Szolgáltatók Zombor Gábor: 2014-ben csúcsra jár a Mercedes

Zombor Gábor: 2014-ben csúcsra jár a Mercedes

autopro.hu | 2014.02.28 08:56

Zombor Gábor: 2014-ben csúcsra jár a Mercedes

Kecskemét életében meghatározó a Mercedes-Benz, de szerencsére nem nyomja agyon a várost – mondja a polgármester, Zombor Gábor, aki ott volt már a legelső tárgyalásokon is. Hamarosan beindul a harmadik műszak és a város nagyon komoly eséllyel pályázik egy újabb modell gyártására is. 2014-ben eléri a maximális kapacitást a termelés, így 37 százalékkal több autó készül. Kecskemét a magára találó és a duális képzésben élen járó főiskolával együtt visszavonhatatlanul autóipari, beszállítói központ lett, ahol fontos a helyiadó-bevétel, de nem akarják a maximumot kisajtolni a vállalkozásokból. A nagy munkaadónak számító város egyre élhetőbb, így ideális azoknak is, akik idehozzák befektetésüket, itt képzelik el vállalkozásuk, családjuk jövőjét – mondja a polgármester, aki interjút adott az autopro.hu-nak.

– Volt idő, amikor veszély fenyegette a Kecskeméti Főiskola önállóságát, láttam a korábbi rektort idegesen Budapestre indulni – mondjuk úgy, raportra. Ma már minden rendben van?
– Nehezen találta a helyét a három kar az integráció után, a GAMF képzése sem volt igazán versenyképes, és a fejlesztések is inkább az infrastruktúrát érintették. Visszatekintve, valóban volt időszak, amikor komolyan kellett aggódni a Kecskeméti Főiskola önállóságáért. Jó tudni, hogy amikor a Mercedes érkezéséről tárgyaltunk, feltétel volt a felső és középfokú műszaki képzés. Azóta szépen haladunk, s már új épületet is kapott a Kecskeméti Főiskola Járműtechnológia Tanszéke. A város nem ok nélkül érdemelte ki a járműipari központ elnevezést, hiszen a főiskola mára az egyik motorja a térség fejlesztésének, az itt tanuló hallgatók megfelelő színvonalú képzésen vehetnek részt, és a friss diplomások elhelyezkedési lehetőségei is javulnak ezzel.

Zombor Gábor és Frank Klein a csillag beemelésén

– Ha Kecskemét, akkor duális képzés, könnyű volt az utat törni?
– Amikor bevezettük a duális képzést, abban a Mercedes-Benz mellett a Knorr-Bremse vállalt nagyon nagy szerepet, 2012 szeptemberében 25 hallgató kezdhette meg tanulmányait a modellértékű, intenzívebb gyakorlatot biztosító képzésben. Később jöttek a további partnerek, mára 22 cég van már benne. Nem sorolom fel mindet, de a Delphi, a Kühne, a Linamar, a Magna, Phoenix Mecano nagyon jól csengő nevek. Egyre népszerűbb az ösztöndíjat is biztosító képzési forma, amit a komoly túljelentkezés is bizonyít. 2013-ban 16 cég közel félszáz elsőéves hallgatóval írt alá úgynevezett hallgatói munkaszerződést. És ami fontos, a járműmérnöki alapszak mellett a gépészmérnöki és a műszaki menedzser szakon is van már lehetőség duális képzésre. Sőt, a legfrissebb: a Magyar Nemzeti Bank a főiskolával közösen a gépészmérnöki alapszak gazdasági gépészmérnök szakirányán indít duális rendszerű képzést.

