Gyártók Itt tart ma a boxermotor és a négykerékhajtás

Itt tart ma a boxermotor és a négykerékhajtás

Kovács András | 2010.03.22 11:14

Itt tart ma a boxermotor és a négykerékhajtás

Összkerékhajtás és boxermotor: ez a Subaru, amely alacsony súlypontjával, évtizedek óta csiszolt hajtásláncával, a világ első dízel boxermotorjával mércének számít. Az új Imprezán keresztül megtudjuk azt is, hol tart a márka műszakilag.

A teljesen átdogozott futómű és karosszéria javította a gördülési kényelmet, az Impreza XV feszesebb felfüggesztést kapott, de nem adta fel a személyautók menetkényelmet. Megtartotta az Impreza eredeti és különleges szimmetrikus összkerékhajtási rendszerének (SAWD) vezethetőségét, s természetesen a legmodernebb boxermotorokkal szerelik. Olyanokkal, amelyek megteremtik az egyensúlyt a teljesítmény és nyomaték, a gazdaságosság és a környezetvédelmi megfontolások. Ennyi bevezetés után nézzük röviden a SUBARU BOXER 2,0 literes DOHC szívómotort


Optimalizált szívórendszer

(1) A szívócső a gyújtási sorrend szerint szabályozza az egyes hengerekhez jutó levegőt, és olyan örvénylést biztosít, amely javítja a szívás hatékonyságát. A műgyantából készült szívócsövet a kisebb tömeg érdekében alkalmaztuk.

(2) A szívócsonkokat úgy alakították ki, hogy intenzívebb legyen gáz torlónyomása, és javuljon a szívási teljesítmény. E két jellemző szinergikus hatása az, hogy kis és közepes fordulaton jobb a nyomatéki karakterisztika, magasabb a teljesítmény nagy fordulatszámon, és minden tartományban jobbak a gázreakciók.

Egyenlő hosszúságú, állandó nyomású kipufogórendszer
Ez a kipufogórendszer csökkenti az egyes hengerek közötti kipufogási interferenciát, így hatékonyabb, és minden fordulatszámon jobb nyomatéki jellemzőket garantál. A hátsó katalizátort optimálisan helyezték el a kedvezőbb emisszió érdekében.

Másodlagos levegő rendszer
Másodlagos levegő rendszert alkalmaztak a hidegindításkor fellépő emisszió javítása érdekében. Mivel másodlagos levegő kerül a hengerfejbe a motor elindításakor, az el nem égett gázok ekkor elégnek. Így a katalizátor gyorsabban működésbe léphet, és csökken a szénhidrogének mennyisége a kipufogógázban.

Bővebb bemutatást érdemes a világ első dízel boxere, a 2,0 literes DOHC turbómotor

I. Jellemzők

A motor jár!

Kevés vibráció és zaj
– Az egymással szemben járó dugattyúk mozgása hatékonyan oltja ki a másodlagos harmonikus vibrációkat - a motor fordulatszámánál kétszer gyorsabb frekvenciájú vibrációt. E szerkezeti előny révén a motorban nincs szükség kiegyensúlyozó tengelyekre, amely jellemzően helyet kap a soros vagy a V-motorokban. A két merev hengerfej közötti kompakt főtengely segít a kellemetlen zajok és a rezgések kiküszöbölésében nagy fordulatszám esetén. Mivel nincsen szükség kiegyensúlyozó tengelyekre, a motorban kicsi a rotációs tehetetlenség és a súrlódás. Az eredmény: jó gázreakciók és kedvező fogyasztás.

Hatás az úttartásra
– A furatok közötti távolságot megrövidítették, illetve a főtengelyt tartó jobb és bal oldali blokk merevebb, mint a hagyományos soros motorokban, így a kisebb tömeg érdekében lehetővé vált alumínium ötvözetű motorblokk alkalmazása. Mindemellett a boxermotor szerkezetére jellemző alacsony tömegközéppont, illetve a motor alsó részére telepített turbófeltöltő is segített abban, hogy az egyébként többnyire nehéz dízelmotor tömegközéppontja mélyen legyen.

