Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Autóüveg újrahasznosításával kísérletezik az Audi
Az Audi partnereivel összefogásban egy új pilot projektbe kezdett azzal a céllal, hogy megteremtse az autóüvegek zárt körforgásos gyártási rendszerét. Ha a projekt sikerrel végződik, először az elektromos Q4 e-tron modelleket fogják újrahasznosított üveggel gyártani.
Ma a járművek régi ablaküvegeiből nagy mennyiségben készítenek italos üvegeket és más termékeket, azonban az autóüveg-gyártásba való visszaforgatás ma még nem megoldott. A német Reiling Glas Recycling, illetve a francia Saint-Gobain Glass, és Saint-Gobain Sekurit vállalatok közreműködésével folyó pilot projekt sikere azt jelentené, hogy az autóüveg gyártásának karbonlábnyomát 30 százalékkal lehetne csökkenteni, úgy hogy közben megőrzik a magas minőségű autóüveg eredeti anyagjellemzőit, valamint csökkentik az új alapanyagok iránti igényt.
Az Audi célja, hogy a lehető legtöbb alapanyag esetében kialakítsa azok zárt körforgásos rendszerét, ami a használt anyag új alkatrészek gyártásában való maradéktalan felhasználását takarja. 2017 óta a vállalat már alkalmazza a megoldást az alumínium esetében, a következő lépésként pedig az üvegek gyártásában tervezi meghonosítani.
A sérült üvegek jelentik az alapanyagot
A pilot projektben feldolgozott üvegek forrása a Volkswagen Csoport kereskedőhálózata. A szervizek által az ügyfelek autóiról eltávolított sérült üvegeket a kereskedéstől a szervizben keletkezett hulladékok kezelésével foglalkozó VW leányvállalat, az Original Teile Logistik veszi át, ahonnan a Reiling részére továbbítják azokat.
A Reilingnél az üvegpaneleket kis darabokra aprítják, majd az üvegtől különböző anyagokat, mint a rétegek összeragasztására szolgáló polivinil-butirál gyantát, a fémeket, valamint az antenna és az ablakfűtés kábeleit különböző berendezések segítségével eltávolítják. A folyamatban többek között mágnesek és elektrooptikai válogató rendszerek vesznek részt.
Gondos szortírozás
Miután a feldolgozás eredményeként tiszta üveg granulátumot kaptak, azt a Saint-Gobain Glass németországi Herzogenrath-ban lévő üveggyárába szállítják. Ott az üvegdarabokat jellemzőik, többek között a színük szerint szortírozzák, mivel az üveggyártás a lehető leghomogénebb alapanyagot követeli meg.
A granulátumot ezután az üveg alap összetevőivel, például kvarchomokkal és nátrium-karbonáttal keverik össze, ezzel újrahasznosított anyagot 30-50 százalék arányban tartalmazó keveréket kapnak, amiből új üveget állítanak elő. Az elkészült 3*6 méteres üvegtáblából végül a Saint-Gobain Sekurit készít alakra vágott, beépíthető autóüvegeket.
A teljes pilot projekt során az Audi összesen mintegy 40 tonna üveget kíván újrahasznosítani. Amennyiben az egy év időtartamú projekt sikerrel zárul, az újrahasznosított üveget a Q4 e-tron modellekben fogják használni.
Az Audi Hungaria Zrt. a magyar gazdaság meghatározó szereplője, hazánk egyik legnagyobb vállalata. A maroknyi csapattal elindult motorgyártás mára a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, ahol több mint 5 millió négyzetméteren 8000 motor készül naponta a Volkswagen konszern márkái számára. A győri üzemben 1998-ban indult az autógyártás, ma az Audi TT és Q3 modellek készülnek ott. A gyár 2001 óta saját műszaki fejlesztéssel is rendelkezik, továbbá 2005 óta Győrben működik Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyára is, ahol szerszámok, gyártóberendezések készülnek az Audi szinte összes telephelye számára, valamint alkatrészek is a Volkswagen konszern egyes modelljeihez. A gyár 2013 óta az autógyártás teljes vertikumát lefedi.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!