Archív DAF ATe-program: fejlett szállítási hatékonyság

DAF ATe-program: fejlett szállítási hatékonyság

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2012.03.26 18:08

DAF ATe-program: fejlett szállítási hatékonyság

A DAF Trucks számára az Amszterdamban április 17-től 21-ig megrendezésre kerülő Bedrijfsauto RAI 2012 kiállítás fő témája az ATe-program (Advanced Transport Efficiency – „Fejlett szállítási hatékonyság”), amely megoldások széles választékát kínálja az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás további csökkentésére.

Hirdetés

Euro-6 károsanyag-kibocsátási előírások: A DAF fejlesztései természetesen már arra irányulnak, hogy megfeleljen az Euro-6 károsanyag-kibocsátási előírásoknak, és már nagyon közel van ahhoz, hogy előálljon az ehhez szükséges technológiával. A cég már 2010 nyara óta a 12,9 literes PACCAR MX-motorral látja el testvérmárkáit, a Kenworth-öt és a Peterbiltet. A motorok megfelelnek az észak-amerikai EPA10 emissziós szabványnak, amely szorosan összefügg ez Euro-6 normákkal. Az Észak-Amerika számára készülő PACCAR MX motorokban a gyártó SCR-technológiát alkalmaz, kipufogógáz-újrakeringetést és koromszűrőt.

A DAF 2011 nyarán indította el ATe-programját azzal, hogy bemutatta a 12,9 literes PACCAR MX motoron végrehajtott különféle fejlesztéseit. Ez új dugattyúkat, optimalizált üzemanyag-befecskendezési rendszert és különleges, teljesen zárt kipufogócsonkot jelentett, melyek 3 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és kisebb széndioxid-kibocsátást eredményeznek. A sebességváltók választéka is bővült, méghozzá új manuális és automata 12 sebességes váltókkal, melyeknek köszönhetően a hajtásláncot még inkább a jármű felhasználási módjával kapcsolatos egyedi igényekhez lehet igazítani. Ezenkívül a CF és XF105-ös modellek motorja öt perc üresjárat után automatikusan kikapcsol, a legnagyobb sebesség pedig gyárilag 89 km/ó helyett 85 km/órára lett beállítva – ezek további 2-3 százalékkal csökkentik a fogyasztást a nemzetközi fuvarozóknál.
A műszerfalon alapfelszereltségként található központi kijelző részletes adatokat közöl az aktuális fogyasztásról és a megtakarításról, hogy ezzel is felhívja a járművezető figyelmét a hatékony, üzemanyag-takarékos vezetés fontosságára.

ATe-változatok

A CF85 és XF105 típusoknak a DAF ATe-programja szerint készült változatai a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás érdekében optimalizált, speciális kivitelű járművek. Ez küszöbspoilerek, tetőlégterelők, sárvédők, légterelő elemek teljes készletét foglalja magában, továbbá csökkentett gördülési ellenállású gumiabroncsokat, és alkalmazkodó sebességtartó berendezést.

Az alapfelszereltséghez tartozik az optimalizált váltási rendszerű AS Tronic automata váltó, mely csak manőverezéskor vagy a PACCAR motorfék használatakor engedi a járművezetőnek a manuális sebességváltást. Minden ATe-kivitelű CF85-ös és XF105 típushoz a cég DAF EcoDrive vezetői tanfolyamot is nyújt, melynek elvégzésével a sofőrök átlagosan 3-5 százalékos tartós csökkenést érhetnek el az üzemanyag-fogyasztásban és széndioxid-kibocsátásban.

LF45 Aero felépítmény

Az ATe kivitelű CF85 és XF105 mellett a PACCAR Aero felépítménnyel ellátott LF45 áruterítő teherautó is megtekinthető lesz a BedrijfsautoRAI kiállításon. A felépítményhez olyan különleges kialakítású légterelő-, spoiler- és sárvédőkészlet tartozik, melynek felszerelésével a fülke külsőre teljesen egységessé tehető a felépítménnyel. A felépítmény légellenállási tulajdonságainak köszönhetően utazási sebességnél akár 8 százalékkal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás.


Új, könnyű kettős tengely


A DAF a BedrijfsautoRAI kiállításon mutatja be elsőként az új DAF SR1360T kettős tengelyt, amely az ATe-program célkitűzéseit is minden szempontból teljesíti. A tengely 375 kilogrammal könnyebb, mint a jelenlegi, kerékagy-áttételes kettős tengely, és több mint 5 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez. Elsősorban olyan nehéz igénybevételre lett kifejlesztve, ahol kettős hajtás szükséges, korlátozott mértékű off-road használat mellett. Két változatban készül, ezek műszaki terhelhetősége 21, illetőleg 26 tonna, a vontatható összsúly a 70 tonnát is elérheti. Egyes speciális alkalmazási területeken a járműszerelvény teljes súlya akár 120 tonna is lehet. A hátsóhíd csak háromévente, vagy 450.000 kilométerenként igényel olajcserét.

Új fejlesztések


A BedrijfsautoRAI kiállításon a DAF a CF és XF105 típusaihoz készült ülések új generációját mutatja be, a maximális kényelem és könnyű használhatóság jegyében. Az ülések 220 milliméterrel csúsztathatók el vízszintesen, magasságuk 145 milliméterrel állítható, dőlésszögük pedig 53 fokban – ezzel biztosítható, hogy a járművezető a lehető legkényelmesebb ülőhelyzetet állíthassa be magának. A 60 mm-rel állítható vállmagasságú biztonsági övek is az utasok kényelmét szolgálják. A tervezéskor fontos szempont volt a felhasznált anyagok áteresztő képessége is, a fülke minél jobb szellőzése érdekében.

Kiemelt Partnereink