II. Mechanizmus

1. Motorblokk

Motorblokk

Az alumínium ötvözetből készült motorblokk fokozza a boxermotorra jellemző merev felépítés előnyeit. Az optimális égés elérése érdekében a furatot 11 mm-rel megnövelték, a furatok távolsága 98,4 mm-re csökkent, ez közel áll a hathengeres, benzines SUBARU BOXER motoréhoz, míg a kétliteres benzinmotoré (EJ20) 113,0 mm. Így a teljes blokk 61,3 mm-rel rövidebb lett.

Félig zárt kialakítás: A motorblokk félig zárt kialakítású, mert ez a megoldás már bevált a benzines turbómotorokon. Így merevebb a blokk a hengerfejtömítés körül is.

Szerkezeti rajz.

Fémmátrix kompozit kardánkereszt: Mind az öt fő csapágy a motorblokkban fémmátrix kompozit kardánkeresztet tartalmaz (amelyeket az öntési folyamat során helyeztek be), ezért a merevség és a főtengelyéhez nagyon hasonló hőtágulás miatt csöndesebben működik a motor.

További hűtőkörök: A hengerfuratok között hűtőjáratokat helyeztek el, amelyek hűtőcsatornaként működve javítják a hűtési teljesítményt.

Dugattyúk
Erős anyagokat alkalmaztak, hogy ellenálljanak a dízelmotor nagy égési nyomásának. Hűtőcsatornákat építettek be a dugattyúkba, az olajfúvókákon keresztül belövellt motorolaj javítja a dugattyúk hűtését. A dugattyúkoronák optimális formája és az égéstéren belüli gázáramlás javítása fokozzák az égési hatékonyságot, csökkentik a koromrészecske mennyiségét, azaz javítják az emissziós értékeket.

Hajtókarok
A hajtókarok vége aszimmetrikus profilú, így összeszereléskor nő a precizitás, a főtengelycsapot összekapcsoló felület gömbölyűsége pedig csökkenti a súrlódást. Emellett mindez szerepet játszik a rotációs útvonal rövidítésében, így a kompakt motorblokkon belül hosszabb lehet a dugattyú lökete.

Főtengely
A dízel boxerben a főtengely rövidebb és könnyebb, mint a hagyományos soros motorokban, mert a két hengersor furatai egymással kis átfedésben vannak. Ez minimalizálja az égési nyomás által okozott hajlítónyomatékot, és magasabb fordulatszámokon kisebb zajhoz vezet. Az erős főtengely olyan felületi kezelést kapott, amely ellenáll a dízelmotorban jelentkező nagy égési nyomásnak.

2. Szelepmechanizmus: szívó-, és kipufogó oldali szelepek

Görgős szelephimbák: Kompakt és kis súrlódású görgős szelephimbákat alkalmaztak a kettős felülfekvő vezérműtengely (DOHC) mellett. A szívószelepek átmérőjét optimalizálták, hogy jobb legyen a motor légcseréje és az örvénylési ráta, mert ez fokozza az égési hatékonyságot. A szívóoldali örvénylési rendszer és az optimalizált szelepátmérő kombinációja megfelelő örvénylési teljesítményt ad. A szívócsőnél műgyantából készült egységet alkalmaztak. A korábbi, alumíniumból készült változathoz képest ez a tömeg így mintegy 1,6 kilogrammal csökkent. Ezzel javultak a nyomatéki jellemzők, és csökkent a fogyasztás.

3. Common rail rendszer
A jobb teljesítmény érdekében common rail rendszert használnak az üzemanyag szállítására. A gázolaj nyomása 180 MPa-ra nő, mielőtt bekerülne a common railbe (közös nyomócsőbe). A dízel boxer motorral szerelt Impreza XV modellekben a legmodernebb rendszert használják, így a befecskendezés vezérlésének optimalizálásával javultak az emissziós értékek. Ezen túl különleges kialakítású befecskendezőket alkalmaznak. Az injektor kisebb hossza hozzájárult ahhoz, hogy a motor szélessége annak ellenére nem haladja meg egy benzinmotorét, hogy a löket hosszabb.

