Trend Többzónás hangrendszert fejlesztett a Harman

Többzónás hangrendszert fejlesztett a Harman

autopro.hu | 2015.01.29 12:50

Többzónás hangrendszert fejlesztett a Harman

A sofőr kihangosítva telefonál, míg a mellette ülő utas filmet néz, hátul pedig zenét hallgatnak, akár két különböző számot. Merésznek tűnik, mégis működik.

Hirdetés

Az individualizmus térhódítása a járműipart sem kíméli. Jó ideje már, hogy megírtuk: az aktuális szín- és fényezési trendek ahhoz igazodnak, hogy az autótulajdonos már nem közlekedési eszközként, hanem amolyan használati tárgyként, avagy ékszerként tekint az autóra, így olyat választ, ami passzol a stílusához.

Egy lépéssel tovább haladva felfedezhetjük: gyakran előfordul, hogy egyszerre több személy használja a kocsit, tehát nem csupán a sofőrre illik gondolni. Ha a külső festésre nem is, a belső szolgáltatások ehhez igazodó fejlesztésére mindenképp érdemes hangsúlyt helyezni, amint ezt a Harman újítása is mutatja. Mert ki ne ismerné a szituációt, amikor a sofőr kéri, maradjunk csendben, mert ő telefonál. Sőt, kérdezés nélkül lekapcsolja a zenét vagy ő, vagy a rendszer automatikusan. Nem beszélve arról, hogy ha egy család utazik az autóban, a szülők és csemetéik zenei ízlése nem feltétlenül esik egybe.

Hamarosan mindenki másképp csinálhatja...

A megoldás viszonylag egyszerű, bár azt még nem látjuk, hogyan lehet általa kiküszöbölni a kakofónia szakkifejezéssel illetett zajkáoszt. A Harman ugyanis a 2015-ös év kezdetén, a CES során mutatta be többzónás audiorendszerét, amely egészen hasonló elven működik, mint a már ismert és elterjedt klímavezérlés. Ahány utas, annyi zóna, s minden egyes üléshez önálló hangvezérlés, egyedi hangszórórendszer jár. A zónák mixelhetőek, így megoldható, hogy egy olyan telefonbeszélgetésbe, amelyet a sofőr kezdeményezett a távoli féllel, később a hátul ülő személy is bekapcsolódjon, aki a hívás első részében még zenét hallgatott, netán filmet nézett.

Az ISZ (Independent Sound Zones) nevet viselő hangvezérlési rendszernek alighanem vannak korlátai – nyilvánvalónak tűnik, hogy speciális hangszigetelés nélkül csak bizonyos hangerő-tartományban működhet hatékonyan az intereferenciától mentes együttzendülés –, de a Las Vegasban tartott innovációs kiállításon, egy Lexus GS modellbe beépítve előnyösen működött a technológia.

Beszédesen rövidke videó a Harmantól a rendszerről

Akárhogy is legyen: a Harmannak bőven van ideje finomhangolni az ötletét, ugyanis aligha kerülhet piacra a megoldás 2019 előtt. Így látja legalábbis a vállalat szóvivője, aki szerint az autógyártók nem egyik napról a másikra hoznak döntéseket ilyen kiegészítők sorozatgyártásba illesztésével kapcsolatban.

Kiemelt Partnereink