Trend Rengeteg pénzt veszít az önvezetésen a GM

Rengeteg pénzt veszít az önvezetésen a GM

autopro.hu/V.M. | 2022.07.29 07:21

Rengeteg pénzt veszít az önvezetésen a GM

Fotó: Cruise

Az amerikai General Motors 2018 óta közel 5 milliárd dollárt égetett el a San Francisco-i robotaxis szolgáltatása építése közben, most pedig csökkenés helyett a korábbinál is gyorsabban nő a vesztesége.

Hirdetés

A GM közlése szerint az önvezető autókat fejlesztő cégén, a Cruise-on 500 millió dollárt, vagyis napi több mint 5 milliót veszített a második negyedévben. Talán ennél is problémásabb, hogy január-június időszakában az egy évvel korábbi 600 millió dollárról 900 millió dollárra nőtt a veszteség, részben a dolgozók megtartását szolgáló fizetésemelésekből eredően.

Mindennek ellenére Mary Barra GM vezérigazgató továbbra is hisz abban, hogy 2030-ra a Cruise nyereséges lesz, és évente 50 milliárd dollár bevételt fog generálni autonóm járművekkel kapcsolatos szolgáltatásokból és technológiák értékesítésével.

A nyereségessé tétel azonban sok olyan tényezőn is múlik, amire a GM-nek nincs ráhatása – mutat rá elemzésében a Reuters. Ilyen például, hogy a kaliforniai hatóságok engedélyezzék a Cruise autóinak tágabb időzónában, illetve nagyobb területen működését. De ugyanilyen faktor az is, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet eleget fog-e tenni a cég azon kérésének, hogy maximum 2500 vezetőszervek nélküli autót tesztelhessen közutakon.

Nem sokáig örülhettek a sikernek

Minden kihívás ellenére a Crusie nemrég elkönyvelhetett egy jelentős sikert: június elején az USA-ban elsőként kapott engedélyt arra, hogy vezető nélkül működő autóival díjat felszámítva szállítson utasokat.

Ezt a sikert azonban hamar beárnyékolta kettő incidens. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az engedély kiadása után a cég egyik vezető nélküli autója egy másik gépkocsival ütközött, nem sokkal később pedig több járműve leblokkolt egy kereszteződéshez érve, elállva a közlekedők útját. Az esetek a hatóságok figyelmét is felkeltették.

Elfordulnak a befektetők

Az incidensek még a Cruise-on belül is kételyeket szültek azzal kapcsolatban, hogy az önvezetési technológia valóban készen áll-e a szélesebb körben alkalmazásra. Ezek az aggályok a befektetőkben is ott vannak, de egyáltalán nem csak a Cruise-hoz kötődően.

Ahogy a befektetőknek egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a magas szintű önvezetési technológiáknak még időre van szüksége, elkezdik átgondolni, hogy hova teszik pénzüket. Ennek hatására az önvezető teherautókat fejlesztő TuSimple papírjainak értéke 70 százalékkal esett az év eleje óta, míg az önvezető technológiai Aurora részvényei ma ötöd annyiba kerülnek, mint 2021 végén.

Egyes autógyártók csökkentették az önvezetésre fordított összeget, míg a Teslának többedszerre sem sikerült a saját maga által kitűzött határidőre megvalósítani az autonóm vezetést.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink