Trend Könnyen veszélyokozóvá válhatnak az önvezető autók

Könnyen veszélyokozóvá válhatnak az önvezető autók

autopro.hu/V.M. | 2022.06.03 10:20

Könnyen veszélyokozóvá válhatnak az önvezető autók

Fotó: Waypoint

Mikor egy autonóm jármű mozgásban van, az ütközéselkerülő rendszerének egyetlen hibás döntése is bajt okozhat. A Kaliforniai Egyetem irvine-i kampuszának kutatói nemrég bebizonyították, hogy hirtelen megállást és más veszélyes manővereket még az út szélén elhelyezkedő hétköznapi tárgyak is kiválthatnak.

Hirdetés

„Egy doboz, egy kerékpár vagy akár egy bója is elég lehet ahhoz, hogy egy önvezető járművet megijesszen, és veszélyes megállásra vegyen rá egy utca vagy egy autópálya lehajtójának közepén, ezzel veszélyt teremtve más gépjárművel utazók és gyalogosok számára” – mondta el Qi Alfred Chen, a Kaliforniai Egyetem, Irvine számítógép-tudományi professzora, aki társszerzőként működött közre az önvezető járművek veszélyes reakcióit feltáró kutatás elkészítésében.

Chen hozzátette, hogy a járművek nem képesek különbséget tenni a véletlenül úton maradt, illetve a megtévesztésként elhelyezett, szolgáltatásmegtagadási támadást szolgáló objektumok között. Ezek mindegyike képes hibás járműirányítást kiváltani.

Chen és kollégái a tervezőmodul hibáira fókuszálta végezték kutatásukat. A tervezőmodul az önvezető szoftver része, feladata, hogy felügyelje a döntéshozatali folyamatot, aminek eredményeként a jármű többek között egyenes irányba halad, sávot vált, lelassít vagy épp megáll.

„A tervezőmodult nagy odafigyeléssel készítik. Ennek logikus oka van, hiszen nem akarják, hogy a vezetőnélküli járművek elszabadultan járkáljanak” – fogalmazott Ziwen Wan számítógép-tudományi doktorandusz hallgató, egyben a kutatás főszerzője. „A kutatásunk azonban feltárta, hogy a szoftver túl óvatos lehet, és így a jármű egy közlekedési akadállyá vagy rosszabbá válhat.”

Szimulációs tesztek

A kutatáshoz az egyetem egy PlanFuzz-ra keresztelt szimulációs programot készített, ami képes az önvezető rendszerek hibáinak automatikus felismerésére. A programot használva a kutatók három szcenárióban tesztelték a nyílt forráskódú Apollo és Autoware önvezető szoftvereket.

A vizsgálatok során kiderült, hogy az út szélén lévő kartondobozok és kerékpárok arra vették rá az önvezető járműveket, hogy véglegesen megálljanak egyirányú útszakaszokon és kereszteződésekben – holott továbbhaladásukat semmi nem akadályozta. Lentebb az egyik ilyen szimulációról készült videó látható: az önvezető jármű a lehajtó szélén lévő tárgyakat érzékelve hirtelen állóra fékez, a nemvárt manőver eredményeként pedig a mögötte haladó jármű a hátuljába csapódik.

A harmadik típusú tesztben az önvezető autó egy másik, mögötte haladó járművet tévesen veszélyként érzékelt, elhalasztva a szükséges sávváltást.

„Az autonóm járművek részesei voltak már halálos kimenetelű baleseteknek, komoly pénzügyi és reputációs kárt okozva vállalatoknak, mint az Uber és a Tesla, ezért érthető, hogy a gyártók és a szolgáltatók miért törekednek óvatosságra. Ugyanakkor a sok autonóm vezetési rendszer által mutatott túl óvatos viselkedés akadályozza a forgalom, az utasok és az áruk zökkenőmentes áramlását, ami negatív hatással lehet a vállalkozásokra és a közlekedésbiztonságra” – mutatott rá Chen.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink