Techtogether Olasz versenyre készül a Kefo Motorsport

Olasz versenyre készül a Kefo Motorsport

Biró Csongor | 2015.08.03 12:44

Olasz versenyre készül a Kefo Motorsport

A Kefo Motorsport új versenyautójának kecskeméti bemutatóján jártunk. Kiderült, a kecskemétiek idén először a hazai versenyen nem, de az olaszországi futamon elindulnak.

- Egyrészt ajándék a csapatnak a külföldi megmérettetés, másrészt a szigorú szabályok nem tették lehetővé a győri indulást - magyarázza Simon Norbert csapatvezető, miért nem állnak rajthoz augusztusban a Formula Student Hungaryn. Az előírások nem teszik lehetővé, hogy harmadéves vázzal induljanak, és mivel a kecskemétieknek idén nem jutott pénz önhordó szénszálas váz építésére, nem vehetnek részt a hazai versenyen. Mivel a jármű a régi csővázas szerkezettel is versenyképes, beneveztek az oroszországi futamra. Ezt azonban a szervezők később lemondták, így a kecskemétieknek sürgősen új verseny után kellett nézniük. Jelentkeztek az olaszországi futamra, ahová be is fogadták a pályázatukat, de egy feltétellel: a hátralévő négy napban a versenyautó teljes dokumentációját be kellett mutatni. - Kávés és energiaitalos éjszakáink voltak, de időre teljesítettük a feladatot - mondta el a csapatkapitány.

Az Kefo Motorsport új versenyautójának leleplezése előtt a Kecskemét Főiskola GAMF karának Deák Ferenc termében Török Erika dékánhelyettes köszöntötte a megjelenteket, a közreműködő cégek, diákok és a sajtó képviselőit. Az intézmény vezetője elmondta, hogy a járműépítő diákok bebizonyították, hogy a főiskolai programban milyen fontos a gyakorlatorientált képzés. A cél, hogy ne csak elméletet tanuljanak, hanem ki is próbálják magukat. A versenyautó kézzel fogható, sőt vezethető valóság, ajándék, amit a hallgatók készítettek maguknak, a főiskolának és persze a közönségnek.

Weltsch Zoltán, az anyagtechnológiai tanszék vezetője arról beszélt, hogy mit tudott és tud hozzátenni a diákok munkájához a főiskola, a tanári kar, továbbá ismertette a Formula Student és az anyagtechnológiai tanszék kapcsolatát. A tanszékvezetőt külön motiválta, hogy látta, ezek a fiatalok a graduális képzésen túl többet szeretnének. - Kiemelten fontosnak tartom azt, ha a főiskolain kívül további tudományos tevékenységet folytatnak. A tanszék biztosított helyet a csapatnak, eszközeit, berendezéseit korlátlanul a rendelkezésére bocsátotta, a tanszék dolgozói kérdés esetén rendelkezésre álltak, és elősegítettük a főiskolán belüli kommunikációt is.

A Formula Student a világ legrangosabb hallgatói járműépítő versenye, világszerte 500 csapat vesz benne részt, versenyenként 40-50 csapat versenyez, a legnagyobb csapatok költségvetése meghaladja a 300 millió forintot, akár több száz ember is állhat mögöttük. Szigorú szabályoknak, előírásoknak kell megfelelni. Ezt egy több ezer oldalas könyvben fogták össze, amelyet számon is kérnek minden egyes csavaron, alkatrészen, paraméteren. A szigorúság mellett a verseny nagyfokú tervezési szabadságot is ad, ezért szeretik annyira az egyetemisták és a támogató vállalatok.

Már a nevezés is embert próbáló megmérettetés, mérföldköveket kell teljesíteni, dokumentálni kell minden folyamatot, alkatrészt, de üzleti és költségtervet is kell készíteni, amit angolul kell majd a verseny előtt megvédeni. A versenyen indulás legnehezebb próbatétele a gépátvétel, amikor a jármű több száz pontján folytatnak le vizsgálatot, ellenőrzik az előírt paramétereket, valamint a biztonságot.

