Trend A haszonjárműipar trendjei határozzák meg a Knorr-Bremse fejlesztéseit

A haszonjárműipar trendjei határozzák meg a Knorr-Bremse fejlesztéseit

Pörge Béla | 2021.07.22 10:17

A haszonjárműipar trendjei határozzák meg a Knorr-Bremse fejlesztéseit

Frank Péter, a Knorr-Bremse R&D Center kutatás-fejlesztési igazgatója | Fotó: Szammer Nikolett

Interjú Frank Péterrel, a Knorr-Bremse R&D Center kutatás-fejlesztési igazgatójával a cég jelenlegi fejlesztéseiről, projektjeiről és a beruházásokkal kapcsolatos terveiről.

Hirdetés

Milyen fejlesztései vannak a Knorr-Bremsének az elektromobilitás területén?

Felállítottunk egy külön fejlesztőegységet, aminek tagjai az elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztésekkel foglalkoznak. Electromobility Incubator, vagy rövidítve eCUBATOR a cégcsoport fejlesztőegységének a neve, melynek két telephelye van: az egyik Münchenben, a másik Budapesten.

Mennyien dolgoznak ebben az egységben Budapesten?

Hatvan fő a teljes keret, ennek több, mint a fele Budapesten dolgozik.

Milyen elektromobilitással kapcsolatos termékeket gyárt a Knorr-Bremse?

Személyautóknál és haszongépjárműveknél is elindult az elektromos átalakulás, de utóbbi csoportnál lassabb ez a folyamat a járművek nagyobb tömege miatt. Az elektrifikált haszongépjárműveknek inkább a városban van jelentősége a fogyasztás miatt, illetve a különböző városok szabályainak következtében.

Az elektromos járműveknek más az architektúrája, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autóknak, különösen igaz ez a második generációs elektromos járművekre. Több berendezést, komponenst kell újragondolni ezekben a járművekben.

Jó példa erre a kompresszor. A sűrített levegős rendszerek, mint például a fékrendszer, vagy a szintszabályzó rendszer számára szükséges levegőt a belsőégésű motor által közvetlenül hajtott kompresszor állítja elő. A sűrített levegő iránti igény felmerülésének a ritmusa azonban nem egyezik meg a hajtás ritmusával. A kompresszort ezért érdemes külön villanymotorral hajtani, ezzel energia megtakarítást is el lehet érni. Ha a hajtás részben (HEV) vagy teljesen (EV) elektromossá alakul, felmerül egy újabb probléma: a dugattyús kompresszor zajkibocsátása. Az ilyen járműveket ezért elektromotorral hajtott, csendes járású csavarkompresszor látja el sűrített levegővel. Ilyen járművek például a városi autóbuszok.

A járműipar másik nagy trendjével, az önvezetéssel kapcsolatban most milyen fejlesztéseik vannak?

Itt már túl vagyunk a pilot fázison, demonstráltunk egy önvezető járművet, most már a termékfejlesztési projektjeink futnak. Ezek részben vezetéstámogató rendszereket tartalmaznak, és onnan kiindulva, később válik ez autonóm rendszerekké a járművekben.

Milyen projektek futnak még a Knorr-Bremsénél?

Számos projekten dolgozunk. Az egyik legnagyobb csomag a GSBC – Global Scalable Brake Control, olyan haszonjármű fékrendszer projekt, amely a globális piacra termelő járműgyártók szempontjait veszi figyelembe. A nagy gyártók Európa mellett az amerikai kontinensre és Ázsiába is szállítanak, de ezeken a piacokon eltérőek a műszaki követelmények. Az európai high-tech járművek például más szervizhálózatot igényelnek, mint az indiai utakon futók. Amerikában pedig például mások a törvényi előírások.

Milyen beruházásokat terveznek?

A fejlesztési létszámot tovább fogjuk növelni, illetve van még egy másik fókuszterületünk, amit eddig nem érintettünk: ez a kiberbiztonság. Nagyrészt – de nem kizárólag – szoftveres területről van szó, ahol nagymértékben növeljük a létszámunkat.

A kiberbiztonsági megoldásoknak egyre nagyobb a jelentősége. Az elektronikusan vezérelt járművek és ezek kommunikációs összekapcsolása komoly biztonsági kérdéseket vet fel. A Knorr-Bremse budapesti Kutatás-Fejlesztési Központjában ezért egy erre dedikált, dinamikusan fejlődő csapat foglalkozik ezzel a képzéssel. A téma iránt érdeklődő fiatal és tapasztalt szakértőket is várunk erre a most épülő osztályunkra.

Kiemelt Partnereink