Trend Milliárdokat emészt fel az önvezető autók fejlesztése

Milliárdokat emészt fel az önvezető autók fejlesztése

autopro.hu/E.M. | 2022.10.31 12:20

Milliárdokat emészt fel az önvezető autók fejlesztése

Fotó: Bosch Press

Az autonóm járművekkel foglalkozó vállalatok és beszállítók együttesen mintegy 75 milliárd dollárt költöttek az önvezető technológia fejlesztésére, és alig van jele annak, hogy a szolgáltatásokból érdemi bevételek származnának.

Hirdetés

Az autonóm járművekkel foglalkozó Aurora Innovation, a TuSimple Holdings és az Embark Technology részvényei idén legalább 80 százalékot zuhantak. Így nem csoda, hogy az Intel most csökkentette az autonóm vezetéssel foglalkozó Mobileye üzletágának tervezett értékét 16 milliárd dollárra, ami töredéke a 10 hónappal ezelőtti több mint 50 milliárd dollárnak.

Többek között ezek az események is jól bemutatják, hogy mi történik, amikor a régóta szorgalmazott új technológia találkozik a piac rövid türelmével és az emelkedő kamatlábak kemény valóságával. A vállalatok közül ugyanis sokan több tízmilliárd dollárt vettek fel, jóval azelőtt, hogy technológiájuk bizonyított volna, vagy üzletük közel került volna ahhoz, hogy önfenntartó legyen.

Vannak, akik még bizakodnak

Az utóbbi idők összeomlása megkérdőjelezi, hogy az önvezető autók valaha is működni fognak-e. Anthony Levandowski, a Google egyik önvezetéssel foglalkozó úttörője a Businessweek e havi címlapsztorijában azonban amellett érvelt, hogy a belátható jövőben a kevésbé bonyolult felhasználási esetek jelentik majd a megoldást.

Adam Jonas, a Morgan Stanley munkatársa -, aki hét évvel ezelőtt hatalmas értéket tulajdonított a Tesla mobilitási szolgáltatása iránt, ám az még most sincs sehol - nemrég azt mondta, hogy az autonóm vezetés akár 10 vagy 20 éves távlatokban megvalósulhat.

Drasztikus a helyzet, de nem mindenki számára

A területen tevékenykedő vállalatok azonban most kénytelenek drasztikus intézkedéseket mérlegelni. Chris Urmson, az Aurora vezérigazgatója például szeptemberben egy belső feljegyzést küldött ki, amelyben költségcsökkentést, a vállalat magánkézbe vételét, az eszközök kivonását vagy akár a vállalat Apple-nek vagy Microsoftnak való eladását is kilátásba helyezte.

Miközben a vezetők és a befektetők egyes esetekben a távozás felé veszik az irányt, addig a tőkeerős vállalatok új piacok felé nyitnak és új projektekbe vágnak bele. A Cruise például azt tervezi, hogy a San Francisco-i robottaxi szolgáltatását Phoenixben és a texasi Austinban is megismétli.

Robotpilóták szállíthatják az Ikeába a bútort

A Kodiak Robotics startup is a tőkeerős vállalatok közé tartozik, akinek sikerült nemrég 30 millió dollár magántőkét begyűjteni. Az önvezető technológiával felszerelt teherautóival pedig megkezdheti a bútorszállítást az Ikea számára.

Bár volt tesztvezető a volánnál, de az ember az idő 94 százalékában átadta a vezetést a robotnak - mondta Don Burnette, a Kodiak alapítója és vezérigazgatója. Arra a kérdésre, hogy a Kodiak készen áll-e arra, hogy a közeljövőben lemondjon a biztonsági sofőrről, Burnette így válaszolt: „Elég közel vagyunk hozzá. Úgy tűnhet, hogy mindig ezt mondjuk, de néhány év múlva meg is valósulhat.”

Lehet, hogy még időre van szükség, de attól, hogy a piac elrontja az önvezetés időzítését, nem jelenti azt, hogy soha nem fog működni. A tanulság az, hogy az olyan radikális technológia, mint az automatizált vezetés, mindig is jobb helyen volt a merész kockázatitőke-befektetők inkubátoraiban, mint a ravaszságra éhes tőzsdei kereskedők portfólióiban – olvasható a The Detroit News cikkében.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink