Trend Ahol elérhető, ott nagyon népszerű az 5G

Ahol elérhető, ott nagyon népszerű az 5G

Pörge Béla | 2020.05.12 13:47

Ahol elérhető, ott nagyon népszerű az 5G

Fotó: Pixabay

Az 5G, vagyis az ötödik generációs internethálózat az összes eddigi hálózatnál gyorsabban terjedhet el, és tavalyi bevezetése után idén már 100 milliónál több használója is lehet. Az 5G egyik legnagyobb haszonélvezője az autóipar lehet, hiszen a gyártás hatékonyabbá tétele mellett a közlekedésbiztonságban is nagy szerepe lehet az ötödik generációs hálózatnak.

Hirdetés

2019-ben kezdődött meg az 5G internethez szükséges infrastruktúra kiépítése, ennek az évnek a végére világszerte 13 millió 5G-eléréssel rendelkező előfizető volt. Ekkor még csak egyedi, felső kategóriás eszközök voltak alkalmasak az 5G elérésére. Az idei év végére 100 milliónál is több 5G-előfizetésre számítanak a szakértők – mondta Jakab Roland, az Ericsson regionális igazgatója a cég keddi háttérbeszélgetésén.

A hatalmas mértékű növekedés részben annak köszönhető, hogy az 5G hálózat már nemcsak egyes nagyvárosokban érhető el, hanem folyamatosan nő a lefedettsége, továbbá egyre több eszköz is alkalmas az 5G-elérésre. Folyamatosan zajlanak a tesztek, a szolgáltatók 20-25 százaléka pedig még az idén elindítja az 5G szolgáltatásait.

Nagy az igény a fogyasztók részéről

Megfigyelhető, hogy az emberek zöme szívesen fizet akár húsz százalékkal többet is egy új telefonért, ha azon elérhető az 5G hálózat, és ugyanígy a szolgáltatásra is hajlandóak többet költeni. Ahol már elérhető az 5G a lakossági felhasználók számára, ott nagy az igény is iránta, erre a legjobb példa Dél-Korea, ahol 90 százalékos az 5G lefedettsége, az állam pedig támogatja az ilyen hálózat kiépítését, használatát.

Magyarországon az Ericsson technológiai segítségével, a Telekom hálózatán indult el először a kereskedelmi 5G.

Az 5G nyújtotta lehetőségek

Jakab Roland elmondta, hogy minden iparág részéről nagy az érdeklődés az 5G iránt. A legfontosabb területnek az egészségügy, az energiaszolgáltatás, a média, a gyártás és a közlekedés nevezhető. Ezek közül utóbbi kettő a legfontosabb terület az autóipar számára: az 5G közlekedésbiztonsági felhasználásáról az autopro.hu több alkalommal írt, legutóbb ebben a cikkben. Röviden a balesetveszélyes szituációk csökkentése és a forgalom szabályozása a két legfontosabb terület.

A gyártásban az 5G által biztosított privát hálózatok komoly anyagi megtakarítást eredményezhetnek, bruttó 5-13 százalékos haszonnövekedés érhető így el. Ilyen működik például a Mercedes első okosgyárában, a sindelfingeni Factory 56-ban. A hálózatot a Telefónica építette ki és az Ericsson működteti, és maga a hálózat a Mercedes gyárának belső hálózata, aminek segítségével a robotok együttműködnek, a gyártósorokat pedig az 5G vezérelte robotok váltották ki. A hálózatba a szerszámok is be vannak kapcsolva.

Biztonsági kihívások

Gerhát András, az Ericsson hálózatfejlesztési szakértője elmondta, hogy a rendszer teljes kiépüléséhez teljesen megbízható 5G hálózatra van szükség. Garantálni kell az ipari folyamatok minőségét, mert ezen a területen egy-egy hiba is óriási következményekkel járhat. Biztosítani kell egyben azt is, hogy áramszünet, vagy akár viharok, kisebb természeti katasztrófák esetén is stabil maradjon a hálózat.

A másik kihívás az adatbiztonság, hiszen érzékeny, értékes adatokról van szó az egyes iparágakban, nem beszélve arról, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha illetéktelenek kezelhetnek egyes eszközöket a távolból. Már a tervezéskor, majd később a kiépítéskor és az üzemeltetés folyamán is fontos, hogy a bizalomra épüljön a hálózat, tehát minden lépést alaposan meg kell tervezni.

Az 5G térnyerése Magyarországon

Magyarországon az Ericsson és a Telekom együttműködéséből fakadóan 2020-ban megjelent a kereskedelmi használatban az 5G hálózat. Várhatóan hazánkban is hamar el fog terjedni az 5G, hiszen globálisan is ez a hálózat terjed a leggyorsabban. Korábban is igaz volt, hogy a 4G sokkal gyorsabban terjedt el, mint elődje, a 3G.

A lakossági felhasználás mellett az okosgyárak megjelenésére sem kell sokat várni hazánkban, hiszen például a Mercedes és a BMW is bejelentette, hogy a magyarországi üzemeikben is alkalmazni fogja ugyanazokat Ipar 4.0-ás megoldásokat, mint a német üzemeiben. Sőt, a Volkswagen már azt is bejelentette, hogy 2020 folyamán a győri Audi-gyárat is bekapcsolja a felhőalapú szolgáltatásába.

Szakértők előrejelzései alapján 2030-ra egyébként 4,3 milliárdra nőhet a vezeték nélküli kapcsolatok száma az ipari felhasználásban.

Kiemelt Partnereink