Beszállítók Nem elégedett az autóipari üzletággal a Schaeffler-csoport vezetője

Nem elégedett az autóipari üzletággal a Schaeffler-csoport vezetője

autopro.hu/Sz.F. | 2019.03.22 14:19

Nem elégedett az autóipari üzletággal a Schaeffler-csoport vezetője

A globálisan tevékenykedő autóipari és ipari beszállító, a Schaeffler-csoport nyilvánosságra hozta a 2018-as üzleti évre vonatkozó eredményeit. A beszámolási időszakban a Schaeffler-csoport árbevétele közel 14,2 milliárd euró volt (előző év: közel 14,0 milliárd euró). Árfolyamhatásoktól megtisztítva az árbevétel ebben az időszakban 3,9 százalékkal nőtt.

Hirdetés

A konszern mindhárom üzletága és a mind a négy régió hozzájárult az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedéshez. Ennek során ismét a Nagy Kínai Régió mutatta a legerősebb növekedést, ugyanakkor az előző évekhez képest ez a növekedés lényegesen gyengébb dinamikájú. A Schaeffler-csoport 2018-ban 1 381 millió euró rendkívüli tételek előtti kamat és nyereségadó-ráfordítások előtti eredményt ért el, és ezzel alatta maradt az előző évi értéknek.

Visszaesett az autóipari üzletág

A Schaeffler-csoport számára a kedvező első félév után az év második felében lényegesen romlottak a piaci feltételek a globális autóipari ágazatban. Ez megterhelte az eredményünket. Biztató, hogy az ipari üzletág a 2018-as év során nagyon jól teljesített, és részben kompenzálni tudta a két másik üzletág gyengébb teljesítményét – mondta el a 2018. évi üzletmenettel kapcsolatosan Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG Igazgatótanácsának elnöke.

Klaus Rosenfeld azonban nem volt elégedett az autóipari OEM üzletág eredményével.

Az autóipari OEM üzletág eredményének visszaesését mindenekelőtt a nehéz piaci- és versenykörnyezet, valamint az egyre nagyobb változtatásra irányuló nyomás okozta. Emellett azonban számos, vállalaton belüli tényező is szerepet játszik, amelyekkel foglalkoznunk kell. Ezért indítottuk el a RACE-programot, mely a hatékonyságnövelését és a portfólió optimalizálását szolgálja. Ha javítani akarjuk a termelékenységünket és a versenyképességünket, akkor nagyobb összpontosításra és nagyobb gyorsaságra van szükségünk.

A második félévben visszaeső eredményt mutatott az autóipari OEM

Az autóipari OEM üzletág a tárgyévben közel 8.997 euró árbevételt ért el (előző év: közel 8.991 millió euró). Az árfolyamhatásoktól megtisztítva az árbevétel 2,1 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az árbevétel első félévi pozitív alakulása után az autóipari OEM üzletág az autóipari ágazatban megfigyelhető folyamatos kihívásokkal küzdő környezetben az előző évhez képest gyengébb árbevétel-növekedést ért el. Ugyanakkor a növekedés a tárgyévben 3,2 százalékponttal meghaladja a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek világszintű termelésének átlagos növekedését, mely a beszámolási időszakban 1,1 százalékkal esett vissza. A 2018-as beszámolási időszakban megszerzett megrendelések, az úgynevezett lifetime-sales 12,8 milliárd eurót tettek ki. Ez egy 1,4-es book-to-bill-ratiónak, vagyis a bejövő megrendeléseknek a letelt üzleti év árbevételéhez viszonyított arányának felel meg (előző év: 1,3).

A kisebb mértékű árbevétel-növekedés elsősorban az Európai Régió és a Nagy Kínai Régió gyengébb második félévi keresletére vezethető vissza. Európában ebben mindenekelőtt a termelésben a kipufogógáz kibocsátásra vonatkozó új WLTP-szabványra való átállás miatti késedelmek játszottak szerepet, míg Kínában a fogyasztók visszafogottabb keresletét, valamint az USA-val fennálló kereskedelmi vitát kell megemlíteni. Az autóipari OEM üzletág mind a négy vállalati területe hozzájárult az árbevétel-növekedéséhez, ugyanakkor az e-mobilitás vállalati területe növelte legerősebben az árbevételét, az árfolyamhatásoktól megtisztítva összesen 18,1 százalékkal. Árfolyamhatásoktól megtisztítva az autóipari OEM üzletág a legerőteljesebb árbevétel-növekedést az Amerikai Régióban mutatta 5,6 százalékos értékkel, ezt követi az Ázsiai/Csendes-óceáni Régió 2,3 százalékkal, a Nagy Kínai Régió 1,2 százalékkal és az Európai Régió 0,9 százalékkal.

A visszaesésben mindenekelőtt a második félévi gyengülő piaci dinamika, valamint ezzel összefüggésben a kiépített gyártói kapacitások alacsony kihasználtsága játszott szerepet. Ezenkívül a termelésben nem sikerült elegendő hatékonyságnövekedést elérni a negatív eladási árak és egyéb vegyes hatások kompenzálására. A 2018. október 30-án közzétett, a teljes 2018-as évre vonatkozó kiigazított előrejelzést nem sikerült teljesíteni.

