Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mozgatható szolár töltőberendezéseket fejlesztett az Envision Solar
Az elektromos építőipari berendezések megjelenésével olyan zöld töltési infrastruktúrára lesz szükség, mely egyaránt biztosítja a mobilitást és a hatékonyságot. Az Envision Solar EV ARC 2020 technológia megoldást biztosíthat az akkumulátorok töltéséhez.
Az elektromos modellek megjelenésével
a technológia biztosítása mellett egy másik kulcsfontosságú
tényezőre is gondolni kell a mérnököknek – a járművek
akkumulátorának újratöltésére szolgáló módszer
kidolgozására.
Az Envision Solar EV ARC 2020
technológiája, az úgynevezett elektromos járművek autonóm
megújuló töltője biztosítja a szükséges módszert. Az eszköz
kidolgozása során két fő tényezőt vettek figyelembe –
egyrészt működjön minden éghajlati körülmény között,
másrészt maximális hatékonysággal, megbízhatóan és egyszerűen
üzemeljen.
Passzív hőkezelés
Egy olyan mobil töltőberendezés
fejlesztése, mely minden éghajlati körülmény közt hatékonyan
működik, rendkívül nehéz feladat. Az eszköznek szélsőséges
körülmények közt is kell működnie – így akkor is, ha a
napelemek számára nem biztosított elég napfény. Ez azt jelenti,
hogy az energiát a rendszernek tárolnia kell, hogy azt bármikor
felhasználhassa.
Az elemek és a hozzájuk tartozó
elektronika a leghatékonyabban és legbiztonságosabban
meghatározott hőmérsékleti tartományon belül működnek – a
vállalat ezt a tartomány nevezi Goldilocks zónának (0-40℃
között). Az alkatrészeket állandó hőmérsékleten kell tartani
a berendezés megfelelő működéséhez, ez azonban energiaigényes
folyamat – az olyan korlátozott hagyományos energiaforrás, mint
a napenergia, nem tudná ellátni a Goldilocks zónát. Így olyan
technológiára van szükség, mely passzív módon szabályozza
saját hőmérsékletét.
A megoldás a szigetelő felület
fejlesztése volt. A vállalat három passzív hűtési módszert
kombinált a túl magas hőmérséklet kezelésére – a hőáramlást,
a hővezetést, valamint a fázis váltást. A hideg körülmények
kezelésére csökkentették a légáramlást, növelték a
hőszigetelést és felhasználták az EV ARC normál működéséből
származó hőt.
A nap fényforrását követő rendszerre van szükség
A mérnökök előtt álló következő
kihívás a napenergia volt a maximális hatékonyság elérése
érdekében. A napelemek bővítése nem volt opció, ugyanis az
elemeknek mobilisnak kell lenni, valamint nem lehet túl nagy helyet
elfoglalnia. Ezért a fejlesztőknek az energia-sűrűséget kellett
megnövelni a napelemben.
A legnagyobb energiasűrűséget adó
napszak általában dél körül van. Ahhoz, hogy növeljék az
energia sűrűségét, úgy kellett beállítani a rendszert, hogy
kövesse a napot, így a fotonok merőlegesen érik a panelt a nap
nagy részében. Az ilyen rendszerek azonban nagyon komplexek,
növelve a kockázatokat és a költségeket egyaránt. Emellett a
fotovoltaikus elemek meglehetősen pontatlanok.
A vállalat ezért egy olyan
technológia alkalmazása mellett döntött, amely a kockázatokat
nagymértékben csökkenti. Az EnvisionTrak úgy dönti meg a
paneleket, hogy a lehető legtöbb napfényt gyűjtse össze a
rendszer. Így függetlenül attól, hogy a műszert hol helyezik el,
az eszköz alkalmazkodik a körülményekhez és az oszlopok
meghajlításával követi a fény forrását. A panelek 25
százalékkal több villamos energiát termelnek, mint más eszközök
a piacon.
Szállítható berendezések a megfelelő alkatrészekkel
Az elektromos berendezésekre való
áttéréskor a legnagyobb kérdés a berendezések töltése. A
legtöbb esetben a vállalatoknak nincsen kiépítve megfelelő
közműhálózat a villamos energia biztosítására. Ha klasszikus,
helyhez kötött napelemeket használnak a berendezések töltésére,
egészen biztosan bővíteni kell a telephely kapacitásait –
például a terület növelésével. A legtöbb szolárberendezés
csak akkor működik, ha csatlakozik a hálózathoz és süt a nap.
Éjszaka vagy gyenge időben nem töltenek a panelok.
Az EV ARC berendezés kevés helyet
igényel, egyáltalán nem kell bővíteni a kapacitásokat,
szállítható és bármikor készen áll az üzemeltetésre. Mivel a
szükséges áramot a berendezés maga állítja elő, bármikor
feltölthető, nem csak akkor, amikor napfényes idő van.
Mivel a műszer szállítható, így
számos különféle helyen alkalmazhatják, ahol alkalmazkodni kell
az adott körülményekhez. Tehát a berendezés nem lehet túl nagy,
de a lehető legtöbb fotocellát kell tartalmaznia. A mérnökök
számára az egyik lehetőség egy kompakt csomag összeállítása
volt, mely alkalmas a szállításra.
Az ilyen összecsukható szerkezetek
azonban általában nem elég erősek és merevek, hogy ellenálljanak
a zord időjárásnak – a csuklópántok nem bírnák a terhelést.
A mérnökök így kifejlesztettek egy olyan csuklópántot, mely
álló helyzetben stabil és erős, a berendezés összecsomagolásakor
pedig kis szerepet játszik.
A hagyományos elemekbe réseket
építenek be a mérnökök, hogy a szél átjárja a paneleket és
ne döntse fel azokat. A rendszer hatékonyságának maximalizálása
érdekében azonban nem volt opció a rések hagyása – így a
fejlesztők az úgynevezett Envisimount szorító alkatrészt
építették be a panelbe, mely növeli a tömb szerkezeti
integritását és ellenáll a szélnek.
A ciklikus munkaidő kedvez az
elemeknek
Ritka, hogy a nehéz építőipari
géppel teljes kapacitással működjenek egy teljes nyolc órás
munkaidő alatt – a munkaciklus általában szakaszos. Az energiát
biztosító berendezések fejlesztéséhez azonban szükség van a
pontos munkaciklus felmérésére.
Egy gyakran használt elektromos
rakodógép körülbelül 40 kWh, míg egy hasonló méretű kotrógép
mintegy 20 kWh akkumulátorkapacitással rendelkezik. Az EV ARC
berendezése tehát elegendő mennyiségű energiát biztosít ahhoz,
hogy a gépeket ciklikusan használni tudják, hiszen a
munkafolyamatok közt a berendezések újratöltődnek.
Az Envision Solar most egy olyan vezeték nélküli töltőkészülék fejlesztésén dolgozik, amely segítségével nem kellene a töltőberendezéseket a gépekhez csatlakoztatni, megkönnyítve ezzel a munkát – olvasható a Machine Design oldalon.