Trend Vezetéstámogató funkciókkal csábít egy körre a DS

Vezetéstámogató funkciókkal csábít egy körre a DS

autopro.hu | 2020.05.09 08:23

Vezetéstámogató funkciókkal csábít egy körre a DS

Fotó: DS

A DS Matrix Led Visionnel a DS Automobiles volt az első gyártó, amely mátrix fényszórókat alkalmazott a DS 3 Crossback szegmensében. Ez a technológiai fejlesztés igazi előnyt jelent a biztonság és a kényelem szempontjából a vezető és a többi közlekedő számára. Az automata sebességváltóval szerelt DS 3 Crossback és DS 7 Crossback modellekhez elérhető DS Drive Assist pedig utat nyit az önvezető autó megalkotása felé.

Hirdetés

A DS 3 Crossback avantgárd formatervezésének kulcsfontosságú elemei közé tartozó DS Matrix Led Vision fényszórók élvonalbeli technológiát kínálnak. A két különálló részből álló fényszórók – melyekben három LED modul biztosítja a tompított fény funkciót és egy Matrix Beam modul a távolsági fény funkciót – jelentősen hozzájárulnak a DS 3 Crossback orr-részének határozott stílusához.

A DS Wings hűtőrács két oldalán elhelyezkedő Matrix Beam modul tizenöt önálló világító szegmensre van osztva.

Ezek a szegmensek a szélvédő felső részén elhelyezett kamera által érzékelt közlekedési feltételektől függően folyamatosan ki-bekapcsolnak. A fénynyaláb automatikusan igazodik az aktuális vezetési körülményekhez, hogy optimális világítást biztosítson. Így, városon kívül folyamatosan bekapcsolt távolsági fényszórókkal haladhat, anélkül, hogy elvakítaná a többi vezetőt.

Mit írnak elő a KRESZ-szabályok?

A Magyarországon hatályban lévő KRESZ-szabályok előírják, hogy a tompított fényszóró – anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná – sötétben és tiszta időben legalább 40 méter távolságot kell, hogy megvilágítson. A távolsági fényszóró (sötétben és tiszta időben) legalább 100 méter távolságot kell, hogy megvilágítson, azonban a szabályok előírják a tompított fényszóróra való visszaváltást, hogy ne vakítsa el a többi közlekedőt, amikor az ellenkező irányból érkező járművel találkozik, és ha közelről követ egy másik járművet. A távolsági fény tompított fényre váltását kellő időben kell megtenni, hogy ne zavarja a többi közlekedőt.

Az éjszakai balesetek az évente regisztrált esetek jelentős részét teszik ki. 2018-ban az éjszakai halálos balesetek aránya Franciaországban megközelítette a 42 százalékot, annak ellenére, hogy ilyenkor jóval kevesebben közlekednek az utakon.

Mintha este is fényes nappal vezetne

Egy „lakott terület vége” tábla rajzolódik ki a lámpaoszlop sor végén. Mögötte a sötét éjszaka. A DS 3 Crossback szélvédőjének felső részén elhelyezett kamera a fény hiányát érzékeli. Az információ eljut a DS Matrix Led Vision fényszórókhoz. A tompított fény funkciót biztosító három LED modul mellett a Matrix Beam modul is működésbe lép.

Belülről kifelé haladva tizenöt világító szegmens gyullad ki egymás után, hogy a fényszóró távolsági fényre váltson. A futófény „wow” hatást vált ki. Az út és az útpadka tökéletes megvilágítást kap. A vezetés biztonságosabb, a vezető figyelme élénk.

Fotó: DS

A távolban feltűnnek az első fények. Egy másik gépkocsi közeledik. A kamera érzékeli a gépkocsit és követi annak mozgását.

A Matrix Beam modul szemből érkező gépkocsi környékét bevilágító szegmensei azonnal kialszanak, hogy egy megvilágítatlan területet hozzanak létre, amíg a két gépkocsi elhalad egymás mellett. Kétoldalt a világítás erőssége nem változik. A DS Matrix Led Vision rendszer mindkét közlekedési irányban képes érzékelni a többi gépkocsit, és a tizenöt világító szegmenssel oly módon tudja szabályozni a világítást, hogy távolsági fényszóróval lehessen közlekedni a többi vezető elvakítása nélkül.

Tökéletes igazodás a mozgási pályához

Étienne Menant, a DS 3 Crossback termék- és projektmenedzsere a következőket nyilatkozta: „A világító szegmensek különálló, dinamikus vezérlése lehetővé teszi, hogy a fénynyaláb tökéletesen igazodjon a DS 3 Crossback mozgási pályájához, és a kibocsátott fényerő is alkalmazkodjon az aktuális közlekedési helyzethez. Lakott területre való be-és kihajtáskor a szegmensek folyamatosan ki-, illetve bekapcsolnak, hogy tompított fényre váltsanak, vagy hogy visszaálljanak távolsági fényre.”

Hogyan lehet aktiválni a Matrix Beam modult? Állítsa a fényszóróvezérlő gyűrűt automata állásba! A modul folyamatos be- és kikapcsolásához használja az érintőképernyő „Vezetés” menüjét! Vészhelyzetben, egy fénykürtjel adásával lehet egyetlen mozdulattal kikapcsolni és újra bekapcsolni a funkciót. A Matrix Beam modul első aktiválásának 40 km/h feletti sebességnél kell történnie. 25 km/h alatt a funkció kikapcsol. Nagyon rossz látási viszonyok esetén (erős havazás, heves esőzés, vastag köd) ajánlatos kikapcsolni a funkciót.

Kettes szintű önvezetést kínál a DS Drive Assist rendszer

Az automata sebességváltóval szerelt DS 3 Crossback és DS 7 Crossback modellekhez elérhető DS Drive Assist utat nyit az önvezető autó megalkotása felé. Ez a 2-es szintű rendszer lehetővé teszi, hogy 180 km/h sebességig a gépkocsi – továbbra is a vezető felügyelete mellett –önállóan szabályozza sebességét és meghatározza sávon belüli helyzetét.

Nyugodt vezetés az autópályán

Egyéb érzékelők mellett, a radarnak és a kamerának köszönhetően a gépkocsi tökéletesen alkalmazkodik a közlekedési feltételekhez: automatikusan követi a vezető által választott menetpályát a sávon belül, és finoman szabályozza az autó sebességét a biztonságos követési távolság betartása érdekében. Szükség esetén a rendszer akár teljesen meg is állíthatja a gépkocsit. A vezető bármikor visszaveheti az irányítást az autó felett.

A rendszer a gyorsításra, a fékezésre és a kormányzásra fejti ki hatását 180 km/h sebességig (az egyes országok jogszabályi előírásaitól függően). A forgalmi dugókban vagy autópályán rendkívül hasznos rendszer nyugodt vezetési élményt biztosít.

Irány- és távolságtartás

Az ACC Stop & Go (adaptív sebességszabályozó) funkcióval ellátott DS Drive Assist lehetővé teszi a gépkocsi sebességének és követési távolságának intelligens szabályozását az előtte haladó járművekhez képest. Ez az ötletes rendszer többek között a menetkörülményeket is képes kezelni forgalmi dugókban: a vezető beavatkozása nélkül a gépkocsi automatikusan újraindul (3 másodpercnél rövidebb leállítási idő), a vezető nyugodt marad, felesleges stressz és mozdulatok nélkül.

Autóúton, a vezető átengedi a vezetést a rendszernek, miközben fenntartja az irányítást az autó felett. A mesterséges intelligencia a fedélzeti kamerán alapul, amely felismeri a folytonos és szaggatott vonalakat. Menet közben folyamatosan elemzi a képet, és értelmezi a helyzetet. Biztosítja, hogy a gépjármű a sávjában, a vezető által kívánt helyen maradjon. Ha a vezető jobbra húzódik, hogy több helyet hagyjon az egy sorban haladó motorosoknak, az LPA (Lane Position Assist) működésbe lép, és a sáv jobb szélén tartja a gépkocsit.

Kiemelt Partnereink