Beszállítók Nagy Mihály: a jövő autóit fejlesztjük

Nagy Mihály: a jövő autóit fejlesztjük

Biró Csongor | 2013.03.13 10:37

Nagy Mihály: a jövő autóit fejlesztjük

A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Continental hat üzemben gyárt hazánkban. Nagy Mihályt, a makói és a váci ContiTech gyárak ügyvezetőjét, a Continental szóvivőjét a vállalat jelenéről és jövőjéről kérdeztük.

Hirdetés

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Continental Magyarországon?
- Mindenképpen sikeres évet tudhatunk magunk mögött. Tovább tudtunk növekedni és a növekedés mellett telephelyeink eredményesen működtek. Az év során jelentős beruházásokat hajtottunk végre gyakorlatilag minden magyar leányvállalatunknál, amelyek segítették a piaci helyzetünk stabilizálását, vagy éppen új piacokat nyitottak meg számunkra. Fejlesztési tevékenységeinket is bővíteni tudtuk az országban, melynek segítségével a magyar mérnökök is egyre inkább részt tudnak venni a jövő autóinak fejlesztésében. Minden egységünknél végeztünk az év folyamán szervezetfejlesztést is, a Continental új értékrendje alapján átalakítva folyamatainkat. Egy eddiginél még emberközpontúbb rendszert alakítottunk ki, amely rugalmasabban, gyorsabban tud majd reagálni a jövő kihívásaira. A Continental AG az elmúlt 8 évben 334 millió eurót fektetett be Magyarországon és munkatársainak létszáma a tavaly év végén közel 6200 volt.

Nagy Mihály

Cégük a romló gépjárműpiac ellenére világszinten javította eredményeit és bővítette bevételeit. Mivel magyarázza a sikert?
- Ahogy az autóipar többi résztvevője, úgy a Continental is érzi a dél-európai ellenszelet. Az észak-amerikai és ázsiai piacokat érintő üzleteink ellensúlyozzák az európai relatív gyengeséget. Ezenkívül az átlagosan jobban növekvő piacokba invesztálunk miközben a termék portfoliónkban vannak olyan alkatrészek is, amelyek rendkívül erős növekedésnek indultak. Ilyenek az elektronikus szabályzó rendszerek.

Mit vár 2013-tól, milyen változások várhatók a vállalat életében? Mivel bővülhet idén a hazánkban előállított termékek, alkatrészek sora?
- A Continental mint az autóipar egyik legnagyobb beszállítója, élen jár a fejlesztésekben is. Ritka az a nap, amikor valamelyik gyárunkban ne kezdenénk meg valamelyik új autó piacra kerülésével kapcsolatban, egy új, innovatív termék fejlesztését, vagy gyártását. Folyamatosan vannak bővítési és technológia fejlesztési beruházásaink is. Ezek közül csak néhány nagyobbat emelnék ki. Veszprémben jelentős csarnokbővítési és kapacitásnövelési beruházások folynak. Nemrég bővítettük az irodai és fejlesztési területeket és új fejlesztő munkahelyeket hoztunk létre. Budapesten jelentős beruházások történtek a közelmúltban új termékek gyártásának beindítása és az ehhez kapcsolódó gyártási technológiák megvalósítása érdekében, a raktárkapacitásainkat is növeltük, ezzel is új munkahelyeket teremtve. Nyíregyházán tavaly év végén adtunk át egy új gumiipari alapanyag keverő üzemet. Ez az üzem a magyarországi és romániai Continental cégeket fogja majd kiszolgálni. Makón több kapacitásnövelő beruházás folyt tavaly - új vulkanizáló kazán került a gyártásba, év végén vásároltunk telket a további lehetséges bővítésekhez. Elkezdtünk a gumitermékek mellett műanyag termékekkel is foglalkozni, új tervezői munkahelyek jöttek létre. Vácott április 3-án adjuk át az új 3300 négyzetméteres gyártócsarnokunkat, ahol üzemanyag tömlő szerelvények készülnek majd az európai autóipar minden résztvevője számára. Új technológiát is bevezetünk: elkezdünk extrudált műanyag csövek gyártásával és ezek hőformázásával foglalkozni. 2013 első felében érkezik két műanyag extruder és egy hőformázó alagút. Az ezekhez tartozó fejlesztési és kompetencia központ is Vácon lesz. Más európai Continental cégeket is ellátunk majd ezekkel a termékekkel.

Van-e szó arról, hogy a Continental és a magyar kormány stratégiai megállapodást köt? Milyen előnyökkel járhat ez a Continental számára?
- Tárgyalunk a magyar kormánnyal. A megállapodás tervezet elkészült, várhatóan április 3-án az új váci csarnokunk átadóján kerül sor az aláírására. Magyarországon a Continental öt céggel hét telephelyen van jelen. A Continental számára is fontos ez az ország és Magyarország számára is fontos, hogy a Continental sikeres legyen és ezen keresztül újabb munkahelyek jöjjenek itt létre. A megállapodás erre teremt egy alapot. Szándékokat fejez ki és csatornákat nyit a szorosabb együttműködéshez.

Legyünk büszkék arra, ha egy-egy útjainkon futó kocsiban magyar szerkezet is dolgozik. Milyen jelentősebb autómárkákat, típusokat tud felsorolni, amelybe valamilyen hazai Continental alkatrészt építettek be?
- Hűtő és fűtő csöveket gyártunk Makón és Vácon. Ezek szinte minden a VW csoporthoz tartozó autóban (VW Passat, Touareg, Audi Q5, Q7, A4, RS5, Seat, Skoda, Porsche Cayenne), Mercedesekben (többek között S osztály), BMW-kben (például 7-es) megtalálhatók, valamint néhány Ford, Suzuki (Splash) és GM-autóban is. A kamionok közül a Scania, Renault, Volvo, DAF márkákban találhatóak meg termékeink. Vácott gyártunk üzemanyagtömlő szerelvényeket is ezek szinte minden BMW-ben megtalálhatóak (X1, X3, M3, Z4, 5-ös, Mini, vagy akár a Rolls Royce Phantom). Nyíregyházán többek között légrugókat gyártunk (kabin és ülés légrugók). Ezekkel az Iveco, Renault, vagy MAN kamionokban találkozhatunk. Veszprémi gyárunk kerékszenzorokat és perdületérzékelőket gyárt blokkolásgátló (ABS), valamint elektronikus menetstabilizáló (ESC) rendszerekhez, továbbá alváz-, nyomaték-, és vezérműtengely-szenzorok mellett 2010-től elindult az automata sebességváltó szenzorok gyártása is. A termékpaletta 2013-tól tovább bővül, megkezdődik a harmadik generációs IBS szenzor (intelligent battery sensor) gyártása, amely a gépjármű akkumulátorának pillanatnyi és általános állapotáról szolgáltat információt. Budapesten autóelektronikai részegységek és mikroelektronikai áramköri modulok gyártása folyik. A termékpalettában fékrendszerek, komfort- és karosszériaelektronikák, elektronikus menetstabilizáló rendszerek, olajszenzorok, elektromos kormányzás rásegítő elektronikák, valamint hibrid meghajtó rendszerek elektronikai vezérlőegységei, start-stop rendszerek, szerepelnek. 2013-ban a kormányzás rásegítő elektronika legmodernebb generációjának az MQB-nak sorozatgyártása indul el, ahol a kormányművet működtető elektromotort összeszereljük az elektronikus vezérlőegységgel. A veszprémi és budapesti gyár termékeit meg lehet találni a VW csoport márkáiban, a BMW, a GM, a Suzuki, a Bugatti, a Honda, a Toyota, a Mitsubishi, a Nissan, a Daihatsu, a Mazda, a Renault, a Peugeot, a Citroen, a Mercedes, a Volvo vagy akár a Jaguar autóiban.

Magyarországon csúcstechnológiák születnek a Continental üzemeiben. Mekkora szerepük van ebben a magyar mérnököknek?
- Nagy szerepük van, hiszen például Veszprémben jelenleg több mint 300 mérnököt alkalmazunk a fejlesztési központunkban, ahol ők az elektronikus fék- és futómű rendszerek vezérlését végző szoftverek fejlesztésével, illetve szenzorfejlesztéssel foglalkoznak, valamint egyéb technológiafejlesztési feladatokat látnak el. Itt tevékenykedő mérnökeink a Continental hasonló feladatokat ellátó szervezeteit is segítik és szoros együttműködésben dolgoznak más kontinensek fejlesztő csapataival.

Nagy Mihály 1973-ban született Vácott. 1997-ben végezte el a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnök és informatikus szakát. Ezzel egy időben a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen majd a szegedi egyetemen mérnök-közgazdász diplomát szerzett. A Szilánk 2000 Bt.-nél kezdi szakmai pályafutását, onnan kerül 1998-ban a ContiTechhez, ahol előbb gazdasági informatikusként, projektvezetőként, pénzügyi igazgatóként, gazdasági igazgatóként majd 2008-tól gyárigazgatóként dolgozik. Emellett 2012-től a hazai Continental gyárak szóvivője.