Az autóipari aftermarket az előrejelzés keretein belül

Az összességében szolid első félévet követően az autóipari aftermarket üzletág 2018. harmadik negyedévben az előző évhez képest átmeneti visszaesést mutatott az árbevételt illetően. Az árbevétel visszaesésében elsősorban az az erős növekedés játszott szerepet, melyet az előző év harmadik negyedévében az Európai Régió és az Amerikai Régió produkált. Az előző évhez képest az üzletág árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 2,2 százalékkal növelte az árbevételét, és 1 859 millió euró árbevételt ért el.

Az autóipari aftermarket üzletág rendkívüli tételek előtti kamat és nyereségadó-ráfordítások előtti eredménye 316 millió euró volt (előző év: 358 millió euró). Az előző évhez képest kimutatható csökkenés többek között az eladási árak negatív hatásaira, valamint a növekvő logisztikai költségekre vezethető vissza. A 2018. október 30-án közzétett, a 2018-as üzleti évre vonatkozó kiigazított előrejelzést, miszerint az autóipari aftermarket üzletágnak 1,5 és 2,5 százalék közötti árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedést, valamint 17 és 17,5 százalék közötti rendkívüli tételek előtti kamat és nyereségadó-ráfordítások előtti eredményhányadot kellene elérni, sikerült teljesíteni.

Az ipari üzletág 3 százalékponttal javította az üzemi (üzleti) eredményhányadot

Az ipari üzletág növelte a rendkívüli tételek előtti kamat és nyereségadó-ráfordítások előtti eredményt közel 3 385 millió euróra (előző év: közel 3 150 millió euró). Az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedés a beszámolási időszakban ezzel 10,1 százalék a 2017-es üzleti év 5,7 százaléka után. A pozitív piaci környezetnek köszönhetően a nyersanyagok, a vasút, az erőátvitel és a mezőgazdasági és építőipari gépek szektorai kétszámjegyű árbevétel-növekedést értek el.

A szabad cash flow meghaladja a várakozásokat

A Schaeffler-csoport M&A (mergers (cégek egyesülése & acquisitons (cégfelvásárlás) tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti szabad cash flow-ja 384 millió euróval pozitív volt (előző év: 515 millió euró). Ezzel sikerült lényegesen túlszárnyalni a 2018. október 30-án közzétett közel 300 millió eurós előrejelzést a M&A (mergers (cégek egyesülése & acquisitons (cégfelvásárlás) tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtt a szabad cash flow-ra vonatkozóan. A tárgyi eszközökre és immateriális javakra fordított beruházások összege (Capex) a beszámolási időszakban 1.232 millió euróval valamivel az előző évi szint alatt volt. Ez 8,7 százalékos beruházási kvótának felel meg (előző év: 9,1 százalék).

A 384 millió eurós szabad cash flow és a tovább javított, ismét 25 százalékos saját tőke aránya a Schaeffler-csoport szolid mérlegminőségéről tanúskodik. Ennek további erősítése érdekében a jövőben még nagyobb figyelmet fogunk fordítani a költséghatékonyságra és a hatékony tőkeallokációra – mondta el Dietmar Heinrich, a Schaeffler AG pénzügyi vezérigazgatója.

Óvatos előrejelzés 2019-re

A Schaeffler-csoport a 2019-es üzleti évre 1 és 3 százalék közötti árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedéssel számol. Egyúttal a vállalat a 2019-es üzleti évben abból indul ki, hogy 8 és 9 százalék közötti rendkívüli tételek előtti üzemi (üzleti) eredményhányadot tud elérni. Ezenkívül a 2019-es évre a Schaeffler-csoport közel 400 millió euró mértékű M&A (mergers (cégek egyesülése & acquisitons (cégfelvásárlás) tevékenységekből adódó be- és kifizetések előtti szabad cash flow-t vár.

A vállalatcsoport azzal számol, hogy az autóipari OEM üzletág 2019-ben is erősebb növekedést fog elérni, mint a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek világszintű gyártása, mellyel kapcsolatban mintegy 1 százalékos növekedést feltételeznek a szakemberek. Az aftermarket üzletág – a világszintű járműállomány 2018-hoz képest csekély mértékű növekedése alapján közel változatlan átlagéletkor mellett – szintén enyhén növekedni fog. Az ipari üzletágban a konjunkturális keretfeltételek a világszintű ipari termelés lassuló növekedésére utalnak. A 2020-as pénzügyi elvárásokat, melyek 2016-ban kerültek megfogalmazásra, a tartósan nehéz piaci környezetben nem lehet tovább fenntartani.

Az idei évre vonatkozóan azt feltételezzük, hogy a nemzetközi autóipari ágazat továbbra is nagy igényeket fog támasztani és újabb kihívásokat fog jelenteni. Egyidejűleg azzal kell számolnunk, hogy a globális gazdaság tovább lassul. A Schaeffler-csoport tekintetében megfogalmazott óvatos kitekintés erre a meglátásra reflektál mondta Klaus Rosenfeld. „Ugyanakkor biztosak vagyunk abban, hogy továbbra is nyereségesen tudunk növekedni. Stratégiánk megfelelő. Átalakulásunk következetesen tovább folytatódik; amennyiben szükséges, további intézkedésekkel és nagyobb sebességgel ahogy azt a RACE-program is mutatja.

Kiemelt Partnereink