Trend Így teszteli autói hanghatásait a Renault

Így teszteli autói hanghatásait a Renault

autopro.hu/D.Á. | 2022.05.14 12:21

Így teszteli autói hanghatásait a Renault

Fotó: Renault Newsroom

A Renault Csoport számos tesztlétesítménnyel rendelkezik Franciaországban és szerte a világon. Az Aubevoye városában található helyszín különleges, úgynevezett visszhangmentes kamrákat is rejt, amelyek mindenféle hanghullámot és elektromágneses interferenciát elnyelnek, így egészen egyedülálló környezetet biztosítanak számos teszt elvégzéséhez az új Renault modellek prototípusaival.

Hirdetés

Párizstól 100 kilométerre észak-nyugatra fekszik az Aubevoye Technical Centre tesztközpont. Az Eure folyó melletti erdőkben 600 hektáron elterülő létesítmény 60 kilométernyi tesztpályának, 44 különböző tesztállomásnak, két szélcsatornának, 18 korróziós fülkének és számos egyéb tesztlehetőségnek ad otthont. A cél, hogy a Renault jövőbeli modelljeit tesztek minél szélesebb palettájának vessék alá. A központban Stephane, a Renault Csoport akusztikai és vibrációs részlegének vezetője vezette nemrég körbe a gyártó saját sajtócsapatát. A magas szinten őrzött, csúcstechnológiás létesítményben ezer specialista dolgozik. Stephane elmondta, itt dolgoznak a jövő akusztikai élményén, az autók kiemelkedő audióminőségén.

Az első kamrában, amit Stephane megmutat, függőlegesen és vízszintesen elhelyezett hangelnyelő panelek találhatóak a falakon és a plafonon, amik ahelyett, hogy visszavernék a hanghullámokat, eloszlatják azokat. Mivel a padlót nem borítják az elemek, félig visszhangmentes szobáról van szó. Itt tényleg semmit sem hallani, szinte nyomasztó a csend. Ilyen környezetben, a háttérzajok teljes hiányában egy levegővétel vagy a ruha gyűrődésének hangja is felerősödik, tisztán hallható, miközben például a tapsolásnak tompa hangja van visszhang hiányában.

A sajtósok látogatáskor a szoba közepén, száz magas minőségű mikrofon kereszttüzében a tesztelésre váró új Renault Mégane E-Tech Electric állt. A mérnökök megvizsgálják, hogyan teljesít az autó hangszigetelése, mekkora és milyen zaj szűrődik be az utastérbe a villanymotor, a kerekek és egyéb komponensek felől, valamint finomhangolják a többi akusztikai hatást. Ilyen például az ajtók csukódásának hangja, a figyelmeztető hangjelzések az autóban, a zene és így tovább, amíg minden belső és külső hangforrás sorra nem kerül.

Fotó: Renault Newsroom

A tízéves, megjelenésekor úttörőnek számító tisztán elektromos Renault Zoe számos új kérdést vetett fel a hangokkal kapcsolatban. A visszhangmentes kamrákban fejlesztették a Renault mérnökei a VSP rendszert, amely alacsony sebességnél hangot játszik le a gyalogosok számára, hogy azok hallják közeledni az egyébként hangtalan elektromos autót. A belső égésű motor hangjának eltűnésével nagyobb hangsúlyt kell fektetni minden más hangra, mivel azok lesznek a meghatározóak az autóban ülve. Ilyen például az index, a különböző gombok és az érintőképernyő visszajelzéseinek hangjai. Az egész vezetési élményt meghatározzák ezek a hangok.

Nincs helye az elektromágneses zavaroknak

Egy másik speciális szoba az elektromágneses összeférhetőség vizsgálatára szolgál. A falakat és a plafont fehér panelek borítják, melyek alatt vastag szigetelés van. Egy másik Mégane E-Tech Electric-et egy fékpadon járattak, szimulálva a közúti futást, miközben körben antennák bombázták különböző frekvenciájú és intenzitású elektromágneses jelekkel. Az utakon az autók folyamatosan ki vannak téve elektromágneses mezőknek például telefonok vagy tévétornyok sugárzása, vagy radaros traffipaxok jelei által, ezért biztosra kell menni, hogy az autók normális működését nem befolyásolják a zavaró jelek, valamint, hogy az autó által közölt jelek (GPS, rádió, telefon, internet) is megfelelően be- és kijutnak. Ezeket a teszteket Xavier, az elektromágneses összeférhetőség specialistája végzi a Renault-nál, aki elmondta, tulajdonképpen egy Faraday-kalitka a helyiség, a falak leárnyékolnak minden külső elektromágneses jelet, így semmi sem zavarja a teszteket.

Fotó: Renault Newsroom

Az ezredforduló óta az autókban található, elektromágneses hullámokat kibocsátó berendezések száma átlagosan megnégyszereződött. A Mégane E-Tech Electric számos konnektivitási funkcióra képes és fejlett vezetéstámogató rendszerekkel is felszerelték, így kulcsfontosságú, hogy egyik elektromágneses jel se interferáljon a többivel, garantálva a rendeltetésszerű működést és a biztonságot. A Mégane E-Tech Electric-et kétszer annyi tesztnek vetik alá, mint amennyit a törvények előírnak, az eredményeket pedig élőben figyelik egy kontrollszobából a Renault szakemberei és azok nagy teljesítményű számítógépei.

Kamrából az utcára

Az utolsó kamra, amit Stephane megmutatott, 300 négyzetméteres és 11 méter belmagasságú. Itt már nem csak a falak és a plafon, de a padló is nagy hangelnyelő tüskékkel borított. Ez az Aubevoye Technical Centre teljesen visszhangmentes szobája, itt tesztelik a szakemberek az összes modellt a Zoe-tól a Masterig. Az autók a padló felett, kiemelve állnak a tesztelés során, miközben különböző hullámoknak teszik ki őket.

Fotó: Renault Newsroom

A számos visszhangmentes szobában és laboratóriumban évi ezernél is több tesztet végeznek el. Az új Renault-k hónapokat töltenek ebben a környezetben, mielőtt nyilvánosan megjelennek, de sokszor még azelőtt is, hogy nevet kapnának. Ez is mutatja, milyen fontos a hang- és elektromágneses hullámok menedzselése a modern autókban.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink