Trend Brit cég forradalmasítja az vezetésszimulátorokat

Brit cég forradalmasítja az vezetésszimulátorokat

autopro.hu/V.M. | 2022.08.01 04:20

Brit cég forradalmasítja az vezetésszimulátorokat

Fotó: Dynisma

A szimulátorok fontos szerepet játszanak az autótervezésben a fejlesztési idő lerövidítése és a költségek csökkentése által, míg a motorsportban a szimulátorok használata adhatja azt a pluszt, ami a győzelem eléréséhez szükséges. A brit Dynisma azzal a céllal született, hogy új technológiák bevezetésével még többet hozzon ki a vezetésszimulátorokból, egyúttal elterjedtebbé tegye alkalmazásukat.

Hirdetés

„Sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan csinálhatnám a dolgokat a jelen formájuknál jobban, és a Dynismát kifejezetten azért alapítottam, hogy az új ötleteket piacra vigyem” – mondta el Ash Warne, a cég alapítója és vezérigazgatója, aki korábban a McLaren és a Ferrari Formula 1-es csapatainál dolgozva tett szert évtizedes tapasztalatra a vezetési szimulátorok területén.

A Dynsima 2017-es alapításakor a célja nem csupán a szimulátorok képességeinek kitolása volt, hanem az is, hogy a technológiát elérhetőbbé tegye. Az első 18 hónap az ötletek teszteléséről szólt, ami után csapatával kidolgozták a tervet egy radikálisan új szimulációs technológia megalkotására.

Befektetői segítséggel mára a cég kifejlesztette első termékét, a Dynisma Mozgás Generátor 1 (DMG-1) szimulátort, amit már aktívan alkalmaz a Ferrari F1-es csapata.

Valósághűség új szintre emelve

A Dynisma bristoli központjában található DMG-1 demonstrátor elrendezése hasonlít az F1-es versenyautók pilótafülkéjéhez: az egyetlen ülés előtt egy kormánykerék, illetve más kezelőszervek vannak. Mindez egy olyan dinamikus keret tetejére van erősítve, ami a három mozgási tengely mentén hat irányban képes billenni, ezáltal imitálva a jármű mozgását és a vibrációt.

A több partnercéggel közösen fejlesztett szimulátorba beülő pilóta a vizuális szimulációt egy 240 fokos látómezőt biztosító hajlított képernyőn látja. A szimuláció során valódi, lidar szenzorokkal beszkennelt versenypályák képét vetítik ki. A pályán haladás közbeni vertikális mozgás szintén az útfelület letapogatott alakját követi.

Fotó: Dynisma

Hagyják hibázni a pilótát

A DMG-1 megoldásait úgy fejlesztették, hogy azokkal orvosolják a ma elterjedt szimulátorok hiányosságait. Az utóbbiak egyike az adattovábbítási késedelem, aminek mértékét a Dynismánál a lehető legkisebbre csökkentették. Gavin Farmer, a vállalat kereskedelmi menedzsere szerint a felhasználóknak nem mindegyike veszi észre a különbséget, aminek ettől függetlenül nagy a jelentősége, mert több időt biztosít a reagálásra.

Jason Baker kereskedelmi igazgató a SAE Internationalnek adott interjú során elmondta, hogy a pilóták a szimulátorukban is megtapasztalják a rendkívül gyors reagálást igénylő túlkormányzást. „Más szimulátorokban egy amolyan alulkormányzási beállítással kell dolgoznia az ügyfeleknek, hogy a (túlkormányzást) ne kelljen megtapasztalniuk. Máskülönben… a vezetők nem tudják megtartani az autót, mikor az megindul, és összetörik azt.”

A DMG-1 három-öt ezredmásodperces késéssel működik, ami az iparágban a legalacsonyabb érték a Dynisma szerint.

Többféle változat

Ma már a szimulátornak több változatát is kínálja a cég. A DMG-X például utcai járművek menetkényelmének és vibrációs szintjének tesztelésére szolgál, míg a kínálat csúcsát jelentő DMG-360 a legkeményebb dinamikus tesztek végzésére alkalmas. Az elnevezésben a „360” a körkörösségre utal, ami azt jelenti, hogy a szimulátor teljesen körbe fordulhat.

A DMG szimulátorok később továbbá más szektorokban, például a repülésben is megjelenhetnek majd a Dynisma szerint.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink