Trend Már az útburkolat is növelheti a teherjárművek hatékonyságát

Már az útburkolat is növelheti a teherjárművek hatékonyságát

autopro.hu/H.J. | 2020.08.16 08:23

Már az útburkolat is növelheti a teherjárművek hatékonyságát

Fotó: pixabay.com

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és az üzemanyag-hatékonyság javítása kiemelt célkitűzés a haszongépjármű szektorban. Ezen célok elérése érdekében különféle módszerek születtek – a legtöbb megoldás a nehézgépjárművek technológiai előrehaladását célozza meg. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a járművek helyett az útburkolat fejlesztésébe fogtak bele.

Hirdetés

A tehergépjárművek és buszok tömege alatt az útburkolat gyakran megsüllyed, ami csökkenti a járművek hatékonyságát. A MIT kutatói által készített tanulmány szerint az utak minőségének és az útépítési gyakorlatok javításával mintegy felére csökkenthetik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását.

A tanulmány elkészítése során az USA államainak éghajlati viszonyait, az utak hosszát, összetételét, valamint az úthasználati szokásokat vizsgálták, ezek alapján pedig különféle útépítési gyakorlatokat vázoltak fel. A módszerek egyik kulcspontja a burkolatok merevségének és vastagságának a növelése – így többek közt csökkenteni tudják a burkolat kopásának és süllyedésének mértékét. Ezáltal a járművek kevésbé vannak kitéve az eldeformálódott útviszonyoknak.

Széleskörű együttműködésre lenne szükség

A MIT kutatói szerint az útviszonyok fejlesztéséhez az ipar és a kormány segítségére lenne szükség – az útépítési gyakorlatok széleskörű megvalósítása érdekében fontos lenne, hogy kibővítsék az ipari és szolgáltató vállalatok döntéshozatali hatáskörét. Így ahelyett, hogy kizárólag az építési költségeket vennék figyelembe, már a konstrukciók úgynevezett életciklusával is foglalkoznának. Az életciklus megközelítés alatt a szakértők a járművek üzemanyag-fogyasztásának, kibocsátásának, valamint az úthasználati díjaknak a figyelembe vételét értik.

Különféle módszerek állnak rendelkezésre

A kutatók szerint többféle módon lehet a burkolat merevségét növelni. Egyrészt nagyon kevés szintetikus szál vagy szén nanocső hozzáadásával jelentős mértékben lehet növelni a keménységet. A merevség növelésének másik módja, ha a keverékben felhasznált különböző méretű aggregátumokat más arányban adják az aszfalthoz, így több kő és kevesebb kötőanyag kerül a keverékbe, amely sűrűbb lesz.

Úgy is növelhetik a burkolat merevségét, ha aszfalt helyett betont használnak – ugyan ez eleinte drágább megoldásnak tűnhet, minősége és élettartama miatt hosszútávon azonban megtérülnek a költségek.

A tanulmány során a kutatók a következő ötven évben várható kibocsátási értékeket vizsgálták feltételezve az útburkolatok évi 2-10 százalékos fejlesztését. Ez alapján 10 százalékos javulás mellett összesen 440 megatonnának megfelelő szén-dioxid kibocsátás előzhető meg.

A stratégia végrehajtásáról

A kutatók által javasolt módszerek alkalmazása számos helyen falba ütközhet, ugyanis az anyagkeverék megváltoztatása az aszfaltban befolyásolhatja annak alkalmazhatóságát az adott környezetben, másfelől az útépítés során használt berendezések átalakítása is szükséges lehet – ezek mindegyike pedig további költségeket vonhat maga után.

Az MIT szerint azonban az ilyen változtatások végrehajtása legtöbbször olyan egyszerű, mint az állami vagy helyi hatóságok által megkövetelt előírások betartása – olvasható a SAE International oldalán.

Kiemelt Partnereink