Archív Nyolc érv az elektromos autók akkumulátora mellett

Nyolc érv az elektromos autók akkumulátora mellett

autopro.hu | 2011.01.31 14:20

Nyolc érv az elektromos autók akkumulátora mellett

Az elektromos autók egyik sokat vitatott és kritikus pontja az erőforrás, vagyis akkumulátor. A Yahoo Green alaposan körbe járta a szóban forgó alkatrészt.

Hirdetés

– A jövőt villamosítani fogjuk. Az akkumulátorok sokat fejlődtek, de a vásárlók ennél többet követelne – ezt Tony Posawitz, a Chevrolet Volt fejlesztésében részt vevő szakember az elektromos autókat középpontba állító, Amerikában megrendezett Popular Mechanics Breakthrough Awards konferencián jelentette ki. Nézzük, milyen érvek szólnak az elektromos hajtású modellek akkumulátorai mellett - teszi fel a kérdést a tisztajovo.hu.

1. Az elektromos és hibrid modellekben használt akkumulátorokra hosszú garanciát vállalnak

A Chevy Volt esetében nyolc, míg a 2011-es Hyundai Sonata akkumulátorára tíz év garanciát vállal a gyártó. Ezzel szemben, egy hagyományos, belső égésű motorral hajtott autó akkumulátorára általában két év, vagy kilométerben meghatározott szavatosságot vállalnak. Azaz, míg egy elektromos autó megelégszik egy akkumulátorral, addig hagyományos társa hármat vagy négyet is elhasznál.

Chevrolet Volt: a lényeg.

2. A hagyományos akksik sokkal szennyezőbbek

Az ólmot tartalmazó savas akkumulátorok nagy veszélyt jelentenek a környezetre. A nem szelektíven gyűjtött és kezelt akkumulátorokban (lássuk be, hogy ezek sok helyen a szemétdombon végzik) található savas folyadék beszivárog a talajvízbe, végezetes károkat okozva.

Az alternatív hajtású kocsikban nikkel (Nimh), vagy lítium-ion alapú vegyi anyagokat alkalmaznak. Természetesen utóbbiak sem környezetbarátságukról híresek, de kevésbé szennyezőek, mint az ólmos verziók.

Igaz, hogy pár zöld modell, mint az Év autójának választott Nissan Leaf is használ néhány kiegészítő funkció ellátásához hagyományos akkumulátort, de ezek élettartama sokkal hosszabb, köszönhetően a kisebb igénybevételnek.

3. Az autógyárak már dolgoznak egy akkumulátor újrahasznosító rendszer kialakításán

Chevrolet Volt akkumulátor.

A már említett hosszú élettartamnak köszönhetően még van ideje a gyártóknak a rendszer kiépítéséhez. Larry Dominique, a Nissan gyártásért felelős alelnöke kijelentette, hogy az autógyárak elkötelezettek egy visszaváltó és feldolgozó hálózat kiépítésében. Mivel a lítium és néhány további összetevő meglehetősen értékesnek számít, így a gazdasági ösztönzés is a visszaváltó hálózat kiépítése mellett szól.

– A jó hír, hogy ezek az akkumulátorok újrahasznosíthatóak, és a bennük lévő összetevők (kobalt, nikkel és további anyagok) könnyen visszanyerhetőek – írja Amanda Wills az Earth911 munkatársa.

4. A használt akkumulátoroknak is jár egy második esély

Mike Millikin a Zöld Autó Kongresszuson kifejtette, hogy az ágazat már foglalkozik a kérdéssel, hogy melyik szegmensben vethetőek be újra a használt egységek. Az egyik lehetőség a megújuló energiaforrásokból – nap- és szélenergia – nyert áram tárolása. Millikin állítása szerint az akkumulátorok eredeti kapacitásából mindössze 20 %-os csökkenéssel kell számolni.

5. Észre sem vesszük, hogy egy bevált technikáról beszélünk

A telefonok és laptopok, az orvosi műszerek és órák már régóta lítium-ion alapú erőforrásokat használnak. Igaz, a kritikusok ettől még nem támogatják jobban az ilyen akkumulátorok terjedését…

6. A tisztán elektromos üzemű autók nem használnak olajat

Hasonlóan a Nissan Leaf-hez, az elektromos meghajtású modellekben nincs szükség motorolaj használatára – így az olajcserét is megússzuk. Mivel kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak, kisebb szerviz igényről és kevesebb cserére szoruló elemről beszélhetünk.

Nissan Leaf: itt is az akkumulátor a lényeg.

7. Teljes életciklusukat tekintve a hibrid és elektromos autók zöldebbek hagyományos társaiknál

A kocsik előállítása, beleértve az akkumulátorokat is, csak egy kis részét képezi egy autó ökolábnyomának. A GreenChoices.org megállapítása szerint a gyártáshoz szükséges energia az autó üzemanyag használatának a 15 %-t teszi ki. Újabb érv az alternatív hajtású négykerekűek mellett.

8. Az iparág a lítium bányászat „megtisztításán” dolgozik

A lítium bányászat nagyon munkaigényes folyamat, és sokszor politikailag kényes országokban vannak a lelőhelyek. Kevés vigasz, hogy az akkumulátorgyártásban nem az autóipar részére előállított egységek jelentik a húzóágazatot. A cégek már aktívan dolgoznak a bányászat környezetbarátabbá tételén, de ez igen hosszú folyamat.
– A lítium nagyon gyakori, így nem lennék meglepve, ha hamarosan új forrásokat fedeznénk fel. Az óceánok bővelkednek a lítiumban – teszi hozzá Dominique.

Kiemelt Partnereink