Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A lítium jelenti a fenntartható jövőt az EU számára
2024.05.19 04:20Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így csökkenthető a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása
Az üzemanyag-befecskendezőbe szerelt kis csövek segítségével nem keletkezik felesleges égéstermék a motor égésterében, így csökken a kibocsátott korom és a nitrogén-oxid mennyisége, amik a leginkább káros anyagnak számítanak a dízelmotorok melléktermékei közül.
Számos ötlettel kísérleteztek már annak érdekében, hogy csökkentsék a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Ezek között szerepelnek szabályos és tiltott megoldások is, utóbbi kategóriába tartozik a VW dízelbotrányában használt eszköz, ami csak akkor csökkenti a kibocsátott nitrogén-oxidok mennyiségét, amikor azt mérik. A legális módszerek között pedig számos meglehetősen drága átalakítás létezik, többnyire a kipufogórendszerbe szerelt filterek szűrik ki a kormot a végtermékek közül.
A Sandia égisze alatt Charles Müller vezetésével egy olyan módszert dolgoztak ki, ami nem túl költséges, és nem is tűnik bonyolultnak, viszont a tesztek során rendkívül jó eredményeket értek el vele, ami jó hír lehet a dízelmotorok jövőjét illetően.
A Bunsen-égő adta meg az alapötletet
Müller az ötletéről elmondta, hogy azt a kémiaórákról szinte mindenki számára ismerős Bunsen-égő inspirálta. Úgy gondolta, hogy a Bunsen-égő működési elve átültethető a dízelmotorokra, ezzel pedig csökkenthető azok károsanyag-kibocsátása.
Müller rámutatott, hogy a hagyományos dízelmotorok égésterében a levegő-üzemanyag keveréke legalább kétszer, de akár tízszer annyi üzemanyagot tartalmaz, mint amennyi a működéshez szükséges. A beépített kis csövek ezt szűrik meg, így nem keletkezik a felesleges üzemanyag égésekor korom és nitrogén-oxid, vagy csak minimális mennyiségben.
Új távlatokat nyithat meg az ötlet
Ha a Müller és csapata által fejlesztett, csövekkel kiegészített befecskendező beválik, akkor új távlatok nyílhatnának meg a dízelmotorok előtt, hiszen sokkal kevésbé lennének környezetszennyezőek, mint eddig – írja a MachineDesigns.
A rendszer utólag is beépíthető a motorokba, ez főleg hajók, vagy nagyobb gépjárművek esetében lehet hasznos, ahol a mérete miatt egy új motor beszerelése hatalmas költségekkel járna.