Trend Évszázados lehetőségeket rejt magában az e-mobilitás

Évszázados lehetőségeket rejt magában az e-mobilitás

autopro.hu/P.B. | 2023.01.24 04:21

Évszázados lehetőségeket rejt magában az e-mobilitás

Fotó: Nexans Autoelectric

A járműipar elektromos átállása szinte felfoghatatlan mennyiségű pénzbe kerül, ami lehetőséget nyújt olyan kisebb cégek, startupok számára autóipari megrendelések elnyerésére, akik az elektromos autókban használt alkatrészeket – akár invertereket vagy szigeteléseket – gyártanak.

Hirdetés

A globális autóipar 1,2 billió dollárt áldozott az elektromos járművek fejlesztésére, amely kiváló lehetőséget kínál az új beszállítóknak: az akkumulátorcsomagoktól a motorokon át az inverterekig van lehetőség beszállni az autóiparba.

Sokak számára nyújthat lehetőséget az elektromos átállás, igaz, egyre csökken az idő a szerződések, kapcsolatok lefixálására, hiszen már küszöbön áll az elektromos autók következő generációja, illetve az az időszak, amikor már többségben lesznek az elektromos hajtású járművek.

Az akkumulátorok egyes alkatrészeinek gyártása komoly piac: különleges, a villanyáramnak és az extrém körülményeknek ellenálló bevonatokra, anyagokra van szükség, hogy minél többet lehessen kihozni az akkukból. A hatótávolság növelése az egyik elsődleges cél, és ez elérhető számos módon: a megfelelő inverter, a megfelelő anyagok és szigetelők megtalálása egyaránt jó út lehet.

Újak és régi motorosok is versenyben vannak

Érdekes példa a McLaren Applied esete: a McLarentől 2021-ben a Greybull Capital magántőke-cég által megvásárolt cég a Formula-1-hez és az elektromos járművekhez fejlesztett ki egy hatékony invertert. Az eszköz segít szabályozni az elektromos áram áramlását az akkumulátorcsomagba és onnan ki.

A szilícium-karbid IPG5 inverter mindössze 5,5 kilogramm, és több mint 7 százalékkal növelheti az elektromos járművek hatótávját. A cég vezetője, Nick Fry elmondása szerint a McLaren Applied körülbelül 20 autógyártóval és beszállítóval dolgozik együtt, az eszköz 2025 januárjától jelenik meg luxus elektromos modellekben.

Fry szerint olyan az elektromos átállás, mint Henry Ford kora volt, amikor mindenki azt találgatta, hogyan lehetséges a lehető leghatékonyabban működtetni az autókat. „Ez egy óriási lehetőség az olyan cégek számára, mint mi” – fogalmazott.

A lehetőség kétségtelenül létezik, ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a tömegpiacra gyártó nagyobb vállalatok inkább a saját fejlesztéseket preferálják, különösen a járvány tükrében nem engedhetik meg maguknak, hogy külső szereplőktől függjenek. Szintén fontos beszállítók az elektromos világban az olyan tradicionális autóipari beszállítók, mint a Bosch vagy a Continental. De jut hely a kicsiknek is, nem csak a fent említett McLaren Applied-nak.

Nincs vesztegetni való idő

A kisebb cégek számára azonban nincs már sok idő a jó üzletek elnyerésére. A hiperautók mellett akkumulátorrendszereket is gyártó, és azt német OEM-eknek értékesítő Rimac alapítója, Mate Rimac szerint már most is túl késő belépni a piacra olyanoknak, akik eddig nem találtak partnereket.

Jó példát jelenthet ugyanakkor több kisebb amerikai vállalat is a Reuters cikke szerint. Ilyen a bevonatolással foglalkozó Actano, ami hosszabb ideje együttműködik a Teslával, és azóta már már gyártókkal is. Szintén érdekes a kaliforniai székhelyű CelLink startup, ami egy teljesen automatizált, lapos és könnyen felszerelhető „flex kábelköteget” fejlesztett ki a járműben lévő kábelek csoportosítására és vezetésére a kábelkötegek helyett. Kevin Coakley vezérigazgató nem akarta azonosítani az ügyfeleit, de elmondta, hogy a CelLink kábelkötegeit körülbelül egymillió elektromos járműbe szerelték már be – ennyi elektromos autót csak a Tesla adott el.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink