Archív Töréspont: kilép a Fiat a gyáriparos szövetségből

Töréspont: kilép a Fiat a gyáriparos szövetségből

MTI/autopro.hu | 2011.10.05 12:21

Töréspont: kilép a Fiat a gyáriparos szövetségből

Az olasz gazdasági hajtóerőnek számító Fiat-csoport bejelentette, január elsejétől kilép a Confindustria gyáriparos szövetségből. Közgazdászok, szakszervezetek és sajtó a torinói nagyvállalat döntésének következményeit elemzi.

Hirdetés
Sergio Marchionne

Ajánlott levélben közölte a Confindustria elnökével, Emma Marcegagliával a Fiat és a Fiat Industrial távozását Sergio Marchionne. Az 1899-ben alapított torinói autógyárból kinőtt csoport ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a harminc országban száznyolcvanegy gyárat üzemeltető Fiat nem kíván „eltávolodni az egész világon létező ipari feltételektől”.

Marchionne a június 28-i megállapodásra utalt, melyet a Confindustria a szakszervezeti konföderációkkal írt alá az országos kollektív szerződések és a munkavállalói érdekképviseleti rendszer fenntartásáról. A római kormány ezzel párhuzamos megszorító csomagjának 8. cikke a kollektív szerződések mellett területi és vállalati megállapodások előtt is utat nyitott például a dolgozók elbocsátásának terén. A legnagyobb szakszervezet, a CGIL a szeptember 6-i általános sztrájkkal válaszolt. Szeptember 21-én szakszervezetek és Confindustria ismét megerősítette a június végén lefektetett elveket.

Marchionne erre mondott nemet hangsúlyozva, hogy 2012 január elsejétől a Fiat kizárólag a területi ipari uniók tagja lesz. A szakszervezetekkel való tárgyalásokon és a szerződésekben, a Fiat önállóan jár el – a 150 ezer olasz vállalatot és öt és fél millió munkahelyet képviselő Confindustriától függetlenül.

– Marchionne motivációi alaptalanok, a Fiat kilépése nem gyengíti a gyáriparos szövetséget – reagált Marcegaglia. Guidalberto Guidi, a Confindustria ipari kapcsolatokért felelős tanácsosa szerint viszont a Fiat távozása „robbanásszerű lépés, mely drámai módon átalakítja a belső viszonyokat”. A Fiat döntése az olasz nehézipar más szereplőit is hasonló lépésre kényszeríti.

– A gépipari dolgozók szakszervezeteivel ezentúl más megállapodást köt majd a Fiat és mást a Confindustria? – kérdezte Guidi, miközben az Északi Liga kormánypárt már a részben állami vállalatok kilépését sürgeti a Confindustriából.

– A Fiat a közös szabályokon túllépve egyedül akarja diktálni az ipari kapcsolatokat – hangoztatta a CGIL-főtitkár Susanna Camusso. A Fiat távozásával a Confindustria öt millió eurós tagdíjtól esik el, de ennél is nagyobb veszteség a legnagyobb olasz vállalat, az eddig az itáliai gyáriparral egynek számító Fiat és a szövetség közötti törés.

Luca Cordero Montezemolo

A Fiat és a Confindustria története elválaszthatatlan volt – emlékeztetett a sajtó arra, hogy a szövetséget 1974-76 között Giovanni Agnelli vezette, majd 2004-2008-ban a Fiat volt elnöke, a politikai színrelépésre készülő Luca Cordero Montezemolo. Elemzők éppen a Montezemolo és a Marchionne szerint szintén a Berlusconi-kormány ellen politizáló Marcegaglia közötti harcot látják a háttérben.


A közgazdászok úgy vélik, ennél többről van szó: a Fiat milánói gyárában januárban a dolgozók közötti „népszavazással” új munkafeltételeket vezetett be. A szakszervezetek bírósághoz fordultak, és az egyre inkább a detroiti Chryslerben gondolkodó Fiat így keres megoldást. A Confindustriával való törés után a Fiat-részvények zuhanásnak indultak. A Fiat úgy viselkedik mintha külföldi cég lenne Itáliában megfeledkezve tradícióról és szociális kohézióról – írta a La Repubblica napilap.

Kiemelt Partnereink