Trend Lemaradtunk volna? A BMW szerint Kína tíz évvel Európa előtt jár

Lemaradtunk volna? A BMW szerint Kína tíz évvel Európa előtt jár

autopro.hu/B.B. | 2017.07.24 09:30

Lemaradtunk volna? A BMW szerint Kína tíz évvel Európa előtt jár

Kína tanulmányozását javasolja a jövőt fürkésző versenytársainak a bajor márka, hiszen az ottani fogyasztók az olyan fontos trendek, mint a digitalizáció vagy internethasználat szempontjából egy évtizeddel megelőzik európai társaikat.

Hirdetés

Szomorú képest vázolt a fogyasztói szokásokról a BMW China első embere. Na persze nem a kínai, hanem az európai vevők szempontjából, hiszen Olaf Kastner szerint a világ legnépesebb országában egy évtizeddel fejlettebbnek mutatkozik a vevők magatartása a legfontosabb ipari trendekben. A technológiahasználatra egy sor példát hozó helyi BMW-vezér szerint az európai autógyártók jobban tennék, ha alaposabban kutatnák a világ legnagyobb autópiacát.

Kastner úgy látja, a kínai nagyvárosok lakóinak milliói használják például a Tencent WeChat szolgáltatását, ami a barátokkal való kapcsolattartástól a parkolójegyvásárlásig rengeteg igényt kiszolgál. „Az éttermekben nem egymással beszélgetnek az emberek, mindenki a WeChatet használja. Ez megdöbbentő, olyasmi, amit máshol nem látnál.” Bár Kastner leírása emberi/szociális szempontból több, mint ijesztő, a technológia fejlettségéhez kétség sem fér. Míg Európa és az USA csak beszél a digitálisan összekapcsolt, folyamatosan online közösségekről, Kína már ebben él. Az ország a BMW China első embere szerint ebből a szempontból négy-öt évvel jár az Egyesült Államok, és további öttel Európa előtt.

Kastner összegzése szerint „ha 24 órára kikapcsolnánk a WeChatet, Kína igazán szenvedne. Jobban, mintha a szociális szolgáltatásokat függesztenénk fel egy napra.”

Az e-kereskedelem is óriási méreteket ölt, a tavaly már hatszáz milliárd dolláros értéket közelítő, nagy promóciókkal felpumpált mobiltelefonos vásárlások már annak felét adják. Az okostelefonok Kínában a tulajdonjoghoz való viszonyt is erőteljesebben átrendezték, amire fuvarmegosztások szolgáltatnak jó példát: az Uber kínai megfelelőjével, a Didivel napi húszmillió fuvart bonyolítanak és fizetnek készpénzmentesen.

Lehet mégsem üt be online autóvétel kora?

A digitalizáció kínai előretörésének egyik motorja a fiatal és gazdag ügyféltömeg. Ezt jól mutatja, hogy míg a BMW (ideszámítva a Rolls-Royce-t is) vevőinek átlagéletkora Kínában 35 év, addig az öreg kontinensen 53. Az ázsiai országban számítások szerint 2025-re az új autók vásárlóinak mintegy felét már a digitális bennszülöttek (’90 után születettek) adják majd, szemben a jelenlegi 15 százalékkal.

Az viszont érdekes, hogy az online autóvásárlás még Kínában is gyerekcipőben jár. Év eleje óta a BMW egyes szériája ilyen formában is elérhető, a tapasztalatok szerint azonban az internetet maximum előlegfizetésre használják a vevők, a szalonlátogatás továbbra sem maradhat el. Így az európai lemaradás végső soron jó hírrel is szolgál: az autókereskedőknek egyelőre nem kell álláshirdetéseket böngészniük.

Kiemelt Partnereink