Trend Átformálja a zajok elleni védekezést az e-mobilitás

Átformálja a zajok elleni védekezést az e-mobilitás

autopro.hu/V.M. | 2022.06.25 12:23

Átformálja a zajok elleni védekezést az e-mobilitás

Fotó: Volkswagen Newsroom

Azzal, hogy a tisztán elektromos autókban kikerül a képből a belső égésű motor, az utastéri zajok elleni küzdelem nem ér véget, csak átalakul. Ez azt jelenti, hogy olyan komponensek áttervezésére is szükség lehet a zajcsökkentés érdekében, mint az ablakok vagy a sebességváltó.

Hirdetés

Az elektromos autókban „a kis zajok prominensebbé válnak” – mutatott rá Jian Pan, a hangszigetelési megoldásokat fejlesztő Auria Solutions fejlesztési vezetője a detroiti Autotech konferencián. Ilyen kisebb zajok például az ülésállító és az ablakmozgató motorok működése, melyek a belső égésű motor állandó hangjának hiánya miatt válnak jobban hallhatóvá. Hozzátette, hogy az e-autókban új frekvenciasávokban jelentkezhetnek zajok, és ezen frekvenciák némelyike különösen zavaró lehet – erre példa az elektromos motorok hangja.

Ezt kiegészítve Brent Dreher, a Faraday Future hangszigetelési mérnöke rávilágított, hogy sok elektromos autó úgynevezett gördeszka padlólemezekre épül, melyek üreges strukturális elemekből állnak. Utóbbiak a szokványos öntött acélelemekhez képest könnyebben továbbítják, illetve erősítik fel a hangokat.

Kisebb visszapillantók kellenek

A belső égésű motor háttérzajának hiánya miatt az elektromos autók esetében olyan részegységeket is felülvizsgálnak akusztikai szempontból, mint az oldalsó visszapillantók vagy az üvegek. Jeff Hodgkins, a szimulációs szoftvereket fejlesztő német VI-Grade vibrációs és zaj szakértője kifejtette, hogy motorhang hiányában a levegő visszapillantók körüli áramlása sokkal észrevehetőbbé válik. „Ez (a légáramlás) pont a vezető fülénél van” – tette hozzá, érvelve a konvencionális tükröket felváltó kisebb és aerodinamikusabb – ezáltal csendesebb – kamerák szükségessége mellett.

Az ablakok esetében az akusztikus autóüvegek alkalmazása jön szóba az utazási komfort javítása érdekében. Ilyen üvegek már ma is megtalálhatóak magas árkategóriájú autókban, elektromos járművekben pedig különösen jó szolgálatot tehetnek a menetzaj csillapítása által.

A sebességváltót is ideje elővenni

A változások azonban nem állnak meg azoknál az alkatrészeknél, melyek elsőként eszünkbe jutnak mikor a zajok elleni harcról van szó. Többek között a sebességváltókban is szükség lehet változtatásokra – húzta alá Dreher, azzal magyarázva ezt, hogy az e-autókban, ahogy az elektromotoroké, úgy a sebességváltók hangja is zavaró lehet. Elárulta, hogy a polimerek fogaskerékgyártási alkalmazási lehetőségei sokat fejlődtek, azonban az elektromos motorok nagy nyomatéka és a magas fordulatszámok nagyobb követelményeket támasztanak az anyagválasztás kapcsán.

Dreher egy további zajcsökkentési pontként említette az abroncsokat. Mint megosztotta, a Faraday Future a Pirelli hangkioltó abroncsaival kísérletezett. Ezekben poliuretán szivacsot helyeztek el, ami bizonyos frekvenciatartományokban elnyeli a rezgéseket és a hangokat, felére csökkentve az érzékelt zajszintet.

Mindezeknek a fejlesztéseknek azonban nem az a célja, hogy minden zajt kizárjanak az utastérből. „Nem kiirtani, hanem tervezni próbáljuk a hangokat” – idézi Drehert a SAE International.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink