Archív Még mindig sci-fi az okosgyár a többségnek

Még mindig sci-fi az okosgyár a többségnek

autopro.hu/P.B. | 2020.03.02 15:48

Még mindig sci-fi az okosgyár a többségnek

Ipar 4.0 rendszer a BMW müncheni gyárának présüzemében | Fotó: BMW

Az autóipar a többi iparághoz képest úttörő az okosgyárak fejlesztésében, a következő három hatvan százalékkal növekednek az ilyen irányú beruházások. Ez világszinten akár 160 milliárd dolláros profithoz juttathatja az autóipari szereplőket.

Hirdetés

Capgemini Research Institute legfrissebb kutatása szerint az autóipari szereplők 72 százaléka újonc ezen a területen, azaz csak az elmúlt másfél évben nyitott az intelligens gyártás felé. A megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka úttörő a téren, azaz ekkora az aránya azon vállalatoknak, amelyek elég felkészültek és készek teljesen kihasználni az okosgyárakban rejlő potenciált. A felmérésben a gyártók 18, míg a beszállítók 8 százaléka számít úttörőnek.

A globális kutatás legfontosabb eredménye, hogy az elmúlt 18-24 hónapban a gyárak 30 százaléka lett okosgyár, miközben a vezetők 2017-ben és 2018-ban gyáraik 24 százalékának ilyen irányú fejlesztését tervezték. A kutatásból kiderült az is, hogy míg másfél éve még csak az autóipari vezetők 38 százaléka gondolta azt, hogy jó úton haladnak gyáraik okosgyárrá fejlesztésében, addig legutóbb már a vezetők közel fele, 48 százaléka volt bizakodó.

„Három fontos érvünk van az intelligens gyártás mellett" - mondta Dr. Seshu Bhagavatula, India egyik legnagyobb teherautógyárának, az Ashok Leylandnek az új technológiákért és üzleti kezdeményezésekért felelős vezetője. Bhagavatula szerint az első az, hogy régi gyáraik modernizálásával és digitalizálásával növelni tudják azok termelékenységét. A második érv az olyan minőségi hibák észlelésének és kijavításának lehetősége, amelyeket a humán munkaerő sokkal nehezebben képes kiszűrni, míg a harmadik érv az egyedi megrendelések és a tömeges testreszabás lehetőségének gyakorlatba ültetése.

Élen az okosgyárak kialakításában

Az autóipari szereplők a következő öt évben termelési kapacitásaik 44 százalékát tervezik okosgyárrá fejleszteni. Ezzel megelőzik a többi iparágat, mert például a feldolgozóiparban ugyanez az arány 41 százalék, az energiaipari szektorban pedig 40 százalék.

A kutatás előrejelzése szerint 2023-ra az okosgyárak 135 milliárd dolláros, sőt, optimistább forgatókönyv esetén akár 167 milliárd dolláros termelékenységi növekedést generálhatnak. Ez évente 2,8 és 4,1 százalék közötti növekedést jelent.

„Az autóipar legtöbb szereplője az elmúlt két évben jó ütemben fejlődött az intelligens gyártás irányába, az elsődleges autógyártók és beszállítók komoly mértékben fektetnek be erre a területre, 2023-ra ezek a befektetések megtérülnek a termelékenység évi 2,8-4,4 százalékos növekedésével" - mondta Markus Winkler, a Capgemini autóiparért felelős részlegének vezetője, aki hozzátette azt is, hogy a fenti eredmények eléréséhez szükség van arra, hogy az autóipari cégek pótolják hiányosságaikat, és még elkötelezettebbek legyenek az intelligens rendszerek tanulásában, alkalmazásában. Az elsődleges gyártóknak és beszállítóknak figyelniük kell arra, hogy a munkafolyamatok minden részén okostechnológiát használjanak.

A Capgemini szerint az okostechnológia adta lehetőségeket még közel sem hatékonyan aknázza ki az autóipar. A kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az autóiparnak még több energiát és munkát kell fektetnie arra, hogy termelési folyamatait minél inkább ide csatornázza. A kutatás száz autóipari vezető megkérdezésével készült. A Capgemini főleg olyan cégeket mért fel, amelyek több országban is működtetnek okosgyárat.

Kiemelt Partnereink