Trend Elektrifikált félpótkocsit tesztelt a BMW

Elektrifikált félpótkocsit tesztelt a BMW

autopro.hu/V.M. | 2023.10.29 04:19

Elektrifikált félpótkocsit tesztelt a BMW

Fotó: BMW Group PressClub Global

A BMW Group Logistik sikerrel tesztelt egy elektromos félpótkocsit különböző távolságokon, dízel- és elektromos hajtású nyerges vontatókkal egyaránt mozgatva azt. A vállalat szerint a megoldással jelentős fogyasztáscsökkenés és hatótávnövekedés érhető el.

Hirdetés

A BMW az eschweileri Trailer Dynamics fejlesztését próbálta ki. Az elektromos félpótkocsi saját akkumulátorral rendelkezik, és egyik tengelye elektromosan hajtott, ami által például emelkedőn haladáskor bekapcsolódhat a jármű meghajtásába. A fogyasztás csökkentését a királycsapba integrált szenzorok is segítik, azáltal, hogy méréseik segítségével a súlyelosztás optimalizálható.

Intenzívek voltak a tesztek

A BMW közepes és hosszú távokon is tesztelte az elektromos félpótkocsit. A közepes távolságú tesztelés négy napon át zajlott valódi áruszállítási útvonalakon a vállalat dingolfingi üzemének közelében. Itt a kamion naponta 250 kilométert tett meg megterhelést jelentő domborzati viszonyok mellett, többek között autópályán közlekedve. A tesztek folyamán a traktorból és az elektrifikált félpótkocsiból egyaránt gyűjtöttek adatokat, melyek alapján a dízelmotoros vontató átlagosan 46,59 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint normál esetben.

A három napos hosszú távú teszteket szintén valódi áruszállítási útvonalakon végezték Lipcse és Mamming viszonylatában. A több mint 450 kilométeres távolságon alkalmanként 16 tonna tömegű akkumulátort szállítottak a BMW Csoport kettő telephelye között, főképpen autópályán haladva.

Összevetve a konvencionális félpótkocsik alkalmazásával, a dízelmotoros vontató átlagosan több mint 48 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott. Feltételezve, hogy az e-félpótkocsi akkumulátorát kizárólag megújuló forrásból nyert árammal töltenék, a BMW szerint egy év alatt 120 tonna szén-dioxid kibocsátását lehetne megspórolni.

Fotó: BMW Group PressClub Global

A BMW tisztán elektromos nyerges vontatóval is kipróbálta az elektrifikált félpótkocsit. A dingolfingi közepes távú tesztek utolsó napján egy elektromos Volvóhoz csatlakoztatták a pótkocsit, ami így átlagos terhelés mellett 600 kilométert tudott megtenni feltöltés nélkül.

Több lehet az előny, mint a hátrány

A BMW megjegyzi, hogy az e-pótkocsival elért fogyasztáscsökkentés hatását részben semlegesíti az akkumulátor tömege és az abból következő kisebb teherbírás, azonban utóbbit részben ellensúlyozza, hogy az EU az elektrifikált kamionok megengedett maximális tömegét megemelte.

Az elektromos félpótkocsi magasabb beszerzési ára az idő teltével az alacsonyabb fenntartási költség formájában térül meg. Különösen hosszabb távokon pedig a megoldással jelentősen csökkenthető a járműállomány karbonlábnyoma, miközben a költségek is mérsékelhetőek – foglalta össze az előnyöket a BMW.

Az egyelőre nem ismert, hogy az autógyártó a jövőben alkalmazni is fogja-e az elektromos félpótkocsikat, és ha igen, mikortól. Mindazonáltal a pozitív visszajelzés alapján valószínűsíthető, hogy az ellátási láncainak dekarbonizálásán dolgozó vállalat a jövőben csatasorba fogja állítani azokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink