló bejelentésben említést tett a szoros versenyről, illetve a költségekkel kapcsolatos nyomásról. A kulcsfontosságú beszállítók bejelentései alapján úgy tűnik, a hagyományosan ciklikus autóipar hamarosan elérkezhet egy újabb csúcsponthoz.
Via supplierbusiness.com