Subaru boxer dízel


4. Turbófeltöltő

A változó geometriájú turbófeltöltőt úgy alakították ki, hogy a teljes fordulatszám-tartományban nagy teljesítményt nyújtson. Magát a feltöltőt a motor alá, közvetlenül a katalizátorokhoz építik be, mert így jobb a környezetvédelmi teljesítmény. Így a feltöltők gázreakciója is javul, illetve mélyebbre kerül a tömegközéppont. Az emissziós szintet a változó lapátszög hatékonyabb vezérlése is csökkenti.


Impreza XV: Hajtáslánc

Szimmetrikus elrendezés
Az új Impreza XV menetteljesítményeinek alapját a Subaru különleges, a jobb és a bal oldal között teljesen szimmetrikus hajtáslánc adja; ennek minden elemét finomhangolták, hogy a vezetési élmény mellett optimális legyen a fogyasztás is. Ezt az agilitást az úttartás terén fokozták azzal, hogy az Impreza XV-ben mélyebbre kerültek a motortartó bakok.

Szimmetrikus AWD (összkerékhajtási) rendszer
Az összkerékhajtást úgy alakították ki, hogy megfeleljen az Impreza XV összes jellemzőjének, például optimálisan csatlakozzon a motorhoz és a váltóhoz. Így jobban kiaknázhatók a Subaru szimmetrikus AWD rendszerének előnyei, amelyet a boxermotor technológiája mellett már hosszú évek óta fejlesztenek.

Aktív nyomatékelosztású AWD (E-4AT)
Ez az elektronikus vezérlésű AWD rendszer jó menetstabilitást és tapadást biztosít, hiszen a négy kerék folyamatos ellenőrzésével, illetve az első és a hátsó tengelyhez juttatott nyomaték szabályozásával gyorsan reagál az útfelület változásaira. A hajtóerő elosztása úgy történik, hogy a lehető legkisebb legyen a veszteség, azaz elősegíti a gazdaságos autózást.

Központi differenciálműves AWD rendszer viszkokuplunggal (felezős 5MT és 6MT váltóval) Ez a manuális váltóhoz társított AWD rendszer kúpos szélű központi differenciálművet tartalmaz. Az 50:50 százalékos nyomatékelosztású rendszerben a viszkokuplungos hátsó differenciálzár kanyarban is őrzi a nagyfokú járműstabilitást.

Subaru Dinamikus Karosszéria Szabályozási Koncepció (Subaru DC3)

A kormányreakciók, a rugalmas felfüggesztés és a hátsó futómű javított úttartási jellemzőinek kombinációja jó menetteljesítményeket kínál az autóvezetőknek. A gumik megnövelt úttartása és az út egyenetlenségeinek finomabb csillapítása igényes menetkomfortot garantál. A karosszéria kialakítása kényelmes utasteret biztosít a vezetőnek és az összes utasnak.

Felfüggesztés
A rugóstagos felfüggesztés – amelyet a Subaru hosszú évek óta fejleszt – került az autó elejébe. A lineáris irányíthatóság és stabilitás terén elért javulás mellett növekedett a gördülési kényelem, illetve csökkent az egység teljes tömege. Hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. Amellett, hogy stabilitást biztosít, kisebb méretének köszönhetően hozzájárul a csomagtér méretéhez, annak jobb megközelíthetőségéhez, hiszen maga a futómű a raktér padlója alá került. Emellett, mivel a futómű segédkereten keresztül csatlakozik a karosszériához, az út felől érkező ütések enyhébbek, javult a menetkényelem és mérsékeltebb a zajszint az utastérben.

Járműdinamikai vezérlőrendszer (VDC)
A Járműdinamikai vezérlőrendszer (VDC) csúszásgátló funkciót lát el, és alapfelszerelésként kerül be az autóba. A szimmetrikus AWD rendszer vezethetőségére építve csak valóban veszélyes helyzetekben avatkozik közbe, és szükség esetén garantálja a stabilitást. Ezt a jármű viselkedésének folyamatos ellenőrzésével, az érzékelőktől beérkező információk alapján éri el, és rugalmasan alkalmazza az ABS-t, a TCS-t (a motorvezérlő elektronikát és fékdifferenciált magában foglaló kipörgésgátlót) és a VDC-t (a motorvezérlő elektronikát és a fékszabályozást működtető rendszer).

Hirdetés

Kiemelt Partnereink