Trend Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt

Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt

autopro.hu/R.K.E. | 2024.05.06 08:18

Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt

Fotó: Pixabay

Az EU fogyasztóvédelmi szervezete korábban aggodalmát fejezte ki olyan kérdésekkel kapcsolatban, mint a szén-dioxid-kiegyenlítési kalkulátorok használata, valamint az olyan kifejezések, mint a „zöld" és a „fenntartható".

Hirdetés

Az Európai Bizottság (EB) és az EU 20 légitársaság ellen indított eljárást „megtévesztő greenwashing-gyakorlat" miatt, olyan kérdésekre hivatkozva, mint a szén-dioxid-kiegyenlítési díjak és a fenntartható légi járművek üzemanyagának (SAF) népszerűsítése anélkül, hogy tisztáznák annak hatását. Bár az EU közölte, hogy nem nevezi meg az érintett társaságokat, a nagy légitársaságok, köztük az Air France, a KLM, a Lufthansa és a SWISS megerősítették, hogy az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok figyelmeztető levelet küldtek nekik.

A felszólítást, amelyben a légitársaságokat felszólították, hogy 30 napon belül hozzák összhangba gyakorlatukat az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokkal, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) figyelmeztetése után küldték ki a hatóságoknak. A BEUC részvétele azt követően történt, hogy tavaly 17 légitársaság ellen indított panaszt, köztük olyan légitársaságok ellen, amelyeknek a részvételét a legutóbbi akcióban még nem erősítették meg, mint a Ryanair, a Norwegian, a Wizz Air és a Vueling.

Monique Goyens, a BEUC főigazgatója szerint elfogadhatatlan, hogy a légitársaságok szabadon csábították a fogyasztókat arra, hogy kompenzálják a járatuk kibocsátását, néha magas áron. „Soha nem lehetünk biztosak abban, hogy a járat magas kibocsátásának kompenzálására ültetett fák a szén-dioxidot visszavezetik a talajba – ha egyáltalán ültetik őket".

Nem lehet csak úgy dobálózni a kifejezésekkel

Az Európai Bizottság figyelmeztetésében kiemelt gyakorlatok közé tartozik az olyan kifejezések abszolút módon történő használata, mint a „zöld" és a „fenntartható", az olyan állítások, hogy a légitársaságok független ellenőrző rendszer nélkül haladnak a nettó zéró kibocsátás felé, valamint a kibocsátási kalkulátor bemutatása az ügyfeleknek anélkül, hogy tudományos bizonyítékokkal támasztaná alá az eredményeket.

A bizottság emellett kifogásolta, hogy az iparág egyre inkább támogatja a fenntartható légijármű-üzemanyagokat (SAF), amely számos légitársaság nettó zéró kibocsátásra vonatkozó stratégiájának egyik központi elemévé vált, de teljes keverékben használva csak 20 százalékos kibocsátáscsökkentést eredményez, és jelenleg többnyire 10 százalék alatti keverékekben használják.

Az Airlines for Europe (A4E) európai légitársasági szövetség, elismerve a fenntartható gyakorlatok átláthatóságának fontosságát, különös aggodalmát fejezte ki a SAF említését és az EU saját szabályaival való szembeállítását. Különösen aggasztónak tartják a SAF-ra vonatkozó megjegyzéseket és a környezeti hatásuk egyértelmű indoklására vonatkozó követelményt. Az A4E azt is elmondta, hogy részt vesz az uniós szervek által támogatott, folyamatban lévő megbeszélésekben, amelyek célja egy közös módszertan kidolgozása a tagsággal rendelkező légitársaságok számára, hogy tájékoztassák a fenntarthatósági gyakorlatukról és a céljaikhoz képest elért előrehaladásról.

Az EU fellépése a légitársaságok állítólagos greenwashing gyakorlata ellen az Egyesült Királyság hasonló intézkedését követi, ahol az ország reklámfelügyelete az Air France-KLM, a Lufthansa és az Etihad több reklámját is betiltotta, mivel azok „félrevezető benyomást keltettek" a társaságok környezeti hatásairól – számol be róla az Airport Technology.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink