Trend Egyre ritkábban ülnek a Waymo önvezető autóinak kormányánál

Egyre ritkábban ülnek a Waymo önvezető autóinak kormányánál

autopro.hu | 2019.11.03 05:00

Egyre ritkábban ülnek a Waymo önvezető autóinak kormányánál

Az Alphabet önvezetőtechnológia-fejlesztéssel foglalkozó leányvállalata, a Waymo Phoenix külvárosában működő pilot programjában teszteli vezetői felügyelet nélkül az önvezető autóit. A vállalat célja, hogy ezt minél hamarabb elterjessze, mondta el a cég vezérigazgatója, John Krafcik.

Hirdetés

John Krafcik vezérigazgató elmondta: „Úgy gondoljuk a négyes szintű önvezetési képességgel rendelkező jármű egy olyan jármű, amivel egy akár vezetői engedéllyel vagy látással nem rendelkező is beszállhat és eljuthat vele A-ból B pontba. Amennyiben használata megköveteli a vezetői engedélyt, akkor nem beszélhetünk önvezetésről.”

A Tesla is dolgozik a saját rendszerén

Krafcik nyilatkozata mindössze néhány nappal követi a Tesla vezérigazgatójának, Elon Musknak egy optimista, ugyanakkor ellentmondásos utalását a vállalat sokat emlegetett „full self driving”, azaz teljes mértékig önvezető rendszerének közeli bevezetésére. Musk október 23-ai bejelentése szerint az első működő változat idén elkészülhet, a jogi környezet függvényében, pedig akár már 2020-ban megkezdődhet a funkcióval rendelkező autók forgalmazása.

A rendszer várható képességeiről Musk a következőket mondta: „autonóm, de felügyeletet és alkalmanként beavatkozást igényel”. Nyilatkozatából azonban egy olyan rendszer rajzolódik ki, ami nem felel meg az Autóipari Mérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers - SAE) által alkotott, egyben az Amerikai Közlekedési Minisztérium által elfogadott, önvezető járművek értékelésére használt besorolás négyes és ötös szintjeinek. Érdekes módon Musk rendszeresen elkerüli a SAE besorolás használatát, amikor a Tesla Autopilot rendszeréről és annak jövőbeli, teljes önvezető képességgel felruházásáról beszél.

A Waymo célja a négyes szintű önvezetés megvalósítása

A SAE 6 különböző szintbe, 0-tól 5-ig terjedően sorolja be a gépjárműveket azok önvezetési képessége alapján. A 0. szint esetében nem beszélhetünk semmiféle automatizáltságról, míg az ötös szintnél a jármű elvileg bárhova eljuthat emberi beavatkozás nélkül. A Waymo, párhuzamosan más vállalatokkal, négyes szintű önvezető rendszert fejleszt, ami azt jelenti, hogy a jármű képes vezető nélkül üzemelni egy előre feltérképezett, ezáltal körbehatárolt területen. A cég esetében ezt a területet egyelőre Phoenix külvárosa jelenti, ahol a flotta autóinak nagy része továbbra is vezetői felügyelet mellett közlekedik.

Krafcik bizakodó

Bár a cég vezérigazgatója még nem tudja, hogy mikor tudják majd az összes autójukat vezetői felügyelet nélkül üzemelni vagy mikor lehet kiterjeszteni közlekedési szolgáltatásukat, de meggyőződése, hogy el fog jönni ez az idő – derül ki a Forbes cikkéből.

Kiemelt Partnereink