Archív Hibrid, elektromos és CNG továbbképzésen a tűzoltók

Hibrid, elektromos és CNG továbbképzésen a tűzoltók

autopro.hu | 2013.05.10 12:51

Hibrid, elektromos és CNG továbbképzésen a tűzoltók

A Porsche Hungaria is részt vett azon a továbbképzésen, melyet a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és hét autógyártó magyarországi vezérképviseletének közreműködésével tartott május 6-10. között.

Hirdetés

A szakmai konzultáció és továbbképzés jelentőséget az is kiemeli, hogy tavaly a műszaki mentések 22 százaléka olyan közúti baleset volt, amelynél a tűzoltóknak be kellett avatkozniuk. Az összes műszaki mentésnél regisztrált személyi sérülések 77 százaléka ezeknél az eseteknél következett be. Magyarországon is egyre több hibrid, elektromos üzemű és gázhajtású gépjármű közlekedik, ezért a tűzoltó egységek mind nagyobb valószínűséggel találkoznak beavatkozásaik során ilyen gépjárművekkel. A műszaki mentések végrehajtásához és a keletkezett tüzek oltásához elengedhetetlen az új technológiák alapos ismerete.


Az elektromos és a hibrid hajtású gépjárművek magas- és középfeszültségű kábelei, az akkumulátor és az áramtalanító kapcsoló elhelyezkedése, az áramtalanítás után fellépő elektromos aktivitás, valamint az úgynevezett „alvóautóhatás” (a villanymotor készenléti állapotban van) kockázatot jelent a beavatkozás során. Az ilyen járművek műszaki mentése, tűzoltása speciális tudást és naprakész ismereteket igényel. Ezen gépjárművekkel kapcsolatos speciális elméleti és gyakorlati ismereteket egy-egy napos továbbképzésen mintegy hatszáz tűzoltó sajátítja el az autógyártók magyarországi vezérképviseletei által bemutatott gépjárműveken, ahol a Porsche Hungaria egy Audi Q5 hibrid és egy Volkswagen Caddy CNG járműveket biztosított az oktatáshoz.

Papp László a Porsche Hungaria oktatási vezetője előadásában elmondta és a kiállított gépjárművön be is mutatta, hogy egy hibrid autó esetében balesetkor a legelső feladat az, hogy áramtalanítsák a gépjárművet. A gépjármű áramtalanítása azért fontos, mert a hibrid hajtás 200-300 V közötti feszültsége a kábelek szigetelésének sérülése következtében veszélyes lehet a mentőszemélyzetre. Például az Audi Q5 hybrid csomagtartójában a padló alatti áramtalanító csatlakozót kell kihúzni, majd utána biztonságosan megkezdődhet a gépjárműből a sérültek mentése. Az ingolstadti gyártó hibrid modelljében narancssárga vezetékek jelzik a nagyfeszültséget.

A tűzoltók egy VW Caddy CNG járművön megnézhették a 200 bar töltőnyomású gáztartályok elhelyezését, és az ezekkel kapcsolatos eljárást a jármű balesete után.

Nagyon fontos azt hangsúlyozni, hogy ezek az autók a használóra, a vezetőre nézve nem veszélyesebbek a benzines és dízel társaiknál, mindössze a mentőszemélyzetnek kell megtanulni az új technika kezelését a baleseti mentés során.

Kiemelt Partnereink