A Kefo Motorsport négy éve vesz részt a versenyeken (eddig csak a hazain), a csapat létszáma jelenleg 30, a tagok évről-évre cserélődnek, nem áll a csapat mellet folyamatos oktatói támogatás, költségvetése az élcsapatok költségvetésének egy százaléka. A kefósok évről-évre fejlesztenek, hosszú távra terveznek, az idei cél egy látványos burkolat elkészítése volt, a váz fejlesztése 2016-os cél. Weltsch Zoltán elmondta: - Nem cél a dobogó, nagy eredmény már az is, hogy nevezni tudnak, hogy befogadják a dokumentációkat. Aki el tud indulni, az már ott van a világelitben, abban a 30-40 csapatban, akik rajthoz állnak.

Alkatrészek, amelyek a leleplezés után kerülnek a helyükre

- Mindenkinek megvan a feladata a csapatban - mondta el Simon Norbert, aki idén elvégzi az egyetemet. - Van, aki támogatókat keres, a cégekkel tartja a kapcsolatot, tervez, számításokat végez, ellenőriz, dokumentál, gyártástechnológiát készít, legyártatja vagy legyártja az alkatrészeket, teszteli a legyártott alkatrészeket, összeszereli a járművet és versenyez vele.

- Olyan tudást szereznek meg a hallgatók, amit máshogy nem tudnának - mondta el a tanszékvezető. - Szabadidejükben is tanulnak, megtanulnak együttműködni, oktatásokat szerveznek, megtanulják a cégekkel való kapcsolattartást. - Itt találkoznak a hallgatók azzal a kihívással, hogy kell megfelelni a vezetésnek, önmaguknak, a határidőknek, a feladatoknak, a terveknek - teszi hozzá Simon Norbert csapatkapitány, aki szerint az idei célok megvalósultak: azaz szinte minden megújult az autón, kivéve a váz.

Az új jármű 2730 milliméter hosszú, 1420 milliméter széles, 1190 milliméter magas, tengelytávja 1600 milliméter. - 600 köbcentis, négyhengeres, négyütemű Yamaha motorja 100 lóerős (a szívócsövet 20 milliméteresre korlátozták), 110 kilométeres végsebességét kevesebb, mint 3 másodperc alatt éri el. A króm-molibdén-acél csővázat két éve építették, jövőre tervezik az önhordó karosszériát, szintén saját erőből.

- Az első szénszálas burkolat nem sikerült, emiatt több hét csúszást kellett behozniuk - avatott be a részletekbe Ledniczky György már végzett gépészmérnök, a csapat vezetésének tagja. Az egyetemisták maguk készítették a szerszámokat, a kompozit elemeket, a leszorító szárnyakat, sőt a kívülről fokozatmentesen állítható differenciálművet is. Jelenleg annak keretén dolgoznak, a tervek szerint két hét múlva kész lesz a jármű.

A telemetriával is felszerelt versenyautó elektronikája komoly kihívást jelentett a csapatnak, mert nincs ilyen képzés a Kecskeméti Főiskolán, csak egy ember van köztük, aki ért hozzá, de neki sem ez a szakmája, járműmérnök.

Simon Norbert kapitány az Autopro kérdésére elmondta, hogy személy szerint legnagyobb sikerének tekinti, hogy a kezdeti szponzorkeresés után a csapat bizalmát vezetőként is élvezheti, irányíthatja a tervezést, gyártást és versenyzést. Tavaly szeptember óta viszi hátán a Kefo Motorsportot. A csapat tekintetében arra büszke, hogy a kitűzött célokat maradéktalanul megvalósították. De még hátravan a legnagyobb feladat, elindulni és jól szerepelni a szeptemberi olasz Formula Student futamon.

Simon Norbert elmondta, hogy nehézséget jelent a felkészülés során, hogy a külső gyártású alkatrészek előállítása lassan halad, hisz a segítő cégek nem tudják a saját kárukra dolgoztatni CNC-gépeiket a Kefo Motorsport javára. Így olyan határidőkkel készülnek el az alkatrészek, amelyek izgalomra adnak okot a befejezést illetően. Ők maguk többnyire marógépeken dolgoznak, bár van CNC-gép a főiskolán, de azokat az oktatásban használják, ezért kell külső támogatást kérniük.

Kiemelt Partnereink