Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A szimuláció felhasználása a gyári layout tervezéséhez
2024.05.16 08:16Saját szemetéből gyárt alkatrészt a Toyota
2024.05.16 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kiberbiztonsági kockázatokat rejt az elektrifikáció
Az elektromobilitás nem csupán eltérő hajtástechnológia alkalmazását jelenti, ugyanis új kiberbiztonsági kockázatokat is jelent. Szakértők nemrég ezek közül többet is ismertettek, ugyanakkor aláhúzták, hogy szerencsére a védekezésre is vannak lehetőségek.
A SAE International nemrég az elektrifikáció kiberbiztonsági vonatkozásait körbejáró panelbeszélgetést szervezett iparági szakértők bevonásával. Az eseményen Andre Weimerskirch, a Lear Corporation kiberbiztonsági alelnöke rámutatott, hogy a vállalat által is gyártott töltők, akkumulátormenedzsment rendszerek és inverterek mind fokozzák a komplexitást. „Egy elektromos jármű sokkal több chippel és szoftveres komponenssel rendelkezik, mint egy belső égésű motoros. A nagyobb komplexitás azt jelenti, hogy általánosságban óvatosabban kell megközelítenünk a biztonság kérdését.”
Ami viszont jó hír Weimerskirch szerint az az, hogy az elektromos autókat jellemzően töltőre csatlakoztatják éjszakánként, ami kiváló alkalmat jelent a szoftverek frissítésére.
Őrizetlen hagyott kapu a hackereknek
Ugyanakkor pont a töltés, pontosabban a töltőberendezések jelentik az egyik támadási felületet. „Több töltőberendezéssel is találkoztam, melyeken nyitva hagytak távoli hozzáférési pontokat, holott nem szabadott volna” – mondta el Roland Varriale, az Argonne Nemzeti Laboratórium kiberbiztonsági elemzője. Hozzátette, hogy ez a töltőállomások üzemeltetői által végzett hibás konfigurációk eredménye.
Ezeken a pontokon keresztül a támadók hozzáférhetnek a töltőhöz csatlakozó adathálózaton tárolt információkhoz. Varriale tapasztalatai szerint ez a tény sok olyan embert meglep, aki a töltőállomásokra szimplán úgy gondol, „hogy erre rácsatlakoztatom az autómat”, ahelyett, hogy végig gondolná: „ha egy töltőállomást telepítek a bevásárlóközpontomhoz, lehet, hogy támadásnak teszem ki a pénzügyi rendszerem egy részét?”
Varriale szerint a veszélyek miatt aprólékos munkát szükséges végezni mikor egy új eszközt csatlakoztatunk a hálózatunkhoz, hogy az ne szolgálhasson ugródeszkaként a támadóknak.
Az áramellátást is célba lehet venni
Duncan Woodbury, a töltőhálózati kiberbiztonsági megoldásokat fejlesztő Liberas vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy az elektromos autókat használva komoly zavarokat lehet okozni az elektromos hálózatokban. „Egy Level 3 vagy Level 4 töltő körülbelül 850 kenyérpirítónak felel meg. Ha fegyverként használunk néhány ezer, Level 4 töltőn maximum kapacitással töltő járművet, akkor jelentős kilengéseket okozhatunk a hálózatban” – fogalmazott Woolbury, rámutatva, hogy ez a gazdaság és az energiaszektor támadását is szolgálhatja.
Weimerskirch a másik oldalon megnyugtatóan közölte, hogy az e-autók bombaként használata aligha lehetséges. Ez azért van, mert az akkumulátormenedzsment rendszer érzékeli, ha töltés közben a hőmérséklet, a feszültség vagy az áramerősség túl magas, ekkor pedig automatikusan és felülírhatatlanul leállítja a töltést. „Szóval nem tartom megalapozottnak azokat a felvetéseket, melyek szerint katasztrofális események következhetnek be (kiber)biztonsági okokból” – fogalmazott. Ugyanakkor hozzáfűzte: „Sokkal inkább aggódok a pénzügyileg motivált károkozások, mint például a más költségén való töltés miatt.”
Megvannak a védekezés módjai
Weimerskirch szerint a kiberbiztonság fokozásának egyik eszköze minden elektromos autó vezeték nélküli frissíthetőségének megteremtése, mivel az biztosítja a gyors reagálást a váratlan támadásokra. Álláspontját visszhangozta Michael Westra, a Ford jármű kiberbiztonsági menedzsere, aki arra is rámutatott, hogy a fizikai dizájn, azaz a logikai és a biztonsági részegységek külön választása is fontos szerepet játszik.
Varriale arról beszélt, hogy a töltőberendezések kiberbiztonsági szempontból nagyon fejletlenek ma, ugyanakkor a „biztonsági követelmények beillesztése a tervezési folyamatba meg fogja oldani a biztonsági problémák nagy részét.”
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!