Trend Szűk nyolcvanmillió forintot kóstál majd az első önvezető shuttle-járat

Szűk nyolcvanmillió forintot kóstál majd az első önvezető shuttle-járat

autopro.hu/B.B. | 2017.11.13 16:00

Szűk nyolcvanmillió forintot kóstál majd az első önvezető shuttle-járat

Egyelőre főleg transzferjáratként dobja piacra a francia Navya hatszemélyes autonóm kisbuszát. A robottaxi már jövőre forgalomba kerülhet.

Hirdetés

250 ezer eurós áron dobná piacra önvezető kisbuszát a Navya Technologies, mely az autonóm mobilitás első olyan fejlesztője, amely nem egy meglévő személykocsi-modellt vett alapul önvezető gépének megalkotásához, hanem teljesen új járművet dolgozott ki, kifejezetten az önjáró technológia adaptálásához. Mindezt a tervezéstől a legyártásig teljes egészében vállalaton belül végezte.

A Navya neve ismerős lehet, hiszen a befektetőként a Valeot is a háta mögött tudó startup már július óta teszteli shuttle-, vagyis transzferjáratait Párizs belvárosában. A cég egy éven belül ennek a 15 főt szállítani képes prototípusnak egy kisebb, hatszemélyes változatát hozná piaci forgalomba.

Bár nem valószínű, hogy az átszámítva majdnem nyolcvanmillió forintos önjáró kisbusz ellepné Európa útjait – egyelőre sem megfelelően nagy gyártókapacitás, sem hatalmas piaci kereslet nem áll rendelkezésre –, arra mindenképpen alkalmas lesz, hogy az autonóm technológiát gőzerővel fejlesztő autógyártókkal és techcégekkel még inkább éreztesse, milyen kiélezett a verseny.

A Navya modellje, mely óránként nyolcvan kilométeres sebességre lesz képes, néhány hétig részt vesz egy szintén Párizsban tartott teszten. Az első példányokat 2018 júliusától szállíthatják ki az ügyfeleknek, ők értelemszerűen közel sem magánszemélyek lesznek. A Navya célkeresztjében főleg mobilitási szolgáltatók szerepelnek, de a startup az autógyártókat sem zárja ki, mint lehetséges vevők. Hogy a franciák itt a lényeg, vagyis az önvezető technológia értékesítésére, vagy csupán a késztermék, mint céges transzferjárat eladására gondolnak, egyelőre nem tudni.

A hagyományos autógyártóknak és az iparágban viszonylag új szereplőnek számító vállalatok (Waymo, NuTonomy, kicsit bővebben értelmezve akár a Tesla is) többsége ugyanakkor már rendelkezik saját fejlesztési alapokkal, amikre lehet önvezető technológiát építeni. Emiatt a Navya egyik potenciálisabb célpiaca lehetne akár a náluk is frissebb autóipari terveket dédelgető vállalatoknak (például porszívógyártóknak) történő know-how-értékesítés.

Kiemelt Partnereink