Trend Így gondoskodik akkumulátorainak javításáról a VW

Így gondoskodik akkumulátorainak javításáról a VW

autopro.hu/V.M. | 2021.09.12 04:17

Így gondoskodik akkumulátorainak javításáról a VW

Johannes Walther beszél az erfurti képzőközpontban, előtérben egy Volkswagen akkumulátorral | Fotó: Volkswagen Shaping Mobility Hub

Bárki, aki valamilyen szinten foglalkozik elektromos autókkal, szembesülni fog a kérdéssel, hogy milyen sorsra jutnak a meghibásodott vagy baleset következtében megsérült akkumulátorok. Ellentétben a közhiedelemmel, a telepek ekkor nem végzik szemétként, ugyanis javíthatóak.

Hirdetés

A villanyautók lítiumion akkumulátorainak moduláris felépítése lehetővé teszi a javítást, ami, mind költség, mind alapanyag-felhasználás szempontjából előnyösebb megoldás a teljes egység cserélésénél.

A Volkswagen jelenleg kettő helyen, Erfurtban és Wolfsburgban – hamarosan pedig egy harmadik lokáción is, Nürtingenben – oktatja műhelyei szerelőit a magas feszültségű elektromos alkatrészek kezelésére. Németországban a márka jelenleg 265 szervizében foglalkoznak az általa gyártott elektromos járművek akkumulátorainak javításával, 2021 végére ez a szám azonban már 450-re fog nőni.

Első a diagnosztika

Amikor a VW szervizének munkatársai akkumulátorhibára utaló jeleket fedeznek fel, első lépésként egy rutin diagnosztikát futtatnak le a telep állapotának, vagyis még elérhető kapacitásának felmérése céljából.

Az akkumulátorkapacitás évek folyamán bekövetkező degradációjának ütemét egy sor faktor befolyásolja, mint például a külső hőmérsékleti viszonyok, a gyorstöltés használata vagy, hogy a töltöttségi szint milyen értékek között ingadozik. A VW ajánlása szerint célszerű 30 és 70 százalék között tartani a töltöttségi szintet.

Amennyiben megerősítést nyer az akkumulátorhiba, a járművet egy annak javítására felhatalmazott egységbe juttatják. Ha egy balesetet szenvedett autóról van szó, ott az akkumulátort átvizsgálják deformáció és szivárgás után kutatva, ha pedig tűzveszélyesnek ítélik azt, az autót egy elszigetelt karanténterületre állítják.

A cellák nem, de a modulok cserélhetőek

A cellák meghibásodása könnyen megállapítható. Ha egy cella kiesik, az azt tartalmazó modul kapacitása az eredeti 50-66 százalékára esik. A működő celláknak keményebben kell „dolgozniuk”, ami nagyobb hőmérsékletet és alacsonyabb feszültséget eredményez.

A VW járműveiben cellahiba esetében az egész modult cserélik, a cellák egyedi cseréjére nincs lehetőség. Egy MEB platformra épült modell akkumulátorában típustól függően 7-12 modul van, melyek közül megéri egy-kettőt kicserélni, ha a telep még rendelkezik az eredeti tárolókapacitásának legalább 70 százalékával – mondta el Johannes Walther, az erfurti képzőközpont egyik oktatója a VW sajtóosztályának.

A VW nem véletlenül képzi munkatársait több helyszínen is az elektromos autók szerelésére, hiszen más OEM-ekkel egyetemben azon dolgozik, hogy növelje az alternatív hajtású modellek értékesítéseken belüli arányát. Stratégiája szerint 2030-ra az Európában eladott járműveinek 70 százaléka lesz tisztán elektromos, míg Kínában és az USA-ban az értékesítések felét fogják kitenni.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink