Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hálózatba kapcsolt teherautókkal lélegezhetnek fel a városok
Az önvezető autózásban rejlő forgalomszervezési megoldások részben ismertek, de a szállítmányozás területén ennél is nagyobb potenciál rejlik. A szállítmányozás autonóm járművekkel való megszervezése sokat csillapíthatnak a városok forgalmán, ráadásul biztonságosabbá is válhat így a közlekedés.
Elsődleges szempont a közlekedés tervezésekor, átalakításakor a biztonság. Viszonylag egyszerű tétel, hogy a kisebb forgalom kevesebb kockázattal jár, mégis ez az egyik nyitja annak, ha az önvezető járművek nagyobb teret nyernek a közlekedésben, akkor az miért lesz biztonságosabb. De miért lenne kisebb forgalom az önvezető autóknak köszönhetően?
Az autonóm, hálózatba kapcsolt járművek a forgalmi lámpákkal „együttműködve” folyamatosabbá, gördülékenyebbé tehetik a városi forgalmat, aminek köszönhetően a torlódások is mérséklődhetnek. Ám ez csak az egyik lépés!
Pénzbeli ösztönzők és autonóm járművek
A hálózatba kapcsolt, autonóm teherautók esetében kidolgozható egy olyan rendszer is, ami az útdíj fizetés sávossá tételével ösztönözheti a szállítmányozókat arra, hogy akkor használják az utakat, amikor kisebb rajtuk a forgalom. Ez a rendszer akkor lehetne igazán hatékony, ha valósidejű forgalmi adatoknak megfelelő lenne a díjfizetés.
Hosszú távon az útépítési és városrendezési szempontokban is megjelenhetne ennek a rendszernek az előnye, hiszen az utakat gyakran a csúcsidejű kihasználtságra tervezik, ám ha a csúcsidőt sikerül elnyújtani, akkor akár kevésbé széles utak is kiszolgálhatják ugyanazt a területet.
Biztonságosabb, ha nem mindenki van egyszerre az utakon
A teherforgalom csúcsidőn kívüli bonyolítása ma is létező jelenség, ezt tehetné sokkal lefedettebbé és hatékonyabbá az autonóm, hálózatba kapcsolt teherautók széleskörű elterjedése. Nem nehéz belátni, hogy kisebb lenne a balesetek kockázata akkor, ha egyszerre kevesebb jármű lenne az utakon.
Az úgynevezett okos úthálózat kiépítése nagyban segítené ezt a rendszert. Olyan utakról van szó, melyeken az összes tábla, jelzőlámpa és az út minden eleme ugyanúgy be van kapcsolva a hálózatba, mint a rajta közlekedő járművek. Így a lehető leghatékonyabban lehetne a forgalmat megszervezni, ám egy ilyen úthálózat megjelenése vélhetően még hosszú éveket várat magára. Éppen ezért hívja fel rá a Forbes cikke a figyelmet, hogy a kormányoknak érdemes minél élénkebben támogatnia az ilyen irányú fejlesztéseket.