Trend Nem áll meg az utasterek fejlődése

Nem áll meg az utasterek fejlődése

autopro.hu/V.M. | 2022.12.18 04:17

Nem áll meg az utasterek fejlődése

Fotó: Continental Press Releases

Számos épp piaci bevezetés alatt vagy azelőtt álló biztonsági megoldás és vezetői információs technológia alkalmazásának valójában nem feltétele a magas szintű önvezetés, még akkor sem, ha eredetileg azokhoz kezdték fejleszteni azokat. Ezzel magyarázható, hogy még a négyes és ötös szintű önvezetésre képes, vagyis ténylegesen autonóm járműveknek szánt megoldások közül is sok fejlesztése az önvezető járművek korábban gondoltnál később érkezésének ellenére sem állt meg.

Hirdetés

Az olyan ADAS rendszerek terjedésével, melyek lehetővé teszik a vezetőnek, hogy leemelje kezét a kormánykerékről, egyre nagyobb figyelmet kapnak a vezetőt figyelő biztonsági rendszerek. Ezek ma jellemzően kamerákon alapulnak, és a nem távoli jövőben a mainál szofisztikáltabb megoldások jelennek majd meg.

A Gentex, ami ma a középső visszapillantóba épített kamerán alapuló, 2D-s vezetőfigyelő rendszert kínál, már dolgozik annak következő generációján. Ez egy 3D-s kamerát takar, ami az infravöröshöz közeli tartományban bocsát ki pontokat, mely által 3D-s arcfelismerésre képes. A 3D-s képalkotás lehetővé teszi a vezető és más utasok figyelmének pontosabb nyomon követését.

A 3D-s képalkotás számos más biztonsági funkciót is lehetővé tehet majd. Ilyen a légzsákokhoz mért távolság mérése, a cigaretta füst érzékelése, vagy a testhelyzet figyelése. Mind ehhez nem véletlenül kell 3D-s technológia, ugyanis csak „magas megbízhatóság” mellett valósíthatóak meg – mondta Len Cech, a Joyson Safety Systems biztonságtechnikai fejlesztésekért felelős vezetője a SAE Internationalnek. A Joyson többek között egy olyan infravörös vezetőfigyelő rendszeren is dolgozik, amit Cech „radar és képalkotás” kombinációjaként írt le. Ez azonban még sokára, csak 2027 környékén kerülhet gyártásba.

Nem minden fejlesztésre kell azonban várni. A Volvo az EX90 elektromos SUV-hoz egy olyan vezetőfigyelő rendszert fejlesztett, ami képes felmérni a vezető figyelmi szintjét. A megoldással azt kívánták elérni, hogy a rendszer csak akkor jelezzen, ha a sofőr figyelme ténylegesen lankad.

A jövőben nem csak a rendőr fog szondázni

A figyelőrendszerek előtt álló kihívás a vezető alkoholos és kábítószeres befolyásoltságának felismerése. Az Egyesült Államokban például a közlekedésbiztonsági felügyeletnek 2024-ig kell előállnia egy ezt előíró szabályozással, a gyártóknak pedig ezt követően kettő-három éve lesz a rendszereket beépíteni új autóikba. Ma még azonban nem dőlt el, hogy a kilégzésen, a tapintáson vagy a képalkotáson alapuló technológia fog-e főszerepet kapni.

Az új szabályok még lehet, hogy odébb vannak, a beszállítók azonban már fejlesztenek. A japán Asahi Kasei például 2021 elején kilélegzésen és érintésen alapuló rendszereket is bemutatott. Ezenfelül a Volvo az EX90-be 2024-től olyan szenzorokat fog beépíteni, melyek képesek kimutatni, ha a vezető alkoholt fogyasztott vagy kábítószert használt.

A jövő üléseiben is gondoskodnak a biztonságról

A rugalmas és változtatható ülőhelyek egy másik beltéri innováció, ami a jövőben érkezhet. Drew Winter, az Informa Tech Automotive elemzője szerint az ilyen üléskoncepciók elsőként valószínűleg kereskedelmi alkalmazásokban, például robotaxikban fognak megjelenni.

A Joyson mérnökei szerint a kihívás a szabályozásnak megfelelő biztonsági szint garantálása lesz. Ennek érdekében már ma is egy sor fejlesztést végez a vállalat, köztük vannak biztonsági övre erősíthető, fejet és testet védő légzsákok. Ezek annak megfelelően lépnének működésbe, hogy az utasteret figyelő rendszer adatai szerint az utas éppen milyen pozícióban van az ütközés pillanatakor.

Winter hangsúlyozta, hogy az újfajta üléspozíciók csak akkor valósulhatnak meg, ha a megfelelő biztonsági eszközök rendelkezésre fognak állni. „Amíg az autonóm járműveknek nem autonómokkal kell megosztaniuk az utakat, szükség lesz biztonsági övekre.”

Egy másik trend az utastéri kijelzők számának növekedése, ami az Informa Tech szerint egészen 2028-ig folytatódni fog. Ugyanakkor hangsúly helyeződik a figyelemelterelés kerülésére, amivel mondhatni okosabbá válnak a kijelzők. Erre példa a Continental Switchable Privacy Display megoldása. A kijelző a szélvédő teljes szélességében fut, azonban csak akkor aktiválódik, mikor szükséges, továbbá olyan technológiát használ, ami lehetővé teszi, hogy egyes dolgokat csak az elől ülő utas láthasson.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink