Trend Egyre kevésbé gyártanak autót az autógyártók?

Egyre kevésbé gyártanak autót az autógyártók?

autopro.hu/Sz.K. | 2017.12.07 11:26

Egyre kevésbé gyártanak autót az autógyártók?

Miért nem utánozzák le a gyártók az Apple-t, és fókuszálnak a kutatás-fejlesztésre és a marketingre? Mikor jutunk el arra a pontra, hogy az autógyártók ne gyártsanak már több autót? Hihetetlennek tűnik, de még akár elkerülhetetlenné is válhat.

Hirdetés

Járművek gyártása folyamatosan, jó minőségben – ez az egyik legnehezebb feladat az autóiparban. Csak meg kell kérdezni a Teslát, vagy a Toyotát. Bármelyik vezérigazgató el fogja mondani, hogy a folyamatosan, jó minőségben végzett termelés hiánya teljesen tönkreteheti a márka imázsát.

Ha az autógyártók elháríthatnák magukról a gyártási felelősséget, modernizálhatnák a gyártást, kicsit tovább mehetnének a kutatás-fejlesztésnél, a dizájnnál és a marketingnél. Továbbra is ők lennének az alkotók, és ők határoznák meg, milyen legyen az autójuk kinézete, teljesítménye és besorolása – vagyis márkájuk vonzereje. Lényegében az Apple üzleti modelljét követhetnék, ami nagyon jól működik.

Gondolkodjunk el azon, mi lenne, ha egy autógyártó vállalat kiszervezné teljes járműgyártását egy másodlagos szereplőnek, ami úgy működne, mint az Apple óriási gyártópartnere, a Foxconn autóipari verziója. Nem lenne az autógyártó esetlegesen versenyelőnyben? Nem díjazná ezt a részvénypiac? Végtére minden tradicionális autógyártót nyomás alatt tartanak a befektetők, hogy azok kiköltöztessék költséges és bonyolult gyártósoraikat egy olyan szereplőhöz, ami még kisebb költségekkel tudja azt működtetni. Ez már működik, igaz, hogy csak kisebb mértékben.

Most képzeljük el, hogy a világ jármű-összeszerelő üzemeit egy egyszerű, szuper költséghatékonysággal működő "háttérgyártó" működtetné. A vállalat megszabná a közös pontokat a különböző dizájnok között, lehetővé tenné a gyáraknak, hogy kellően rugalmasak legyenek ahhoz, hogy hasonló méretű termékeket gyártsanak különböző gyártóknak, párhuzamosan.

Ahogy a robotika egyre jobban fejlődik, a gyárak költségei meredeken csökkenni kezdenének, még akkor is, ha a gyártási komplexitás fejlettebb. Ennek az autóipari Foxconn-nak egységes skálát biztosítana, hogy elkészítse saját, 3D-nyomtatott szerszámait és esetleg ugyanezzel a technológiával gyártaná autói egyes alkatrészeit.

Ezen a ponton a nagy autógyártók szükségtelenek lennének. Ehelyett lokalizálhatnák a nyomtatóközpontokat, ahol a vásárlók teljesen személyre szabott járműveket vásárolhatnának, amit ők terveztek meg, és amiért a helyi kereskedésnek fizettek egypár nappal előtte.

A jövőre nézve egy előrejelzés az autóipar számára, hogy az önvezető autók azonos vezetési dinamikájúak lesznek – mindegyiket egy algoritmus ellenőrzi, így a járművek nem fognak többé összetörni balesetben. Egy új tulajdonosi modell fogja természetesen követni majd az autonómiát és a széleskörű elektrifikációt. Tehát amink lenne, az nem más, mint egy teljes mértékben közösségi alapokra helyezett közlekedés.

Sokaknak már most meggyőződésük, hogy ez a fajta autóipari jövő nincs is olyan messze. Míg technikailag lehetséges lenne ezt kivitelezni az elkövetkező 20 évben, nem biztos, hogy az emberi berögződések ilyen gyorsan megváltoznak - ha egyáltalán megváltoznak.

De akár megtörténik, akár nem, a kérdés továbbra is adott: miért kell a gyártásnak a gyártók kiválóságának középpontjává válnia? Miért folytatják a ma vállalatai azt, hogy arra fordítják energiájukat és tőkéjüket, hogy elsőkézből ők legyenek az ellátók?

És hogy mi maradna az autógyártóknak, akik nem gyártanak többé autókat? Hát, nagyjából az, amit az Apple is csinál.

Kiemelt Partnereink