– Mennyire meghatározó mára Kecskemét életében a Mercedes-Benz?
– Nagyon, de szerencsére nem nyomja agyon a várost, és ezt fontosnak tartom. Meg azt is, hogy nem volt olyan mértékű „agyelszívása”, mint amivel riogattak az ellenérdekűek. Volt természetes úgynevezett vérveszteség a korábban már itt dolgozó cégek humán erőforrásaiban, de ez a kezelhető mérték alatt maradt. És folyamatos a párbeszéd, nem csak a Mercedesszel, amellyel gyakorlatilag minimum havonta egyszer leülünk, hogy mit tudunk egymásért tenni, hanem a klaszterben szerveződött autóipari beszállítókkal is. Visszatérve a Daimlerre, nagyobb, mint gondoltuk, gyorsabban történnek a dolgok, mint vártuk, a gyárban hamarosan beindulhat a harmadik műszak is, ami a foglalkoztatottak számának jelentős bővülését eredményezi ebben az évben. Komoly feladat a logisztika, ezen a területen is nagyobb a növekedés, mint az várható volt. A világcégek ezen a szakterületen már régen nem csak szállítanak, hanem bizonyos alkotórészeket össze is szerelnek. A logisztika fejlődése alapfeltétele annak, hogy megérkezzen Kecskemétre a harmadik új modell. Ezt persze nem én vagyok hivatott bejelenteni, de, ellentétben a B-osztállyal, ami Rastattban is készül, a CLA-t a világon egyedül nálunk gyártják és nagyon népszerű. (Ennek is lesz majd kombi változata – a kémfotók már ki is szivárogtak –, a CLA Shooting Brake gyártására nagyon komoly eséllyel pályázik Kecskemét. A szerk.)

Elindult a CLA gyártása

– A szakma a présüzem Kecskemétre hozásával nyugodott meg igazán, hogy komolyan gondolja a Mercedes-Benz. Vannak további jelei a hosszú távú berendezkedésnek?
- Szinte csak ilyenek vannak, s tény, városunkban van az első Mercedes présüzem, ami kívül van Németország határain, s ez elég komoly jelzés. Ha nem is gyáravatással felérő sajtóvisszhanggal, de tavaly átadtak itt egy szerszámkészítő központot, ami újfent a bizalom jele. A több mint ötmillió eurós beruházásnak köszönhetően ezután nemcsak a karosszériaelemeket gyártják Kecskeméten, hanem képesek lesznek a szerszámokat javítani, és újakat készíteni is. Visszatérve a présüzemre, itt már 10 milliónál több karosszériaelem készült, amelyek egy részét Magyarországon kívül gyártott autókhoz szállították. A rastatti gyárnak éppen úgy, mint a Finnországba, az ott készülő Mercedes-Benz A-osztályhoz. Ezen a területen további komoly fejlesztésekre van esély.

– Hogyan tud segíteni bérlakás-programjával a város az érkező cégeknek, a letelepedni akaró munkavállalóknak?
– A Magyar Progresszív Intézet 2012-es felmérése szerint Kecskemét a negyedik helyen áll a legtöbb új lakást építő önkormányzatok sorában. Már ismert a közös német-magyar bérlakás-fejlesztési program, amely a Mercedes gyár dolgozóinak kecskeméti lakhatását segíti. Alsószéktó városrészben ötven 125-140 négyzetméteres családi ház épült és a Tatár sor nyolc tömbjében is készültek lakások. 2013 decemberében pedig arról döntött a közgyűlés, hogy Homokbánya városrészben, épületfelújítást követően 60 új bérlakást fogunk átadni, még ebben az esztendőben. Ezzel együtt a dolgozók lakhatási támogatásban is részesülnek – beállt már úgy a rendszer, hogy aki dolgozni akar, az Kecskemétre költözhet.

A polgármester és Lepsényi István

– Hogyan sáfárkodik a város a helyi adóbevételekkel.
– Úgy gondolom, jól, 2013-ban a helyi adóbevételek 12 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest – ezen belül az iparűzési 14, az építményadó 3,5 százalékkal. Nem akarjuk a maximumot kisajtolni a vállalkozásokból, 2007-be indítottunk egy négyéves programot, melynek végén a korábbi 2 százalékról 1,6-ra tudtuk csökkenteni az iparűzési adó mértéket. Kezdtük ezt akkor, amikor meglehetősen borús és bizonytalan hangulat uralkodott a meghatározó vállalkozásoknál is, hiszen az csapódott le vezetőikben, hogy „el lehet menni innen a cégeknek”. Komoly munka van az mögött, hogy sikerült meggyőzni őket, itt fejlesszenek, ne máshová vigyék a beruházásaikat. Mi azt tudtuk tenni befektetés ösztönzésként, hogy csökkentettük az iparűzési adó mértékét, számításaink szerint ezzel több mint 6 milliárd forintot hagytunk a vállalkozásoknál. Ezt az összeget fejlesztésekre, munkahelyek teremtésére tudják fordítani. Két év alatt 6000 új álláshely jött létre, van olyan újonnan érkező logisztikai cég, amelyik 200 ember foglalkoztatásával számolt, de már 400-an vannak. A 2013-as iparűzési adó várhatóan 7,5 milliárd forint körül alakul, a városban nincs helyi adómentesség, az egyszemélyes vállalkozástól kezdve a Mercedesig mindenkinek ugyanakkora a százalék.

– Nincs komoly beruházás pályázati támogatás nélkül. Kecskemétnek sikerült maximálisan élni a lehetőségekkel?
– A cégek megpróbálták, a város meg segített, ahogy tudott. De nézzük a számokat: a kecskeméti vállalkozások 2011-2013. között 955 esetben – a megyei adat 2560 – pályáztak az Új Széchenyi Terv forrásaira és 50 milliárd forint értékben nyertek el támogatást. Érdemes néhány példát is mondani, a Phoenix-Mecano Kecskemét Kft. 2,6 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházásához nyert 400 millió forintot, de a társaság logisztikai központot is épített – átvéve a németországi európai logisztikai bázis szerepét – 2,1 milliárd forintért. És ott a Knorr-Bremse, amely haszonjármű üzletágának új gyártó- és fejlesztős bázisát hozza létre Kecskeméten. Az 5 milliárd forintos zöldmezős beruházás 1,4 milliárdos támogatásban részesült. Itt fontos hangsúlyozni, hogy Lepsényi István vezérigazgatónak nagyon komoly szerepe van abban, hogy ez fejlesztés ide került. Mind a Knorr-Bremse, mind a Phoenix-Mecano stratégiai partnerségi megállapodást kötött már a kormánnyal, mint ahogy a Mercedes-Benz is. De a komoly beruházók sorában említhetem a Kühne + Nagelt, vagy a Duvenbeck Immo logisztikai Kft.-t. is, még mindig a teljesség igénye nélkül. A város több mint 110 milliárd forint értékben nyert el pályázatokat. Példaként említeném a tömegközlekedés fejlesztését, melynek köszönhetően márciusban Európa legnagyobb hibrid busz flottája áll a kecskeméti utasok rendelkezésére. Ezek a buszok a jelenleg elérhető legkorszerűbb technológiát jelentik és környezet kímélőek is, hiszen több mint 7 kilométert tudnak tisztán elektromos üzemmódban közlekedni.

– Várható új nagy beruházó megjelenése Kecskeméten az autóipari beszállítói területen, egyáltalán, mit hozhat a jövő?
– Több kecsegtető tárgyalásunk van folyamatban. Ami biztos, hogy új gyárat épít a francia tulajdonú Axon, kollégáim már dolgoznak az engedélyeztetésen. Minden egyes fejlesztésünk, döntésünk közvetlenül vagy közvetve arról szól, hogy adottak legyenek az ideális feltételek a munkavállalásban, a közlekedésben, az oktatásban, a szabadidő eltöltésében, az élhető város érdekében. És ha a kecskemétiek azt mondják, hogy jó ez a város, akkor ideális lesz azoknak is, akik idehozzák befektetésüket, itt képzelik el vállalkozásuk, családjuk jövőjét. Úgy is megfogalmazhatom: semmi mást nem teszünk, csak újabb és újabb lépéseket a cégek Kecskemétre csalogatása érdekében.

Kiemelt Partnereink