Trend Hiába az e-mobilitás, maradnak a dízel munkagépek

Hiába az e-mobilitás, maradnak a dízel munkagépek

autopro.hu/V.M. | 2022.06.05 12:18

Hiába az e-mobilitás, maradnak a dízel munkagépek

Fotó: Pixabay

Az elektrifikáció nem csak a személyautók és a tehergépkocsik szegmenseiben zajlik, a nem közúti használatra tervezett munkagépeknél szintén kezdetét vette a folyamat. Az elektromos megoldások azonban nem látni, hogy ki tudnák váltani a dízelmotort, ezért a jövőben a dízel, a hibrid és a teljesen elektromos hajtások egymás melletti létezése várható.

Hirdetés

Az építkezéseken és a mezőgazdaságban használt munkagépek esetében, amik tradicionálisan dízelhajtással és hidraulikus rendszerekkel vannak ellátva, az autókhoz hasonlóan szintén megfigyelhető a sebes elektrifikáció. A folyamat hátterében több ok is áll.

Az első, hogy az akkumulátoros és dízel-elektromos hajtások versenyképessége a tulajdonlás teljes költségét tekintve javul, különösen a mostani magas inflációs időszakban. A második ok a karbantartáshoz kötődik: az elektromos hajtásláncok egyszerűbbek, mint a belső égésű motorok, ezért ugyanazt a teljesítményt nyújtva kevesebb meghibásodással és karbantartással, tehát alacsonyabb szervizigénnyel üzemeltethetőek. Ez egyébként szintén hozzájárul a kedvezőbb költségszinthez. A harmadik ok a nyomaték elektromos motorok biztosította magasfokú, pontos szabályozhatósága, ami még a hidraulikus rendszerek működtetésébe is átemelhető a szivattyúk meghajtásán keresztül. A negyedik ok a nagy piacok szigorodó zaj- és károsanyag-kibocsátási előírásai, amik korlátozzák, hogy a dízelhajtású munkagépek a városok mely területein dolgozhatnak.

Gyors, de nem mindenható fejlődés

Az elektromos hajtástechnológia sebesen fejlődik. Ennek nyomán a 700 voltos szegmensben a járműgyártók a prototípus fázison hamar túlléphettek újgenerációs akkumulátorokra, motorokra, inverterekre és nagyteljesítményű szoftverekre építve.

Ugyanakkor az elektrifikáció előtt továbbra is állnak korlátok. Egy, a napot folyamatos mozgással töltő kombájn esetében például a teljesen elektromos hajtás előfeltétele lenne az elektromos töltőállomás elérhetősége a munkaterületen vagy annak közelében.

Megjegyzendő, hogy a töltőhálózat csak lassan pótolható hiányosságát ellensúlyozandó már több OEM is kínál vagy fejleszt cserélhető akkumulátoros konstrukciókat. Az akkumulátorcsere a jövőben egy sztenderd, távolról nyújtott szolgáltatássá válhat.

Egymás mellett élés

Mivel az elektromos technológiának megvannak a maga korlátjai, a működési környezet és az alkalmazás követelményeinek függvényében a belátható jövőben három hajtásmegoldás lesz egyidejűleg jelen:

  • Az első a konvencionális dízel belső égésű motor, ami ideális, ha a jármű folyamatosan üzemel, nagy távolságokat tesz meg vagy a berendezései nagy energiaigényűek.
  • A dízel-elektromos hibrid esetében a jármű helyváltoztatásáról és munkavégzéshez szükséges berendezéseinek működtetéséről egy dízelmotor és az akkumulátorban tárolt elektromos áram kombinációja gondoskodik. Ez a konfiguráció hasonló az elektromos autókban látottakhoz.
  • A harmadik megoldás az akkumulátoros elektromos hajtás. Itt lehetséges a fixen beépített energiatároló egység rendszeres időközönkénti töltése, illetve töltők hiánya esetén az akkumulátorok cseréje.

A hidraulika is marad

Egy érdekes kérdés, hogy az elektrifikáció folyamatában mi lesz a sorsa a munkagépeken működő hidraulikus rendszereknek. A SAE International cikke szerint bár a gépek minden berendezésének működését át lehetne helyezni elektromos alapokra, a hidraulika maradni fog.

Enrique Busquets, a Bosch Rexroth mobil elektromos és elektrifikáció termékterületért felelős igazgatója úgy fogalmazott: „Nyilvánvaló, hogy a hidraulikának nélkülözhetetlen szerepe van ezekben (a dízel, hibrid és elektromos) gépekben, abból a megbízhatóságból és energiasűrűségből fakadóan, amit csak a hidraulika nyújthat.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink