Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A munka piszkos oldalát is megmutatta a Knorr-Bremse
A vasúti üzem nem patika. Ezt persze tudja mindenki, ám így is meglepő élmény találkozni azokkal az alkatrészekkel, amikből aztán a Knorr-Bremse vasúti Szerviz Központjának szinte újat varázsolnak. Nem túlzás – a sokszor több évtizedes alkatrészek az újkorukban előírt paraméternek kell, hogy megfeleljenek a felújítást követően.
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, 2021 szeptemberében adták át a Knorr-Bremse Budapest Szerviz Központját. A helyszínen idén már több mint 20 ezer fékalkatrészt (komponenst) újítanak fel. A 2,5 milliárd forint értékben és 4500 négyzetméteren megvalósult fejlesztésnek köszönhetően a magyar szakemberek ma már egyidejűleg több mint 100 különböző partnert – üzemeltetőket, járműgyártókat, vasúti járműjavító- és forgóváz felújító vállalkozásokat – képesek kiszolgálni komplex felújítási projektekkel Európa számos országában.
Lapunknak lehetősége nyílt betekinteni egy kicsit a munkálatok hátterébe. Láttuk belülről a központot, megnézhettük, milyen állapotban érkeznek be az alkatrészek felújításra. Betekintést nyertünk a mérésekbe, a mosás-szétszerelés-felújítás-összeszerelés folyamataiba, sőt, még a Knorr-Bremse saját gyártórészlegét is láttuk Kiss Zoltán, a Knorr-Bremse RailServices osztályvezetőjének kalauzolásával.
Komoly terhelés
A vasúti fékberendezés fejlesztésben, gyártásban és szervizelésben piacvezető Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Szerviz Központjában idén várhatóan 6-7000 hagyományos fékerőkifejtő elemet, 9000 kompakt tárcsás fékegységet, megközelítőleg 4500 kormány- és relészelepet, valamint közel 6-700 fékpanelt, kiegészítő fékpanelt és fékvezérlő modult újítanak fel. Ez azt jelenti, hogy lényegében megállás nélkül folyik a munka – két műszakban – a budapesti telephelyen.
Az üzem többek között olyan megbízásokon dolgozik, mint a MÁV-Start Zrt. motorvonatainak és villamosmozdony-fékrendszereinek, a Szerb Államvasutaknál szolgáló motorvonatok forgóváz-szerelvényeinek, a PKP és NTV New Pendolino motorvonatok, a francia magánvasutak Vossloh G1000 és G2000 mozdonyai, vagy a GVB M5 metrószerelvények fékrendszerének felújítása.
Piszkos munka
A fent leírt számok akkor kapnak igazi jelentést, ha tudjuk, hogy ezek lényegében mind olyan komponensek, amik vasúti járművek (legyenek azok metrók, személyvonatok vagy tehervonatok; mozdonyok vagy vasúti kocsik) fékrendszereiből származnak. Ezek több százezer, több millió kilométer futás után kerülnek a Knorr-Bremse szakembereinek kezei közé. A vasút pedig nem patika, így bármilyen jó is legyen a karbantartás, ezek az alkatrészek mindig koszosak lesznek – csak az a kérdés, mennyire. Természetesen a Knorr-Bremse nem tesz különbséget a megrendelők között országok alapján, de annyit talán nem merész feltételezni, hogy a beérkező alkatrészek esetében nem mindegy, hogy Szerbiából vagy Svájcból jön-e az adott fékkomponens.
A fentiek miatt a csarnokon kívül alakítottak ki egy előmosót azon alkatrészek számára, amikkel el sem lehet kezdeni a felújítási munkát egy alapos takarítás nélkül. Emellett érdekesség, hogy sokszor a beérkező eszköz azonosítása sem egyszerű, akár annak állapota, akár az utólagos módosítások – pótalkatrészek beszerelése – miatt.
Hiába hangzik ez nehézkes munkafolyamatnak, mivel hatalmas tömegű vasúti járművek fékjeiről beszélünk, így a minőség, a megbízhatóság és a biztonság a legfontosabb szempontok. Itt nem lehet hibaszázalékról beszélni, ezeknek az alkatrészeknek a felújítás után ugyanazokat a paramétereket kell tudnia, mint a gyári új társaiknak.
A mosást – pontosabban az előtisztítást – három különböző technológiával végzik: magasnyomású vízsugárral, itt 1250 bar nyomáson érkezik a normál hőmérsékletű víz. Amire ez nem alkalmas, azt szárazjeges technológiával vagy szemcseszórással takarítják. Utóbbit acélszemcsékkel, üveggyönggyel vagy vörös gránit szemcsékkel végzik.
Az előtisztítás és az azonosítást követően kezdődik a tényleges felújítás, aminek a végére újszerű alkatrészeket varázsolnak a Knorr-Bremse munkatársai – ezek a komponensek pedig természetesen szigorú követelményeknek kell, hogy megfeleljenek.
Zöld megoldás
Az alkatrészek megfelelő karbantartása és a pótalkatrészgyártás fenntarthatósági szempontból is kiemelt jelentőséggel bír, mivel ezek a tevékenységek jelentősen hozzájárulnak a termékek életciklusának növeléséhez. Európában fokozatosan nő a vasúti járművek átlagéletkora, egyre hangsúlyosabb elvárás a környezettudatos gondolkodásmód és az okosmegoldások alkalmazása – a vasút ebből a szempontból tehát egy másik világ, itt továbbra sem az a jellemző, hogy eldobjuk az eszközt az első hiba után, és eleve pár év tervezett élettartammal számolunk. Míg egy autó még a legjobb karbantartás mellett is 15-20 év után már tényleg öregnek számít, addig egy vasúti kocsi vígan futhat kétszer-háromszor ennyit – és nem csak Magyarországon vagy tőlünk délre, keletre, hanem Németországban is. Ehhez persze jó karbantartásra és olyan felújításokra és szervizekre van szükség, amit a Knorr-Bremse végez például Budapesten.
A vállalat nemcsak működése során tartja fókuszban a fenntarthatóságot – a Szerviz Központban az elmúlt időszakban megreformálták például a hulladékkezelési rendszert és évi 600 tonnával csökkentették a szén-dioxid kibocsátást –, de a termékfejlesztésben is élen járnak e téren. Egyes alkatrészek esetében például sikerült a vállalatnak a háromszorosára növelnie a felújítási periódust, és a mérnökök folyamatosan dolgoznak azon, hogy jelentősen csökkentsék az alkatrészek tömegét, ezáltal pedig a környezetterhelést.
Nemrég a fenntartható vállalati projekteket vizsgáló Greengage pályázat zsűrije ismerte el az új és megújított termékek kategóriájában a Knorr-Bremse karbonlábnyom-csökkentési erőfeszítéseit, de másik három kategóriában is díjazták őket. Folyamatok terén például azt a tesztfázisban már alkalmazott robotos mosót emelték ki, amelyet a szennyezett alkatrészek tisztításához használnak a Szerviz Központban, és ami segít jelentősen csökkenteni a felhasznált víz mennyiségét. Ennél is fejlettebb a már említett szárazjeges technológia, amely lényegében nullára redukálja a vízszükségletet.
A Szerviz Központ a fenntarthatóság érdekében számos beruházást tervez a jövőben is: többek között egy naperőmű létesítésével csökkentenék tovább karbonlábnyomukat. Az üzem a pozitív gazdasági hatásokon túl az európai klímacélok teljesítéséhez is jelentős mértékben hozzájárul a vasúti közlekedés fejlesztésében, színvonalának javításában játszott kulcsszerepe révén.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!