Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A lítium jelenti a fenntartható jövőt az EU számára
2024.05.19 04:20Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Már a Walmart is autonóm járművekkel dolgozik
Jövő évtől kezdve teljesen autonóm járművekkel dolgozik a Walmart – a technológia először az arkansasi Bentonville-ben debütál. A Gatik nevű stratuppal együttműködve az első automatizált dobozos teherautók a helyi elosztó központból szállítanak árut egy közeli piacra.
A Gatik startup 2017-ben alakult – a cég a B2B rövidtávú logisztikájára összpontosít, vagyis a raktárak és a kiskereskedelmi üzletek közti áruszállításra. Az induló vállalkozás első ügyfele a Walmart volt – partnerségük óta több mint 110 ezer kilométert tettek meg autonóm járműveik biztonságosan.
A Gatik az úgynevezett rögzített, megismételhető útvonalakon történő üzemeltetés módszerét, vagy más néven a strukturált autonómiát alkalmazza – ez biztonságos és hatékony, hiszen lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy korlátozzák az autonóm technológia kihívásait, ezáltal nagymértékben optimalizálva a szállítási útvonalakat és minimalizálva az éles közlekedési helyzeteket.
Ugyancsak 2021 elején a Walmart és a Gatik kiterjeszti a tesztfolyamatokat egy újabb helyre – eltérő használati esettel és hosszabb szállítási útvonallal, kezdetben biztonsági vezető jelenlétével. A Gatik teherautók a Supercenterből egy Walmart átvételi pontba szállítják a vásárlásokat. A teherautók egy közel 30 kilométeres útvonalon fognak haladni New Orleans és Metairie között.
Óriási előny és segítség a vállalat számára
Habár az ügyfelek csak egy bizonyos köre élvezheti ki a szolgáltatás előnyeit, a vállalatok számára ez óriási fejlődést jelent, hiszen a technológia redukálja a költségeket és a kockázatokat is. Évek óta csökken a sofőrök száma – az autonóm járművekkel ez a probléma megoldódik. A munkalehetőségek csökkenésétől azonban nem kell félni – mivel a vezető nélküli teherautók száma a következő évtizedben fokozatosan növekszik, hatásuk a vezetőhiány csökkentése, nem pedig a munkahelyek megszüntetése lesz.
Többen is fejlesztik a technológiát
Az Egyesült Államokban már több vállalat is hosszabb ideje kísérletezik az önjáró technológiával. 2019 végén a Waymo volt az első olyan cég, amely vezető nélküli robotaxi szolgáltatásokat indított – habár rendkívül szabályozott keretek között. A vállalat azóta bővítette szolgáltatásait, s a közeljövőben valószínűleg még több területre eljutnak majd a Waymo járművei.
Más vezető nélküli járművek is közlekednek a lakosság vagy a vállalkozások szolgálatában, de ezek nem automatizáltak – távvezérlők segítségével messziről irányítják a járműveket; ilyen vállalat például a Nuro és az Einride, melyekről az autopro.hu is beszámolt már.
2020 októberében a Cruise Automation is engedélyt kapott a kaliforniai gépjármű-osztálytól, hogy ezentúl biztonsági sofőrök nélkül közlekedjenek San Francisco utcáin autonóm modelljeik. Jövő évtől pedig a Cruise vállalatával is együttműködik a Walmart.
A cégek tisztában vannak azzal, hogy át kell térniük a teljesen automatizált közlekedésre ahhoz, hogy bővülni tudjanak, és képesek legyenek egy erős üzleti háttér megteremtésére – így a közeljövőben ezen vállalatok fejlődésére is számítani lehet – olvasható a Forbes oldalán.