A veszprémi gyárban 2012-ben jelentős beruházások folytak. Befejeződtek ezek? Milyen tevékenységgel bővült a gyár, illetve hány új munkahelyet létesítettek?
- A veszprémi gyárban az „Elektronikus fék- és menetstabilizáló rendszerek és komponenseinek fejlesztése" című Új Széchenyi Terv keretein belül megvalósuló pályázatunk május 31-ével zárul. Ezen belül fejlesztési tevékenységhez szükséges eszközök és szoftverek is beszerzésre kerültek, továbbá K+F állományunkat is 58 dolgozóval bővítettük.

Az önök cége egy világméretű autóbeszállító. Milyen arányban vannak hazai beszállítóik? Kívánják-e ezt az arányt növelni? Hány beszállítójuk van? Melyek a legfontosabbak?
- A magyar beszállítóink aránya gyáranként eltérő, de több száz hazai beszállítóval rendelkezünk. Ezeknek a számát azonban szeretnénk még tovább növelni. Több gyárunkban is futnak ezt célzó projektek. Rendelkezünk külön beszállító fejlesztési osztállyal is, amelynek az a célja, hogy a helyi beszállítókat alkalmassá tegye arra, hogy cégünknek beszállítóivá válhassanak.

Milyen a jó beszállító? Hogyan lehet valaki önöknél beszállító?
- A Continental Magyarországon többnyire az autóiparba beszállító gyárakkal rendelkezik, de gyártunk egyéb ipari alkalmazásokat is, Szegeden olajipari tömlőket olajfúró tornyokhoz, vagy szállítóhevedereket bányáknak. Minden piac más elvárásokat támaszt a beszállítói felé, viszont mindenhol azt várják el, hogy ezeket az elvárásokat a teljes beszállítói lánc teljesítse. Tehát a jó beszállító az, aki a piac elvárásait tudja teljesíteni, jelen esetben az autóiparban a vonatkozó minőségirányítási előírásokat. Mivel a garanciát, mint elsődleges beszállító mi vállaljuk fel a vevőink felé, ezért a beszállítónk képességeiről meg kell bizonyosodjunk.

Hány alkalmazottat foglalkoztatnak, hány mérnököt? Terveznek-e további létszámbővítést? Milyen karrierlehetőségei vannak egy pályakezdő diplomásnak? Van esélye arra, hogy az anyagcégnél dolgozzon?
- Korábban említettem, hogy tavaly év végén 6200-an dolgoztak nálunk. Igen, tervezzük a létszámunk további bővítését. A Continental szervezete emberközpontú és több formában is támogatja az egyéni karrierlehetőségeket. Én magam is egyszerű informatikusként kezdtem a karrierem a cégcsoportnál 1998-ban, most pedig egy közel kétezer dolgozót foglalkoztató cég ügyvezető igazgatója és a magyarországi Continental cégek szóvivője vagyok. Természetesen nemzetközi karrierre is van lehetőség. Több olyan magyar kollégánk van, aki itt kezdett egy magyarországi Continental cégnél, majd külföldön folytatta karrierjét egy másik leányvállalatnál.

Milyen forrásokból fedezik a fejlesztéseket, az anyacég finanszírozza a működésüket vagy hitelek? Használnak uniós támogatást?
- Ez telephelyenként eltérő. Mindháromra volt már példa a múltban.

Mit gondol a hazai járműipar bővüléséről, a prémium autógyártók megtelepedéséről? Lát további lehetőségeket? Elbírna a magyar háttéripar és a szakemberképzés újabb - a Mercedeshez vagy az Audihoz hasonló - beruházásokat? Van üzleti kapcsolatuk a hazai autógyártókkal?
- Az biztos, hogy az elmúlt évek során ez a szektor növekedésnek indult. A megtelepült cégeknél, így a Continentalnál is most is folyamatban van a beszállítói lánc lokalizálása, így további növekedésre is lehet számítani. Amíg a magyar munkanélküliség ilyen magas, addig mindenképpen van lehetőség a további bővítésre, de ezt nem lehet egyik napról a másikra meglépni, ehhez átfutási időre van szükség. A szűk keresztmetszetet jelenleg a jól képzett mérnökökben látjuk. Az ő képzésük mindenképpen kiemelt figyelmet érdemel. A kérdés második részére válaszolva: minden hazai autógyárhoz beszállítunk.

Kiemelt Partnereink